Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Województwo pomorskie wie, na co chce uzyskać i wydać fundusze unijne

Kazimierz Netka
Pomorskie, jako jedno z pierwszych województw, przystąpiło do negocjacji z rządem w sprawie współfinansowania i realizacji inwestycji najważniejszych dla regionu. W grę wchodzi wykorzystanie przede wszystkim unijnych dotacji, ale również środków z centralnego budżetu

Pomorskie już wysłało swoje oferty do rządu. Zawiera je "Kontrakt Terytorialny dla Województwa Pomorskiego. Wstępny zarys mandatu negocjacyjnego Samorządu Województwa Pomorskiego". Dokument ten trafił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Składa się z kilku obszarów tematycznych: transport, środowisko i energetyka, usługi publiczne, rynek pracy, społeczeństwo obywatelskie, przedsięwzięcia związane z realizacją umowy partnerstwa (Polski z Komisją Europejską) - wynika z informacji, które przekazał nam Radomir Matczak, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego.

Pomorskie może otrzymać do dyspozycji w ramach RPO 1 mld 480 mln euro z UE. Zdaniem Wiesława Byczkowskiego, wicemarszałka województwa pomorskiego, to o 270 mln euro więcej niż w bieżącym okresie finansowania.

Na pierwszych miejscach w kontrakcie figurują szlaki komunikacyjne. Nie może być bowiem tak, jak to się zdarzyło w bieżącym okresie unijnego finansowania, czyli na lata 2007-2013, gdy żuławski odcinek trasy S7 z Gdańska do Warszawy został przesunięty na listę rezerwową. Teraz władze województwa chcą mieć pewność, że znajdzie się on wśród priorytetów. Orientacyjny koszt, wraz z obwodnicą metropolitalną Trójmiasta, szacowany jest na 6,7 mld zł. Pieniądze mają pochodzić z Unii Europejskiej, z programu, który jeszcze nie ma oficjalnej nazwy, a dotyczyć będzie m.in. transportu i ekologii. Drugie źródło finansowania to Krajowy Fundusz Drogowy.

Z tych samych źródeł ma być finansowana budowa fragmentu drogi ekspresowej S6 (Gdańsk - Szczecin), od Trójmiasta do obwodnicy Słupska, koszt: 6,5 mld zł.

Budowa obwodnic Czerska, Malborka i Starogardu Gdańskiego - w ciągu drogi nr 22, ma kosztować około 1 mld zł.

Niebagatelne znaczenie dla środkowej części naszego regionu ma - zdaniem Zarządu Województwa - rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym elektryfikacja linii), a także jej przedłużenie na powiaty kartuski, kościerski i bytowski.

Niezmiernie istotna dla życia ludzi oraz funkcjonowania gospodarki sporej części województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego jest kontynuacja zabezpieczania Żuław przed powodzią. Chodzi o ochronę ponad 250 tys. osób żyjących w delcie Wisły, w tym w Gdańsku i Elblągu. Oprócz unijnych dotacji, mają tu być wykorzystywane środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt szacowany jest na 2 mld zł.

Pomorskim uczelniom grozi brak studiujących, wskutek niżu demograficznego. Nie ma skąd dobrać kandydatów na studia, bo w innych regionach kraju jest podobnie. Dlatego ważne staje się umiędzynarodowienie pomorskich uczelni oraz rozwijanie konkurencyjnej oferty szkolnictwa wyższego i dopasowanie go do potrzeb regionalnych. W celu poprawy tej sytuacji planowane jest utworzenie Pomorskiego Trójkąta Wiedzy - P3W (Trójmiasto, Słupsk, Chojnice - Człuchów, Kwidzyn). Chodzi o zacieśnianie współpracy między samorządami, środowiskami akademickimi oraz przedsiębiorcami. Ma to kosztować 607 mln zł.

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki