Władze Gdyni negatywnie opiniują projekt rozszerzenia granic portu. Radni PiS: To ograniczanie rozwoju, regres i sprzyjanie deweloperom

Łukasz KamaszZaktualizowano 
Projekt rozporządzenia przygotowany przez Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej zawierał propozycje zmian dotyczących Mola Rybackiego i Doliny Logistycznej. Procedura prawna wymagała od Rady Miasta Gdyni zaopiniowania tych propozycji w formie uchwały.

Swojego niezadowolenia z przyjętej uchwały rady nie kryli radni Prawa i Sprawiedliwości. Uznali ją za stanowisko polityczne i zaznaczali, że wszelkie kalkulacje ekonomiczne przeczą sensowi tej uchwały, a samo jej negatywne zaopiniowanie to kontynuacja regresu przemysłu portowego w Gdyni.

- Szokujące jest to, że władze miasta twierdzą, że propozycja rozszerzenia granic portu na terenach Mola Rybackiego jest szkodliwa dla harmonijnego rozwoju portu i miasta - mówi Dorota Płotka, radna miasta. - Jeżeli rozwój portu jest szkodliwy, bo będzie powodował konkurencyjność i wzrost jakości życia mieszkańców, to dla nas jest to totalny absurd. Absolutnie nie zgadzamy się z taką opinią. Rozbudowa portu spowoduje wzrost zatrudnienia, 700 osób znajdzie pracę tylko na terenie dobudowanym, 4200 miejsc pracy powstanie w zakładach okołobranżowych. Od wielu lat nie rozwijamy się gospodarczo. Jedyne co powstaje w Gdyni, to deweloperka. Rozwój portu jest szansą na rozwój miasta.

Przedstawiony w zeszłym roku projekt zagospodarowania Mola Rybackiego zakłada stworzenie strefy buforowej pomiędzy portem, a miastem. Powstać ma tam Centrum Gospodarki Morskiej, które ma być dedykowane przedsiębiorstwom i instytucjom związanym z działalnością portową. Stanąć miał również dodatkowy terminal portowy, z którego turyści mogliby wyjść na nowe zrewitalizowane Molo Rybackie.

- To projekt ciekawy biznesowo, który równoważy atrakcyjność dla biznesu, turystyki i co najważniejsze dla naszych mieszkańców. To olbrzymi zastrzyk, który polski rząd przygotował dla Gdyni. W pierwszej kolejności skorzystają na tym gdyńscy mieszkańcy - uważa Marek Dudziński, radny miasta.

Natomiast gdyński samorząd proponuje, aby na styku miasta i portu oraz wzdłuż nabrzeży, które przez dziesiątki lat wykorzystywane były na potrzeby przemysłu stoczniowego i rybołówstwa, powstała nowa dzielnica, ulokowana nad samym morzem, tzw. Śródmieście Morskie. Wszystko to w ramach działań rewitalizacyjnych. Ta inwestycja ma zmienić przeznaczenie dawnych terenów portowych, tak, że staną się one gruntami z zabudową mieszkaniowo- usługową, z dostępnymi dla mieszkańców i turystów przestrzeniami publicznymi.

- Kluczem do sukcesu jest multifunkcjonalność tego obszaru, tymczasem w propozycji rządu mowa jest o tym, żeby te tereny były monofunkcyjne - zaznacza Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni ds. gospodarki. - Poświęcone jedynie usługom. Jeżeli mamy do czynienia wyłącznie z usługami na danym terenie, to niestety tworzymy samotne wyspy, które czasem funkcjonują dobrze, ale przez większość czasu są martwe. W dłuższej perspektywie prowadzi to do poważnych zawirowań gospodarczych nie tylko dla miasta, ale przede wszystkim dla portu.

Te argumenty nie przekonują jednak radnych opozycji.

- Samorządność w zamian proponuje gdynianom wyłącznie zabudowę mieszkaniową. Można się spodziewać, że ze względu na atrakcyjność tego miejsca, będą to luksusowe apartamenty, prawdopodobnie niedostępne dla większości mieszkańców - uważa Danuta Białooka-Kostenecka, radna miasta.

Przedstawiciele gdyńskiego samorządu podkreślają, że propozycja rozszerzenia granic portu na tereny Mola Rybackiego, obszaru o wyjątkowym położeniu i atrakcyjności w skali Gdyni, jest sprzeczna z wizją i kierunkami rozwoju miasta

- Projekt rządu nie jest do końca dobrze przemyślany. Nasz sprzeciw, wobec tego projektu, który przedstawił minister wynika z troski o port – mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała. - Nie patrzymy na interes miasta w oderwaniu od portu. Nasze spojrzenie obejmuje jeden i drugi organizm z przekonaniem, że bez siebie nie mogą poprawnie funkcjonować. To nie nasz prywatny wymysł, tylko obserwacja trendów światowych i istotnych dokumentów takich jak standardy OECD. To dokumenty kluczowe dla strategii rozwojowych miast portowych i samych portów. Gwarancją zrównoważonego rozwoju portu jest hamowanie negatywnego wpływu jaki wywierają one na miasto. Pomysł na rozszerzenie granic portu, po to, by dać większe możliwości do generowania negatywnego efektu jest pomysłem idącym dokładnie w przeciwną stronę, który dodatkowo jest niezgodny z nowoczesnymi technologiami. Dzisiaj, dzięki możliwościom technologicznym możemy bezproblemowo koegzystować na jednym terenie.

Przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia argumentowali tymczasem, że poszerzenie granic portu jest niezbędne m.in. po to, aby wybudować Port Zewnętrzny, wielomiliardową inwestycję, która ma zwiększyć konkurencyjność portu Gdynia, jego możliwości przeładunkowe i przyczynić się do stworzenia tysięcy nowych miejsc pracy. Stworzenie Doliny Logistycznej miałby natomiast przyciągnąć do Gdyni i Kosakowa licznych inwestorów. Z kolei przy Molu Rybackim, przedwojennym pirsie, wybudowanym w ramach "cudu gospodarczego" , za jaki uznano ekspresową budowę portu Gdynia w latach 20. ubiegłego wieku, cumować, według zamysłu przedstawicieli ZMPG cumować mogłyby w przyszłości wycieczkowce. Dziś zawijają one głównie do Nabrzeża Francuskiego, znacznie bardziej oddalonego od Śródmieścia.

Negatywna opinia Rady Miasta Gdyni nie jest wiążąca dla Marka Gróbarczyka, ministra gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. Może on wziąć ją pod uwagę, ale nie musi. Minister ma możliwość podjęcia decyzji o rozszerzeniu granic portu nawet przy sprzeciwie samorządowców.

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

TOP MENEDŻER POMORZA 2018:

polecane: 60 Sekund Biznesu: W internecie jest wygodniej i większy wybór.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie