reklama

Wspólny bilet na komunikację na Pomorzu w 2018 roku

Maciej PietrzakZaktualizowano 
Planowany system opłat ma być korzystny przede wszystkim dla pasażera, który będzie mógł swobodnie korzystać z różnych środków transportu
Planowany system opłat ma być korzystny przede wszystkim dla pasażera, który będzie mógł swobodnie korzystać z różnych środków transportu Karolina Misztal
Nadchodzi rewolucja w transporcie publicznym na Pomorzu. W ciągu najbliższych dwóch lat ma powstać system, dzięki któremu pasażer będzie mógł za jednym razem zapłacić za przejazd dowolnym środkiem transportu w całym regionie. Do wdrożenia go szykują się władze województwa pomorskiego.

Istota działania systemu ma polegać na tym, że jeśli korzysta się np. z komunikacji miejskiej w Trójmieście, następnie z pociągu Szybkiej Kolei Miejskiej do Słupska i później z komunikacji miejskiej w Słupsku (a potem tę samą trasę pokonuje się z powrotem), to pomimo iż przejazd odbywa się różnymi środkami komunikacji - pasażer będzie mógł uiścić opłatę jednorazowo za cały przejazd. Co więcej, system ma pomóc pasażerowi wybrać najtańszą opcję.

Obecnie pasażer, wybierając np. podróż SKM z Trójmiasta do Słupska, może korzystać z różnego rodzaju biletów (m.in. jednorazowych lub dobowych), a w samym Trójmieście w komunikacji miejskiej funkcjonuje wiele rozwiązań taryfowych. Mnogość tych rozwiązań często powoduje, że pasażer nie orientuje się, jaki bilet jest dla niego najkorzystniejszy - i wybiera droższe rozwiązanie.

Czytaj więcej na ten temat: Transport publiczny na Pomorzu. O jeden bilet za daleko

Planowany system sam wyliczy, jaka konfiguracja biletów jest dla pasażera najkorzystniejsza. Równolegle pasażer będzie jednak miał też możliwość podjęcia samodzielnej decyzji, jaki bilet chce zakupić za pośrednictwem systemu.

- Naszym założeniem jest, by uczestniczyli w tym procesie między innymi przewoźnicy kolejowi, wszystkie systemy komunikacji miejskiej, a także regionalny transport autobusowy. Nie uda się tego zrobić bez wsparcia i współpracy poszczególnych samorządów metropolii oraz regionu - mówi Mieczysław Struk, marszałek województwa pomorskiego.

Nowoczesne sposoby płatności za bilet

W jaki sposób miałaby następować płatność za wspólny bilet? Władze województwa planują, że tu paleta możliwości będzie rozbudowana.

Należność za korzystanie z tego systemu będzie możliwa m.in. przelewem internetowym, kartą kredytową czy poprzez aplikację w telefonie komórkowym.

Innym sposobem będą specjalne karty wdrożone na potrzeby tego systemu, funkcjonujące na zasadach „elektronicznej portmonetki”, którą pasażer samodzielnie doładowuje (jest to system zbliżony do funkcjonowania telefonów komórkowych na kartę). System pozwalałby również na zakup biletów w sposób tradycyjny - gotówką w automatach biletowych, a także w kasach biletowych i innych punktach sprzedaży biletów.

Projekt zbliży Pomorze i południową Szwecję

Co ciekawe, omawiany system miałby funkcjonować nie tylko w województwie pomorskim, ale również w… innym państwie. Zainteresowane współpracą są bowiem władze regionu Blekinge w Szwecji, a także szefowie Stena Line, której promy pływają z Gdyni do Karlskrony - siedziby regionu Blekinge, gdzie funkcjonuje system bardzo zbliżony technologicznie.

- Prawdopodobnie wprowadzimy zatem wspólne rozwiązania taryfowe łączące Polskę i Szwecję. Nasz system będzie też zintegrowany technologicznie z systemami działającymi między innymi w Londynie, Amsterdamie, Tallinie czy Rostocku - mówi Krzysztof Rudziński, dyrektor Biura Integracji Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego.

Czytaj więcej na temat transportu publicznego na Pomorzu

W jaki sposób projekt zostanie sfinansowany?

Szacowany koszt wdrożenia systemu wyniesie około 68 mln zł. Środki mają pochodzić z kilku źródeł, m.in. z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, z programu Interreg (unijny fundusz mający na celu rozwój projektów o charakterze transgranicznym - stąd pomysł, by Pomorze współpracowało z regionem Blekinge), ze środków Europejskiego Banku Inwestycyjnego, a także ze środków własnych województwa i samorządów lokalnych. Pilotażowe wdrożenie systemu (w co najmniej dwóch miastach w województwie) planowane jest od przyszłego roku. Według wstępnych założeń, w pełni miałby on zacząć działać w drugiej połowie 2018 roku.

Zmieni się też system informacji pasażerskiej

Wprowadzeniu wspólnego biletu służyć ma również wdrożenie jednolitego dla całego województwa systemu informacji pasażerskiej. Składałyby się na niego m.in. strona internetowa, na której dostępne byłyby rozkłady jazdy wszystkich przewoźników w regionie, oraz rozbudowana wyszukiwarka połączeń, pokazująca również m.in., które pojazdy są dostosowane dla osób niepełnosprawnych.

maciej.pietrzak@polskapress.pl

FLESZ: Elektryczne samoloty nadlatują.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
patient patient

Wolałbym warunki dostępne od lat (!) np. w Warszawie, czyli miesięczny bilet w pierwszej strefie to 120pln z prawem podróży na dystansie ok. 35-40km wszystkimi środkami lokomocji.
Można? Można...
Propozycje trójmiejskie, podobne do tej oferty, to ca. 240pln. Na dodatek SKM wycofuje ofertę dla systematycznych klientów i pracodawcy nie beda mogli obniżyć kosztów transportu pracowników (taryfa 93)...
Dziękuję Wam, o "Wielcy" za łaskawość możliwości zakupu biletów do Szwecji ale ja tam (jeszcze) nie pracuję. Zejdźcie, łaskawie, na ziemię a spostrzeżecie, że Wasza propozycja jest mocno spóźniona i mocno... mierna... :
Ostrożnie więc z peanami, bo łatwo tu o śmieszność...

Dodaj ogłoszenie