Pomorskie już wysłało swoje oferty do rządu. Zawiera je "Kontrakt Terytorialny dla Województwa Pomorskiego. Wstępny zarys mandatu negocjacyjnego Samorządu Województwa Pomorskiego". Dokument ten trafił do Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Składa się z kilku obszarów tematycznych: transport, środowisko i energetyka, usługi publiczne, rynek pracy, społeczeństwo obywatelskie, przedsięwzięcia związane z realizacją umowy partnerstwa (Polski z Komisją Europejską) - wynika z informacji, które przekazał nam Radomir Matczak, dyrektor Departamentu Rozwoju Regionalnego i przestrzennego Urzędu Marszałkowskiego.
Pomorskie może otrzymać do dyspozycji w ramach RPO 1 mld 480 mln euro z UE. Zdaniem Wiesława Byczkowskiego, wicemarszałka województwa pomorskiego, to o 270 mln euro więcej niż w bieżącym okresie finansowania.
Na pierwszych miejscach w kontrakcie figurują szlaki komunikacyjne. Nie może być bowiem tak, jak to się zdarzyło w bieżącym okresie unijnego finansowania, czyli na lata 2007-2013, gdy żuławski odcinek trasy S7 z Gdańska do Warszawy został przesunięty na listę rezerwową. Teraz władze województwa chcą mieć pewność, że znajdzie się on wśród priorytetów. Orientacyjny koszt, wraz z obwodnicą metropolitalną Trójmiasta, szacowany jest na 6,7 mld zł. Pieniądze mają pochodzić z Unii Europejskiej, z programu, który jeszcze nie ma oficjalnej nazwy, a dotyczyć będzie m.in. transportu i ekologii. Drugie źródło finansowania to Krajowy Fundusz Drogowy.
Z tych samych źródeł ma być finansowana budowa fragmentu drogi ekspresowej S6 (Gdańsk - Szczecin), od Trójmiasta do obwodnicy Słupska, koszt: 6,5 mld zł.
Budowa obwodnic Czerska, Malborka i Starogardu Gdańskiego - w ciągu drogi nr 22, ma kosztować około 1 mld zł.
Niebagatelne znaczenie dla środkowej części naszego regionu ma - zdaniem Zarządu Województwa - rozwój Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (w tym elektryfikacja linii), a także jej przedłużenie na powiaty kartuski, kościerski i bytowski.
Niezmiernie istotna dla życia ludzi oraz funkcjonowania gospodarki sporej części województwa pomorskiego i warmińsko-mazurskiego jest kontynuacja zabezpieczania Żuław przed powodzią. Chodzi o ochronę ponad 250 tys. osób żyjących w delcie Wisły, w tym w Gdańsku i Elblągu. Oprócz unijnych dotacji, mają tu być wykorzystywane środki z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt szacowany jest na 2 mld zł.
Pomorskim uczelniom grozi brak studiujących, wskutek niżu demograficznego. Nie ma skąd dobrać kandydatów na studia, bo w innych regionach kraju jest podobnie. Dlatego ważne staje się umiędzynarodowienie pomorskich uczelni oraz rozwijanie konkurencyjnej oferty szkolnictwa wyższego i dopasowanie go do potrzeb regionalnych. W celu poprawy tej sytuacji planowane jest utworzenie Pomorskiego Trójkąta Wiedzy - P3W (Trójmiasto, Słupsk, Chojnice - Człuchów, Kwidzyn). Chodzi o zacieśnianie współpracy między samorządami, środowiskami akademickimi oraz przedsiębiorcami. Ma to kosztować 607 mln zł.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?