Spis treści
- Termin jest niezależny od daty przekazania deklaracji, tzn. podatnik może złożyć deklarację szybciej, a dopiero w terminie późniejszym, ustawowym, zapłacić podatek – czytamy na stronie pit.pl.
Termin końcowy zapłaty podatku nieopłaconego w czasie roku podatkowego to 30 kwietnia 2024 roku (zmiany terminów składania PIT 2023) – dla rozliczających ryczałt ewidencjonowany w tym najem prywatny, dla pozostałych podatników.
Mam nadpłatę podatku. Kiedy dostanę pieniądze?
Zasada jest prosta, im szybciej rozliczymy roczny podatek dochodowy tym szybciej otrzymamy zwrot nadpłaty.
Urząd Skarbowy ma 3 miesiące od daty złożenia deklaracji podatkowej na zwrot kwoty nadpłaty wykazanej w deklaracji rocznej PIT. W przypadku gdy deklaracja zostanie złożona elektronicznie, termin na zwrot wynosi do 45 dni.
Termin zwrotu nadpłaty może być wydłużony w związku z przeprowadzeniem postępowania sprawdzającego, gdy deklaracja podatnika budzi wątpliwości.
W praktyce zeznania składane w formie elektronicznej pozwalają na uzyskanie zwrotu podatku szybciej, niż składane w innych dopuszczalnych formach.
Czy mogę spłacić zobowiązanie podatkowe na raty?
Jeśli niedopłata podatku okazała się wysoka i nie jesteś w stanie zapłacić jednorazowo całej kwoty, możesz złożyć wniosek o rozłożenie tej należności na raty.
Sprawę możesz załatwić:
- podczas wizyty w urzędzie,
- listownie,
- elektronicznie (np. w e-Urzędzie Skarbowym).
- Wniosek o rozłożenie podatku na raty powinieneś złożyć przed upływem terminu jego płatności.
Jeśli złożysz wniosek po tym terminie, to wnioskuj o rozłożenie na raty zaległości podatkowej. Pamiętaj, że od zaległości podatkowych należne są odsetki za zwłokę. Nie pozbawia cię to jednak możliwości złożenia wniosku o rozłożenie na raty całej należności – wyjaśnia portal podatki.gov.pl.
Do wniosku dobrze jest dołączyć:
- oświadczenie o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej;
- wszelkie dokumenty, które potwierdzają, że istnieje realna możliwość spłaty zobowiązania we wskazanych we wniosku terminach;
- druk ORD – HZ (oświadczenie o nieruchomościach i prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego) lub oświadczenie o odmowie jego złożenia.
Jeśli nie dołączysz tych dokumentów do wniosku, organ podatkowy rozpatrzy sprawę na podstawie materiału dowodowego zebranego we własnym zakresie.
Złożenie wniosku jest bezpłatne. Urząd załatwi twoją sprawę w ciągu miesiąca, a jeśli będzie skomplikowana – w ciągu 2 miesięcy. Jeśli nie zgadzasz się z decyzją urzędu, masz prawo złożenia odwołania. Masz na to 14 dni od daty otrzymania decyzji.
Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!
Źródło: pit.pl, podatki.gov.pl
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?