Cztery ostatnie lata rządów koalicji PO-PSL również nie przyniosły koniecznego przełomu. Nie udało się powstrzymać polskich kolei od staczania się na finansowe dno. Przeciwnie, od 2008 r. czołowy przewoźnik - spółka Przewozy Regionalne - notuje rokroczne straty sięgające setek milionów złotych (w 2009 - 296,3 mln zł, a w 2010 - 169,6 mln zł). Straty zanotowała też spółka Intercity, obsługująca najbardziej dochodowe połączenia.
Strajk kolejarzy. Pociągi stanęły na 2 godziny
Narastające kłopoty finansowe spółek z grupy PKP poprzedziła bezpośrednio restrukturyzacja autorstwa koalicji PO-PSL, a przeprowadzona w 2008 r. Zakładała ona m.in. przejęcie udziałów w Przewozach Regionalnych przez samorządy wojewódzkie. Pod władzą marszałków spółka miała "uregionalnić" się, tj. skupić na przewozach w obrębie województw. Międzywojewódzkie połączenia pospieszne wraz z taborem zostały przekazane spółce Intercity. W ślad za nimi nie nastąpiły jednak przesunięcia kadrowe.
W efekcie PR pozostały z mniej dochodowymi połączeniami lokalnymi i przerostem zatrudnienia. Walcząc o zysk, samorządowa spółka uruchomiła konkurencyjne dla IC kursy InterRegio. Spółki zaczęły podbierać sobie pasażerów, a w otwartym sporze Ministerstwo Infrastruktury i Urząd Transportu Kolejowego stanęli po stronie Intercity.
Ponad osiem godzin pociągiem z Trójmiasta do Warszawy
- Doszło do tego, że publiczni przewoźnicy kolejowi, zamiast walczyć o komfort klienta, niszczą siebie nawzajem - stwierdza Andrzej Jaworski (PiS), członek sejmowej Komisji Skarbu Państwa. - U źródeł tej porażki leży bardzo poważny błąd, jakim był podział PKP na różnego rodzaju spółki i spółeczki.
Receptą na kolejowe bolączki miałaby być, zdaniem PiS, konsolidacja spółek w jedno przedsiębiorstwo. Konsolidację spółek postuluje również Polska Jest Najważniejsza, Ruch Poparcia Palikota, a także Sojusz Lewicy Demokratycznej. Ten ostatni w przeciwieństwie do pozostałych chciałby również włączyć do przedsiębiorstwa giganta także operatora torów - Polskie Linie Kolejowe.
Przeciwny jest Tomasz Dudziński z klubu PJN, który podkreśla strategiczny charakter infrastruktury. Natomiast RPP z procesu konsolidacji chce wyłączyć Intercity. Dochód uzyskany z prywatyzacji spółki miałby sfinansować zakup nowego taboru.
Janusz Piechociński z sejmowej Komisji Infrastruktury (PSL) broni "usamorządowienia" Przewozów Regionalnych. Jego zdaniem, samorządy wojewódzkie powinny zadeklarować, czy chcą pozostać w gronie właścicieli PR czy wolą angażować się w rozwój spółek w rodzaju Kolei Mazowieckich czy trójmiejskiej SKM.
- Tym, które chcą pozostać, należy zapewnić fundusze na wkład własny we współfinansowanym ze środków unijnych projekcie zakupu nowego taboru dla PR - przekonuje.
Konsolidacji nie chce też Platforma, a Tadeusz Aziewicz, szef sejmowej Komisji Skarbu Państwa, postuluje zwiększenie konkurencyjności między przewoźnikami i poprawę systemu organizacji usług kolejowych.
- Konieczne jest precyzyjne oddzielenie tras, które muszą być dofinansowane, od tych, na których usługi mogą być świadczone w sposób komercyjny. Podstawą powinna być dokładna analiza potrzeb przewozowych społeczeństwa - podkreśla. Jego zdaniem, trzeba też zwiększyć kompetencje regulatora, czyli Urzędu Transportu Kolejowego, aby skuteczniej bronił interesów konsumentów i lepiej kontrolował rynek.
Społeczną misję regionalnych przewozów akcentuje z kolei Piotr Stanke z PiS.
- Kolej musi umożliwiać mieszkańcom słabszych obszarów podjęcie pracy w dużych ośrodkach - podkreśla poseł.
Natomiast SLD domaga się szerokiej restrukturyzacji w Przewozach Regionalnych.
- Zwalnianym pracownikom powinniśmy zapewnić pakiet socjalny - podkreśla Jacek Kowalik z SLD. Rozwiązanie miałoby być podobne do pomocy dla górników i obejmować m.in. zasiłki przedemerytalne.
Stanisław Lamczyk z PO przekonuje, że w pomorskiej sieci kolejowej tkwi niewykorzystany potencjał: - Nasze tory budowane były niezależnie od dróg. To niejednokrotnie najkrótsza droga między miastami - przekonuje poseł.
Stanowisko największych partii w sprawie kolei
Sojusz Lewicy Demokratycznej
Wstrzymanie prywatyzacji kolei. 10 mld zł na kolej, w tym 5 mld na modernizację infrastruktury w ciągu najbliższych pięciu lat. Wprowadzenie partnerstwa publiczno-prywatnego. Oddłużenie spółek z grupy PKP.
Platforma Obywatelska
Prywatyzacja m.in. PKP Intercity oraz PKP Cargo. Ciężar utrzymania połączeń nierentownych pozostaje w gestii samorządów. Urząd Transportu Kolejowego w roli rzecznika praw pasażera. Rozwój i budowa kolei dużych prędkości.
Prawo i Sprawiedliwość
Konsolidacja spółek grupy PKP. Racjonalizacja rozkładów jazdy poprzez wzmocnienie kompetencji Urzędu Transportu Kolejowego. Wsparcie remontów dworców i linii kolejowych. Rozwój kolejowych połączeń regionalnych.
Polskie Stronnictwo Ludowe
Wsparcie finansowe dla samorządów, które pozostaną wśród właścicieli Przewozów Regionalnych. Restrukturyzacja sieci kolejowej. Racjonalizacja rozkładów jazdy. Zwiększenie finansowania kolei, w tym wsparcie dla zakupu nowego taboru.
Polska Jest Najważniejsza
Konsolidacja spółek grupy PKP z wyłączeniem Polskich Linii Kolejowych. Centralizacja zarządzania infrastrukturą kolejową. Wprowadzić kartę praw pasażera. Prywatyzacja PKP Intercity. Wzmocnić rolę Urzędu Transportu Kolei.
Oceń pomorskich posłów i senatorów
Ruch Poparcia Palikota
Prywatyzacja Intercity celem pozyskania funduszy na zakup nowego taboru kolejowego. Konsolidacja pozostałych spółek grupy PKP. Rozwój kolei dużych prędkości. Wydłużenie okresu kontraktów przewoźników z samorządami.
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?