Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wymiana opon z letnich na zimowe. W jakim okresie trzeba zmienić ogumienie samochodu? Czy prawo nakazuje wymianę? Kiedy wymienić opony?

Jakub Cyrzan
Jakub Cyrzan
Wymiana opon z letnich na zimowe to coroczny problem każdego kierowcy. Kiedy najlepiej dokonać wymiany? Co na temat wymiany opon mówi prawo? Czy jest to obowiązkowe? W jakim okresie pojawić się u wulkanizatora?

Opony z letnich na zimowe. Kiedy wymienić? Czy polskie prawo nakazuje kierowcy wymianę opon?

Polskie prawo w żadnym miejscu nie nakazuje zmiany opon. Kierowca może cały rok jeździć na jednym rodzaju ogumienia. Nie dostanie za to mandatu, ani nie utraci dowodu rejestracyjnego. Ryzykuje tylko i wyłącznie bezpieczeństwem (swoim, swoich współpodróżnych oraz innych uczestników ruchu drogowego).

Jednocześnie podczas podróży za granicę należy pamiętać, że taki obowiązek istnieje w innych krajach europejskich. Zaliczają się do nich:

  • Austria,
  • Bośnia i Hercegowina,
  • Chorwacja,
  • Czarnogóra,
  • Czechy,
  • Estonia,
  • Finlandia,
  • Litwa,
  • Łotwa,
  • Estonia,
  • Luksemburg,
  • Niemcy,
  • Norwegia,
  • Szwecja,
  • Słowacja,
  • Słowenia,
  • Rumunia,
  • Serbia.

Warto przy tym wiedzieć, że zamiast typowych opon zimowych, można mieć zamontowane opony wielosezonowe, ale tylko te posiadające oznaczenie 3PMSF na boku. Oznaczenie M plus S nie oznacza, że mamy do czynienia z oponami zimowymi.

Niektóre modele opon wielosezonowych mają oznaczenie M plus S, ale nie mają 3PMSF, co oznacza, że nie są traktowane jako opony dostosowane do bezpiecznej jazdy zimą.

ZOBACZ TEŻ: Ile zapłacimy za wymianę opon w Trójmieście? Ile kosztują opony zimowe? Sprawdź ceny przed sezonem!

Wymiana opon z letnich na zimowe. Kiedy powinienem udać się na wulkanizację?

Przy wymianie opon z letnich na zimowe nie należy sztywno kierować się kalendarzem. Co z tego, że będziemy mieli końcówkę listopada, jeśli pogoda zwariuje i za oknem będzie aura bardziej przypomina tę majową.

W takiej sytuacji na pewno należy wstrzymać się ze zmianą opon i "zimówki" trzymać jeszcze w garażu. Z drugiej strony, zdecydowanie nie powinniśmy czekać na pierwszy śnieg. W takim przypadku jazda samochodem staje się bardzo niebezpieczna.

Kryterium, według którego najczęściej postępuje się przy zmianie opon mówi, że "zimówki" należy założyć wtedy, kiedy przez kilka kolejnych dni temperatura w dzień jest niższa niż 7 stopni Celsjusza. Na pierwszy rzut oka wydaje się to proste. Ale nigdzie nie jest napisane, ile to jest "kilka dni". Poza tym trzeba regularnie i skrupulatnie sprawdzać temperaturę na zewnątrz.

Co istotne, zmiana opon na zimowe powinna być poprzedzona kontrolą bieżnika. To bardzo ważne, bo jeśli bieżnik jest za mały to opony nie spełniają swojej roli i jazda na nich może być zwyczajnie niebezpieczna. Prawo mówi, że opona nie nadaje się do użytku jeśli głębokość bieżnika wynosi mniej niż 1,6 milimetra. Wśród ekspertów nie brakuje jednak głosów, że przepisy są w tej kwestii zbyt liberalne. Według niektórych opony, których bieżnik jest płytszy niż 4 milimetry nie nadają się już do użytku. Różnica jest dość spora.

Opony letnie, a opony zimowe. Jaka jest różnica?

Opony zimowe produkuje się z mieszanki gumowej, która w niskich temperaturach zachowuje elastyczność. Dzięki temu można uzyskać odpowiednią przyczepność, co przełoży się na krótszą drogę hamowania, lepsze przyspieszenie i sterowalność. Im lepsza jest przyczepność, tym lepsza praca aktywnych systemów bezpieczeństwa. Opony letnie wytwarzane są z mieszanek gumowych, które twardnieją w niskich temperaturach (poniżej 7 stopni Celsjusza). To powoduje, że zimą nie można uzyskać odpowiedniej przyczepności i samochód zaczyna się ślizgać.

Zmieniłem opony i co dalej?

Sama wymiana opon to nie wszystko. Aby te przydały się nam w kolejnym sezonie, bardzo istotnym jest ich odpowiednie przechowywanie. Po zdemontowaniu opon należy je dokładnie umyć i osuszyć, najlepiej zabezpieczyć je też specjalnymi kosmetykami. Cena tego typu środków jest różna, najtańsze można dostać już od 20 zł w specjalnych serwisach. Środki te spowalniają starzenie się gumy i zabezpieczają je przed trudnymi warunkami atmosferycznymi. Opony ponadto warto przechowywać w specjalnych pokrowcach.

Zużyte opony zimowe. Na tych oponach lepiej nie wyjeżdżaj w podróż

Opony zimowe nie nadają się już do użytku, kiedy:

  • ich bieżnik jest mniejszy niż 4 mm,
  • od daty ich produkcji minęło więcej niż 10 lat,
  • noszą widoczne ślady uszkodzeń, np. widoczne są liczne przetarcia, wychodzą z nich druciki,
  • widoczne są uszkodzenia na złączeniach opony z felgą,
  • felgi na które montujemy opony są krzywe lub noszą ślady korozji,
  • były przechowywane w nieprawidłowy sposób, np. miały stały, intensywny kontakt z promieniami słonecznymi.

Co więcej, opony przed montażem powinny zostać także wyważone. Warto też przed każdą wymianą zamontować w nich nowe wentyle. Na koniec pamiętajmy też o przeprowadzeniu kontroli geometrii zawieszenia. Zdarza się bowiem, że po wymianie samochód "ściąga" w jedną stronę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki