Wymiana opon na "zimówki". Sprawdź dlaczego warto! [WIDEO]

mgdz
Pamiętajmy, że nawet nieco gorsza opona zimowa jest dużo lepsza w niskich temperaturach niż najlepsza opona letnia. Archiwum NM
Wymiana opon z letnich na zimowe w samochodzie jest właściwie koniecznością. To ze względu na strefę klimatyczną, która co roku zaprasza do nas mniej lub bardziej srogą zimę, a wraz z nią często oblodzone i obłocone drogi.

Sprzyjające warunki do jazdy samochodem w tym roku trwają wyjątkowo długo. Teraz jednak temperatura spada już w okolice zera. Jest to zatem ostatni moment aby wymienić opony letnie na zimowe, zanim w serwisach pojawią się gigantyczne kolejki.

Autor: Wulkanizacja / Warsztat samochodowy z Gdańska - Moto Ciler"

Przepisy dla młodych kierowców opóźnione? Problemem system CEPiK

Korzyści wymiany opon na "zimówki"

Sezonowa wymiana opon jest coraz popularniejsza, ponieważ wiąże się bezpośrednio z naszym bezpieczeństwem na drodze. Wystarczy, że średnia temperatura spadnie poniżej 7 stopni i już mieszanka, z jakiej wykonane są opony letnie twardnieje, tracąc przyczepność.

Opony zimowe przeznaczone są przede wszystkim do jazdy w temperaturach w okolicy i znacznie poniżej zera. Powinny zatem zapewniać doskonałą przyczepność i krótką drogę hamowania na śniegu, błocie pośniegowym i lodzie, na mokrych i suchych nawierzchniach, w trakcie jazdy pod górkę i z górki, a także podczas hamowania, przyspieszania i jazdy na zakrętach. Zaś opony letnie powinny właściwie zachowywać się na powierzchniach suchych i mokrych, ale w temperaturach do +40 stopni.

Goodyear

Budowa opon zimowych

Ze względu na te różnice, inny będzie też skład i budowa opony zimowej, a przede wszystkim jej bieżnika. Ważna jest także jego charakterystyczna rzeźba oraz układ rowków i kształt powierzchni styku. O ile opona letnia powinna mieć bieżnik o głębokości co najmniej 1,6 mm, to ogumienie na zimę nadaje się tylko wtedy, gdy ma rzeźbę przynajmniej 4 mm. Budowa bieżnika opony zimowej umożliwia więc szybkie i skuteczne odprowadzanie błota i wody. To dzięki specjalnym żłobieniom i trójwymiarowym rowkom. Dzięki ostrym krawędziom wczepiają się w śnieg czy lód, zapewniając większą przyczepność na śliskich nawierzchniach.

Do opon zimowych wykorzystuje się bardziej elastyczne związki polimerowe, które zwiększają ich przyczepność do drogi nawet w niskich temperaturach.

Pamiętajmy, że nawet nieco gorsza opona zimowa jest dużo lepsza w niskich temperaturach niż najlepsza opona letnia.

Dołącz do naszej strony Motogakty Pomorze na Facebooku. Znajdziesz tam aktualne informacje drogowe, zapowiedzi i relacje z wydarzeń motoryzacyjnych oraz aktualności dotyczące przepisów drogowych.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie