reklama

Wyniki międzynarodowego badania 15-latków PISA 2018. Polscy uczniowie w światowej czołówce! Wśród badanych byli gimnazjaliści z Gdańska

mk
Wśród badanych 15-latków byli uczniowie Gimnazjum nr 26 w Gdańsku Karolina Misztal
Polscy 15-latkowie wśród najlepszych na świecie! W porównaniu z wynikami poprzedniego badania PISA 2015, polscy uczniowie osiągnęli lepsze wyniki we wszystkich badanych obszarach: rozumienia czytanego tekstu, rozumowania matematycznego i rozumowania w naukach przyrodniczych. We wszystkich trzech obszarach objętych badaniem wyniki polskich uczniów są powyżej średniej dla krajów OECD i lokują ich w światowej czołówce. Wśród badanych byli uczniowie z Gdańska!

W badaniu PISA 2018 wzięło udział ponad 660 tys. uczniów z 79 krajów i regionów świata. Byli wśród nich m.in. uczniowie przedostatniego rocznika Gimnazjum nr 26 w Gdańsku. Szkoła została wybrana w drodze losowania.

- Jestem dumna z naszej szkoły, bo dołożyliśmy cegiełkę do tego sukcesu - mówi Katarzyna Protasewicz, wicedyrektor Gimnazjum nr 26 i aktualnie SP nr 45.

Najlepsze wyniki w badaniu osiągnęli uczniowie z 4 regionów: Chin, Hongkongu, Singapuru i Makao.

Polscy uczniowie

  • w rozumowaniu matematycznym wyprzedzają w Unii Europejskiej wszystkich poza młodymi Estończykami.
  • W rozumieniu tekstu polska młodzież zajmuje 4. miejsce wśród krajów Unii, a
  • w rozumowaniu w naukach przyrodniczych jest na 3. pozycji.

- Wyniki polskich uczniów w badaniu PISA 2018 lokują ich wśród najlepszych na świecie. To istotna informacja na temat pewnego aspektu polskiej edukacji i powód do dużej satysfakcji. Poprzednia edycja badania PISA zrealizowana wiosną 2015 r. przyniosła wyraźny spadek rezultatów osiąganych przez uczniów z naszego kraju. Wyniki z 2018 roku wskazują zauważalny wzrost, jaki dokonał się w ciągu ostatnich trzech lat – powiedział Minister Edukacji Narodowej Dariusz Piontkowski.

Czytaj także

Wyniki badania uczniów PISA 2018. Rozumienie czytanego tekstu

Średni wynik polskich uczniów w dziedzinie rozumienia czytanego tekstu wyniósł 512 punktów. Był to jeden z najwyższych wyników na świecie. Znacząco lepsze wyniki uzyskali tylko uczniowie z krajów azjatyckich – Chin (a właściwie czterech chińskich regionów biorących udział w badaniu: z Pekinu, Szanghaju, Jiangsu, Guangdongu) i Singapuru, a także uczniowie z Estonii, Kanady i Finlandii.

Wynik polskich piętnastolatków był zbliżony do wyników uczniów z Korei Południowej, Szwecji, Nowej Zelandii, Irlandii i Stanów Zjednoczonych (różnice były nieistotne statystycznie), a znacznie lepszy od wyników uczniów z Czech, Niemiec, Francji czy Rosji.

W porównaniu z 2015 rokiem stanowi to przyrost o 6 pkt.

Czytaj także

Wyniki badania uczniów PISA 2018. Rozumowanie matematyczne

W dziedzinie rozumowania matematycznego polscy piętnastolatkowie uzyskali wynik 516 punktów, o 27 punktów więcej niż średnia dla krajów OECD (w roku 2015 były to 504 punkty). Najlepsze wyniki osiągnęli uczniowie z krajów lub regionów Azji, m.in. z Chin, Singapuru, a także Makao, Hongkongu, Japonii i Korei Południowej.

Oprócz 2 krajów azjatyckich wynik istotnie wyższy od Polski uzyskało tylko jedno państwo europejskie: Estonia. Wyniki nieodróżnialne statystycznie od wyniku polskich uczniów uzyskali uczniowie z Holandii, Szwajcarii i Kanady. Pozostałe 66 krajów lub regionów biorących udział w badaniu miało wyniki niższe niż Polska.

Wyniki badania uczniów PISA 2018. Rozumowanie w naukach przyrodniczych

W rozumowaniu w naukach przyrodniczych Polscy uczniowie uzyskali średni wynik 511 punktów, co plasuje ich na 3. miejscu wśród krajów Unii Europejskiej. Wynik ten był o 22 punkty wyższy od średniej dla OECD.

Wynik młodych Polaków był zbliżony do wyników piętnastolatków z Hongkongu, Tajwanu, Nowej Zelandii, Słowenii i Wielkiej Brytanii – różnice między Polską a tymi krajami były nieistotne statystycznie. W roku 2015 było to o 10 punktów mniej.

Czytaj także

Wyniki badania uczniów PISA 2018. Trend wzrostowy

Wynik polskich uczniów w dziedzinie rozumowania matematycznego osiągnięty w 2018 r. jest o 12 punktów wyższy od wyniku z poprzedniego badania w 2015 r. Z kolei jest on podobny do wyniku z 2012 r., który był najwyższy w Unii Europejskiej i najwyższy w historii polskich edycji badania PISA.

Z satysfakcją należy odnotować spadek odsetka uczniów o najniższych umiejętnościach rozumowania w naukach przyrodniczych. W roku 2015 odsetek ten wnosił 16,2% - obecnie to 13,8%. Z kolei wzrósł odsetek uczniów na najwyższych poziomach umiejętności – teraz to 9,3% (w poprzednie edycji PISA 2015 -7,3%).

Wyniki badania uczniów PISA 2018. Różnica między chłopcami i dziewczętami

Utrzymuje się duża różnica między chłopcami i dziewczętami pod względem stopnia opanowania umiejętności rozumienia czytanego tekstu. W Polsce poniżej dwóch najniższych poziomów (w sześciostopniowej skali) znalazł się co piąty chłopiec i tylko co dziesiąta piętnastolatka, z kolei na poziomach 5 i 6 usytuowało się 9,6% chłopców i 14,8% dziewcząt.

Różnice wyników między chłopcami i dziewczętami nie są typowo polską specyfiką i można je dostrzec też w innych krajach.

Czym jest Badanie PISA?

Badanie PISA 2018 Badanie PISA (Programme for International Student Assessment) organizowane jest przez międzynarodowe konsorcjum nadzorowane przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) oraz przedstawicieli krajów członkowskich.

Jest to największe badanie umiejętności uczniów na świecie, realizowane co trzy lata we wszystkich krajach członkowskich OECD, a także w kilkudziesięciu innych państwach. Polska uczestniczy w nim od samego początku, czyli od roku 2000.

Polską edycję badania przeprowadził zespół naukowców z Instytutu Badań Edukacyjnych, a finansowanie zapewniło Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Czytaj także

Co pokazuje Badanie PISA?

Badanie PISA pokazuje poziom i zróżnicowanie umiejętności piętnastolatków, które rozwijane są w trakcie edukacji szkolnej, jak i poza szkołą. W każdej edycji PISA nacisk położony jest na jedną spośród trzech dziedzin:

  • rozumowanie matematyczne,
  • rozumienie czytanego tekstu lub
  • rozumowanie w naukach przyrodniczych.

W badaniu PISA 2018 dziedziną wiodącą było rozumienie czytanego tekstu.

W 2018 r. w badaniu uczestniczyło 79 krajów i regionów, a liczba przebadanych uczniów przekroczyła 660 tys. Polskę reprezentowało 5653 młodych Polaków z 227 szkół.

Głównym przedmiotem pomiaru jest zdolność do zastosowania posiadanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów osadzonych w życiu codziennym. Pozwala to na porównywanie kompetencji piętnastolatków z bardzo różnych krajów zakładając, że mierzone umiejętności są przynajmniej pośrednio warunkowane jakością systemu edukacji.

Ostateczny wynik jest jednak uwarunkowany szeregiem dodatkowych czynników, związanych np. z tempem postępu technologicznego w różnych krajach.

Wyniki międzynarodowego badania 15-latków PISA 2018. Polscy ...

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 2

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Zeby jeszcze umieli jezdzic na rowerze, plywac chocby profesorska zabka i skroic sobie kanapke z salcesonem. Bo z tych tlusciochow i grubasow ludzie nie wyrosna.

G
Gość

Mądre rządy=mądre społeczeństwo.

Dodaj ogłoszenie