Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

WYBORY 2011: Jak rozwiązać problemy na kolei. Propozycje partii

Łukasz Kłos
Nie udało się powstrzymać polskich kolei od staczania się na finansowe dno. Jakie pomysły na ratunek mają największe partie?
Nie udało się powstrzymać polskich kolei od staczania się na finansowe dno. Jakie pomysły na ratunek mają największe partie? Tomasz Bołt
Lepsza synchronizacja połączeń, wzmocnienie Urzędu Transportu Kolejowego i podwyższenie komfortu przejazdów pociągiem to elementy wspólne dla najpopularniejszych partii. Problem w tym, że ich działacze w tej czy poprzednich kadencjach wchodzili w skład ugrupowań rządzących Polską, ale dotąd nie udało się uzyskać poprawy w kolejowych przewozach osobowych.

Cztery ostatnie lata rządów koalicji PO-PSL również nie przyniosły koniecznego przełomu. Nie udało się powstrzymać polskich kolei od staczania się na finansowe dno. Przeciwnie, od 2008 r. czołowy przewoźnik - spółka Przewozy Regionalne - notuje rokroczne straty sięgające setek milionów złotych (w 2009 - 296,3 mln zł, a w 2010 - 169,6 mln zł). Straty zanotowała też spółka Intercity, obsługująca najbardziej dochodowe połączenia.

Strajk kolejarzy. Pociągi stanęły na 2 godziny

Narastające kłopoty finansowe spółek z grupy PKP poprzedziła bezpośrednio restrukturyzacja autorstwa koalicji PO-PSL, a przeprowadzona w 2008 r. Zakładała ona m.in. przejęcie udziałów w Przewozach Regionalnych przez samorządy wojewódzkie. Pod władzą marszałków spółka miała "uregionalnić" się, tj. skupić na przewozach w obrębie województw. Międzywojewódzkie połączenia pospieszne wraz z taborem zostały przekazane spółce Intercity. W ślad za nimi nie nastąpiły jednak przesunięcia kadrowe.

W efekcie PR pozostały z mniej dochodowymi połączeniami lokalnymi i przerostem zatrudnienia. Walcząc o zysk, samorządowa spółka uruchomiła konkurencyjne dla IC kursy InterRegio. Spółki zaczęły podbierać sobie pasażerów, a w otwartym sporze Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Transportu Kolejowego stanęli po stronie Intercity.

Ponad osiem godzin pociągiem z Trójmiasta do Warszawy

- Doszło do tego, że publiczni przewoźnicy kolejowi, zamiast walczyć o komfort klienta, niszczą siebie nawzajem - stwierdza Andrzej Jaworski (PiS), członek sejmowej Komisji Skarbu Państwa. - U źródeł tej porażki leży bardzo poważny błąd, jakim był podział PKP na różnego rodzaju spółki i spółeczki.

Receptą na kolejowe bolączki miałaby być, zdaniem PiS, konsolidacja spółek w jedno przedsiębiorstwo. Konsolidację spółek postuluje również Polska Jest Najważniejsza, Ruch Poparcia Palikota, a także Sojusz Lewicy Demokratycznej. Ten ostatni w przeciwieństwie do pozostałych chciałby również włączyć do przedsiębiorstwa giganta także operatora torów - Polskie Linie Kolejowe.

Przeciwny jest Tomasz Dudziński z klubu PJN, który podkreśla strategiczny charakter infrastruktury. Natomiast RPP z procesu konsolidacji chce wyłączyć Intercity. Dochód uzyskany z prywatyzacji spółki miałby sfinansować zakup nowego taboru.

Janusz Piechociński z sejmowej Komisji Infrastruktury (PSL) broni "usamorządowienia" Przewozów Regionalnych. Jego zdaniem, samorządy wojewódzkie powinny zadeklarować, czy chcą pozostać w gronie właścicieli PR czy wolą angażować się w rozwój spółek w rodzaju Kolei Mazowieckich czy trójmiejskiej SKM.
- Tym, które chcą pozostać, należy zapewnić fundusze na wkład własny we współfinansowanym ze środków unijnych projekcie zakupu nowego taboru dla PR - przekonuje.

Konsolidacji nie chce też Platforma, a Tadeusz Aziewicz, szef sejmowej Komisji Skarbu Państwa, postuluje zwiększenie konkurencyjności między przewoźnikami i poprawę systemu organizacji usług kolejowych.

Do Warszawy krócej, ale nie wszystkimi pociągami

- Konieczne jest precyzyjne oddzielenie tras, które muszą być dofinansowane, od tych, na których usługi mogą być świadczone w sposób komercyjny. Podstawą powinna być dokładna analiza potrzeb przewozowych społeczeństwa - podkreśla. Jego zdaniem, trzeba też zwiększyć kompetencje regulatora, czyli Urzędu Transportu Kolejowego, aby skuteczniej bronił interesów konsumentów i lepiej kontrolował rynek.

Społeczną misję regionalnych przewozów akcentuje z kolei Piotr Stanke z PiS.
- Kolej musi umożliwiać mieszkańcom słabszych obszarów podjęcie pracy w dużych ośrodkach - podkreśla poseł.

Natomiast SLD domaga się szerokiej restrukturyzacji w Przewozach Regionalnych.
- Zwalnianym pracownikom powinniśmy zapewnić pakiet socjalny - podkreśla Jacek Kowalik z SLD. Rozwiązanie miałoby być podobne do pomocy dla górników i obejmować m.in. zasiłki przedemerytalne.
Stanisław Lamczyk z PO przekonuje, że w pomorskiej sieci kolejowej tkwi niewykorzystany potencjał: - Nasze tory budowane były niezależnie od dróg. To niejednokrotnie najkrótsza droga między miastami - przekonuje poseł.

Stanowisko największych partii w sprawie kolei

Sojusz Lewicy Demokratycznej
Wstrzymanie prywatyzacji kolei. 10 mld zł na kolej, w tym 5 mld na modernizację infrastruktury w ciągu najbliższych pięciu lat. Wprowadzenie partnerstwa publiczno-prywatnego. Oddłużenie spółek z grupy PKP.

Platforma Obywatelska
Prywatyzacja m.in. PKP Intercity oraz PKP Cargo. Ciężar utrzymania połączeń nierentownych pozostaje w gestii samorządów. Urząd Transportu Kolejowego w roli rzecznika praw pasażera. Rozwój i budowa kolei dużych prędkości.

Prawo i Sprawiedliwość
Konsolidacja spółek grupy PKP. Racjonalizacja rozkładów jazdy poprzez wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego. Wsparcie remontów dworców i linii kolejowych. Rozwój kolejowych połączeń regionalnych.

Polskie Stronnictwo Ludowe
Wsparcie finansowe dla samorządów, które pozostaną wśród właścicieli Przewozów Regionalnych. Restrukturyzacja sieci kolejowej. Racjonalizacja rozkładów jazdy. Zwiększenie finansowania kolei, w tym wsparcie dla zakupu nowego taboru.

Polska Jest Najważniejsza
Konsolidacja spółek grupy PKP z wyłączeniem Polskich Linii Kolejowych. Centralizacja zarządzania infrastrukturą kolejową. Wprowadzić kartę praw pasażera. Prywatyzacja PKP Intercity. Wzmocnić rolę Urzędu Transportu Kolei.

Oceń pomorskich posłów i senatorów

Ruch Poparcia Palikota
Prywatyzacja Intercity celem pozyskania funduszy na zakup nowego taboru kolejowego. Konsolidacja pozostałych spółek grupy PKP. Rozwój kolei dużych prędkości. Wydłużenie okresu kontraktów przewoźników z samorządami.

Wszystko na temat wyborów 2011

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki