Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wolny Obszar Celny w Porcie Gdańsk został utworzony 25 lat temu

Jacek Klein
Jacek Klein
Wolny Obszar Celny to doskonale zlokalizowany obszar o powierzchni 31 ha. Obecnie służy do przeładunków drobnicy, głównie samochodów.

Wolny Obszar Celny w Porcie Gdańsk świętuje 25-lecie

WOC jest zlokalizowany bardzo korzystnie — u wejścia do portu, przy nabrzeżach WOC I i WOC II w Basenie Władysława IV.

31 ha objęte jest statusem Wolnego Obszaru Celnego. Prowadzona jest tu przede wszystkim działalność przeładunkowa w zakresie ładunków drobnicowych, w tym owoców, samochodów handlowych, ryb mrożonych oraz owoców morza.

Operatorami na tym terenie są: Port Gdański Eksploatacja, Cargofruit, BLG Autoterminal Gdańsk, Północnoatlantycka Organizacja Producentów, Adampol oraz Vetro. Na terenie WOC działają: spedytorzy, liczne agencje celne, firmy kontrolne oraz wielu importerów. Dogodna lokalizacja transportowa stwarza szczególnie korzystne warunki dla prowadzenia wymiany handlowej.

WOC został otwarty w 1996 roku na wniosek Portu Gdańsk decyzją ministra finansów.

Koncepcja jego powołania opierała się na przeznaczeniu terenu pod przeładunek samochodów, podobnie jak funkcjonujące tego typu obszary w portach w Bremerhaven i Hamburgu. Rozporządzenie rady ministrów o powołaniu WOC zostało przyjęte w 1995 roku, konieczne były jednak inwestycje dostosowawcze.

- Konieczna była likwidacja niektórych obiektów, utwardzenie nabrzeży, budowa ogrodzenia — mówi Czesław Nowak, wieloletni dyrektor WOC-u.

Powstało nowoczesne nabrzeże z infrastrukturą, rampą do rozładunku samochodów, a także zostało poszerzone wejście do portu.

- WOC jest szczególnie atrakcyjnym rozwiązaniem dla importerów spoza Unii Europejskiej — mówi Adam Kłos, dyrektor handlowy Portu Gdańsk.

Obecnie na terenie WOC działa kilku operatorów. Pięć lat temu powstała tu mroźnia Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów, do której regularnie dostarczane są ładunki ryb atlantyckich. Przez WOC na teren polski trafiają także olbrzymie ilości bananów rozładowywanych w bazie Cargofruit z polskiej grupy Citronex.

Oczywiście działają tutaj także importerzy samochodów osobowych. Do salonów dealerskich z fabryk rozsianych po świecie trafiają tutaj takie marki jak Mitsubishi, Hyunai, Kia, Nissan.

Prowadzona jest tu także działalność produkcyjna. Na terenie WOC montowane są dla firmy Konecranes suwnice bramowe wykorzystywane w terminalach kontenerowych.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki