Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wniosek o emeryturę z datą wsteczną tylko podczas pandemii

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Tomasz Bolt/Polskapresse
Dobra wiadomość dla przyszłych emerytów z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. W związku z trwającą pandemią oraz zmianą przepisów, które weszły w życiu w kwietniu 2020 roku możliwe stało się, aby uzyskać świadczenie z datą wsteczną. Jak to rozumieć? Dzięki obowiązującym przepisom możliwe stało się przyznanie, przeliczenie lub podjęcie wypłaty świadczenia za cały okres epidemii.

- Ograniczenia związanie z pandemią sprawiły, że wiele osób, które osiągnęły wiek emerytalny, miało trudności w złożeniu wniosku o emeryturę, jej przeliczenie czy podjęcie wypłaty - mówi Krzysztof Cieszyński, rzecznik prasowy Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku. - Jednym z ułatwień dla klientów Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest możliwość złożenia takiego wniosku z datą wsteczną.

Jak przyznaje Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku, ZUS przyznaje emeryturę lub rentę od miesiąca, w którym został złożony wniosek. Na podstawie przepisów, które weszły w życie w kwietniu ubiegłego roku możliwe jest jednak przyznanie, przeliczenie lub podjęcie wypłaty świadczenia za cały okres epidemii.

- Emerytury, renty i inne świadczenia o charakterze długoterminowym ZUS przyzna, ponownie ustali ich wysokość lub wypłaci na podstawie wniosku, jeżeli zostanie on złożony najpóźniej 30 dni po ustaniu stanu epidemii - informuje Krzysztof Cieszyński. - ZUS może w tej sytuacji ustalić prawo do świadczenia, przeliczyć je lub podjąć jego wypłatę od dnia, w którym spełnione zostały wymagane warunki – nie wcześniej jednak niż od 1 marca 2020 roku.

Kto może liczyć na złożenie wniosku z datą wsteczną?

Według informacji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dotyczy to wyłącznie tych osób, które warunki pozwalające na otrzymanie świadczenia spełniły przed wybuchem lub w czasie pandemii i z jej powodu nie złożyły wniosku.

Należy pamiętać, że nie dotyczy to przyznawanych przez prezesa ZUS tzw. świadczeń w drodze wyjątku oraz rodzicielskich świadczeń uzupełniających z programu "Mama 4 plus".

- Aby skorzystać z tej możliwości, klient musi do wniosku dołączyć oświadczenie, w którym wyrazi wolę, aby świadczenie zostało przyznane lub przeliczone z datą wsteczną - dodaje regionalny rzecznik prasowy województwa pomorskiego ZUS. - W tej sytuacji należy skorzystać z przygotowanego przez ZUS gotowego formularza ERO. ZUS po złożeniu wniosku ERO - przyzna lub przeliczy emeryturę od dnia powstania prawa do świadczenia, ale nie wcześniej niż od 1 marca 2020 roku. Ustawa nie pozwala na dowolne wybieranie terminu, dlatego należy korzystać z gotowych formularzy ZUS, żeby uniknąć pomyłki.

Wnioski dla wszystkich spełniających kryteria dostępne są na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

W poniedziałki ZUS będzie czynny krócej

Od 22 listopada 2021 roku do 31 marca 2022 roku, Sale Obsługi Klientów w placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych będą czynne we wszystkie poniedziałki do godz. 17:00, a więc godzinę krócej niż dotychczas.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, ze Sale Obsługi Klientów od poniedziałku do piątku czynne są od godziny 8:00. W poniedziałku ZUS w Gdańsku czynny będzie do godziny 17:00, w pozostałe dni tygodnia do godziny 15:0.

- Zachęcamy, aby w miarę możliwości, korzystać z e-wizyt, czyli spotkania online z pracownikiem ZUS - mówi Krzysztof Cieszyński, rzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku. - Dzięki tej formie kontaktu można załatwić większość spraw bez wychodzenia z domu. Żeby odwiedzić ZUS online, wystarczy komputer lub inne urządzenie z kamerą, mikrofonem i dostępem do internetu. Aby to zrobić wystarczy wejść na stronę zus.pl w zakładkę „E-wizyta”, a następnie kliknąć okienko „Umów się na wizytę”.

Jeżeli sprawa wymaga jednak wizyty bezpośredniej, warto skorzystać wówczas z umówienia się na dogodny dla siebie dzień i godzinę, aby uniknąć oczekiwania w kolejce.

Można to zrobić za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS lub telefonicznie.

W Gdańsku i podległych mu placówkach wizytę zarezerwować można pod numerem 58 307 86 60, natomiast w oddziale w Słupsku i jego jednostkach pod numerem telefonu 506 000 791.

W placówkach Zakładu Ubezpieczeń Społecznych nadal można zostawiać dokumenty w specjalnie do tego przygotowanych skrzynkach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak postępować, aby chronić się przed bólami pleców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki