Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wodowanie kadłuba statku Vestland Insula w Stoczni Gdańsk

Jacek Sieński
Częściowo wyposażony kadłub statku PSV - jeszcze na pochylni Stoczni Gdańsk SA
Częściowo wyposażony kadłub statku PSV - jeszcze na pochylni Stoczni Gdańsk SA Stocznia Gdańsk SA
Wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku Vestland Insula będzie można obejrzeć w piątek w Stoczni Gdańsk SA. Zsunie się on na wodę ze stoczniowej pochylni o godz. 14. Wszyscy chętni do udziału w tej widowiskowej operacji technicznej mogą wchodzić na teren stoczni bramą nr 3, znajdującej się przy ul. Jana z Kolna, na 30 minut przed uroczystością.

Gdańska stocznia zbudowała Vestland Insula na zlecenie norweskiej stoczni Hellesoy Verft w Lofallstrand. Oprócz zmontowania kadłuba i nadbudówki statek wyposażono w stery strumieniowe, agregaty, systemy rurarskie i obrotowy pędnik azymutalny.

Gdańsk: Wodowanie kadłuba statku rybackiego "Mrs Doyle" (ZDJĘCIA)

Prace wyposażeniowe dokończone zostaną w Norwegii, do której statek będzie odholowany. To jednostka PSV (Platform Supply Vessel - statek zaopatrzeniowy platform), czyli serwisowiec do obsługi podmorskich pól wydobywczych ropy naftowej i gazu. W ładowniach i na pokładzie będzie dowozić na platformy wydobywcze potrzebne materiały, elementy rurociągów i sprzęt. Vestland Insula należy do statków offshore (przemysłu morskiego) nowej generacji, z podwójnym poszyciem burt i dna. Zwiększa to bezpieczeństwo żeglugi i zapobiega ewentualnemu przedostaniu się do morza przewożonych paliw lub innych szkodliwych substancji. Statek ma długość 85 m i szerokość - 20 m.

Ogłoszono upadłość Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni

Vestland Insula jest pierwszym statkiem PSV z gdańskiej stoczni. Choć wcześniej montowano w niej bloki rufowe takich serwisowców. Obecnie trwa budowa drugiego, bliźniaczego statku PSV, zamówionego przez stocznię Hellesoy we wrześniu ubiegłego roku.

W Stoczni Gdańsk trwa też budowa kolejnych statków. Oprócz drugiego serwisowca wykonywane są i montowane elementy kadłubów dwóch siostrzanych promów ro-pax (samochodowo-pasażerskich). Zamówiła je norweska grupa stoczniowa Group Fosen ASA w Bergen, która dokończy ich budowę. Promy będą miały długość po 170 m i zostaną w dużym stopniu wyposażone w Gdańsku. Dobiega też końca budowa trawlera rybackiego dla norweskiej grupy Kleven Maritime AS. Jest szansa na podpisanie kontraktu dotyczącego budowy kolejnych trzech trawlerów.

Stoczniowe inwestycje

Realizowany już plan inwestycyjny stoczni przewiduje wydanie łącznie 288 mln zł na uruchomienie nowych linii produkcyjnych.
W 2010 r., w hali K-1 uruchomiono największą w Polsce wytwórnię wież elektrowni wiatrowych.
Rozpoczęto już przygotowania do zbudowania, do roku 2012, Fabryki Wież Wiatrowych o rocznej zdolności produkcyjnej 200 wież.
W marcu uruchomiono nowoczesną kompresorownię sprężonego powietrza.
Trwa też budowa i montaż zrobotyzowanej Linii Sekcji Płaskich LSP 2, a w hali COOPK zainstalowano 2 suwnice o unosie 80 ton.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki