Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wystawa „Sztuka w dwudziestoleciu międzywojennym. W stronę tradycji” w oddziale Muzeum Narodowego w Gdańsku [zdjęcia]

Grażyna Antoniewicz
Stanisław Kamocki, Domek w Sandomierzu, 1920, olej na tekturze, wym. 32 x 44 cm, fot. © Muzeum Narodowego w Gdańsku
Stanisław Kamocki, Domek w Sandomierzu, 1920, olej na tekturze, wym. 32 x 44 cm, fot. © Muzeum Narodowego w Gdańsku MNG
Ponad 150 dzieł sztuki oraz rzemiosła artystycznego zobaczymy w Muzeum Narodowym w Gdańsku (w Zielonej Bramie) na wystawie „Sztuka w dwudziestoleciu międzywojennym. W stronę tradycji”.

Okres między dwiema wojnami światowymi to dla sztuki polskiej czas wielkiego ożywienia artystycznego. Czas erupcji nowych stowarzyszeń, bractw, komitetów, manifestów, deklaracji i programów twórczych. Ogromny wpływ na ukształtowanie sztuki okresu międzywojnia miał Paryż.

- To właśnie tam działały dwie znaczące grupy artystów: kapiści oraz artyści polscy żydowskiego pochodzenia m.in. Mojżesz Kisling, Roman Kramsztyk, Mela Muter, którzy się związali z międzynarodową grupą Ecole de Paris - mówi kurator wystawy Małgorzata Ruszkowska- Macur. - Na wystawie w Zielonej Bramie zobaczymy prace kapistów Jana Cybisa, Józefa Czapskiego i Zygmunta Waliszewskiego.

- Będą też interesujące obrazy Tytusa Czyżewskiego - formisty, dla którego źródłem inspiracji był podhalański folklor i ludowy prymitywizm. Formiści, tworząc obrazy, bazowali na płaskich, zgeometryzowanych i rytmicznych kompozycjach. W Paryżu tworzył też zafascynowany Paulem Cézannem Tadeusz Makowski, pokazujemy cztery obrazy tego malarza - dodaje kurator wystawy.

Styl art déco

- Polski styl art déco swój oryginalny, narodowy charakter zawdzięczał inspiracji czerpanej ze sztuki ludowej. Przykładem tego będą obrazy Tamary Łempickiej, zwanej pierwszą damą stylu art déco - opowiada kurator. - Ukazują one jej zamiłowanie do prostych form, wyrazistego modelunku i zdecydowanego światłocienia.

Burzliwe życie

Życie Tamary Łempickiej, jednej z najważniejszych przedstawicielek estetyki art déco, mogłoby posłużyć za kanwę filmu przygodowego. Na niektórych jej obrazach sugestywnie oddana została atmosfera szalonych lat 20., a „Autoportret za kierownicą” z 1929 roku można uznać za symboliczny wizerunek wyemancypowanej kobiety tego czasu.

10. Tamara de Lempicka, La Polonaise, 1933, akwatinta na papierze, 34,5 x 26,5 cm, z kolekcji Marka Roeflera/Villa la Fleur, fot. Marcin Koniak
10. Tamara de Lempicka, La Polonaise, 1933, akwatinta na papierze, 34,5 x 26,5 cm,
z kolekcji Marka Roeflera/Villa la Fleur, fot. Marcin Koniak MNG

Dziennikarz „La Pologne” pisał: „Modelki Tamary Łempickiej to kobiety nowoczesne. Nie znają hipokryzji i wstydu w kategoriach moralności burżuazyjnej. Są opalone i ogorzałe od wiatru, a ich ciała sprężyste jak ciała Amazonek”.

Artystów hołdujących sztuce narodowej, inspirowanej folklorem przybliżą także prace Zofii Stryjeńskiej. To jedna z najznakomitszych polskich artystek międzywojnia, która urzeczona była rodzimą ludowością i piastowską przeszłością.

Spółdzielnie artystyczne

- Kiedy Polska uzyskała niepodległość, ten wielki zachwyt i niesamowity entuzjazm przeniósł się również na sztukę użytkową. Rzemiosło podniesione zostało do rangi sztuki - mówi kurator. - W tym okresie meble, tkaniny, ceramika i szkło projektowali artyści, tacy jak Wanda Kossecka, Julia Kielowa czy Zofia Kodis-Freyer.

Powstają spółdzielnie artystyczne, na przykład „Ład”. Twórcy należący do niej nawiązują do rodzimego folkloru, świadomie wytyczając nowy narodowy styl.

Sukienka do charlestona

Odwiedzające wystawę panie zachwycą zapewne... suknie, jedna zrobiona z koralików, do charlestona, natomiast druga pokazywana z pięknym formistycznym kapeluszem należała do Teresy Roszkowskiej, artystki, której obraz wisi na wystawie.

Muzeum Narodowe w Gdańsku, Oddział Zielona Brama. Wernisaż 14 grudnia, wystawa potrwa do 15 marca 2020 r.

Zobacz wideo: Dzieła Tamary Łempickiej. Dlaczego są takie cenne?
Obraz Tamary Łempickiej "La tunique rose" został sprzedany na aukcji w "Sotheby's" za 13,3 miliona dolarów. To najdroższe w dziejach dzieło polskiego artysty. O malarce, jej twórczości i podejściu do życia opowiada historyk sztuki Tomasz Dziewicki.

Źródło:
TVN 24

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki