Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Władze Gdańska przyspieszają z dokończeniem Drogi Zielonej [ZDJĘCIA]

Maciej Pietrzak
Spotkanie na Przymorzu. Tłumu mieszkańców nie było, ale zainteresowanie tematem było
Spotkanie na Przymorzu. Tłumu mieszkańców nie było, ale zainteresowanie tematem było Karolina Misztal
Biuro Rozwoju Gdańska rozpoczęło serię sześciu spotkań informacyjnych dla mieszkańców dzielnic, przez które ma przebiegać planowana trasa komunikacyjna: Nowa Kielneńska, Nowa Spacerowa z tunelem pod Pachołkiem i tzw. Zielony Bulwar, czyli projekt znany wcześniej ogólnie jako „Droga Zielona”. Na pierwszych spotkaniach - w siedzibach rad dzielnic Osowa, Przymorze Małe i Oliwa - frekwencja była mizerna.

Krytycy nowej arterii podkreślają, że konsultacje społeczne w sprawie odbyły się już dawno, a spotkania informacyjne, na których urzędnicy prezentują to, co już postanowiono, nikogo nie interesują. Z drugiej jednak strony powodem małego zainteresowania spotkaniami może być wysokie poparcie społeczne dla dokończenia Drogi Zielonej we wspomnianych dzielnicach.

Zobacz: Droga Zielona w Gdańsku budzi kontrowersje [MAPA]

- Na naszym spotkaniu było ok. 30 osób, w większości sceptycznie nastawionych do Nowej Kielnieńskiej. Moim zdaniem, ich wątpliwości zostały jednak rozwiane. 95 proc. mieszkańców naszej dzielnicy chce budowy tej drogi - mówi Maciej Przybylski, przewodniczący zarządu Rady Dzielnicy Osowa.

- Po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą pojawiły się korki na ul. Piastowskiej i Kołobrzeskiej w miejscach, gdzie wcześniej one nie występowały, stąd jako zarząd rady dzielnicy popieramy budowę nowej trasy - dodaje Marcin Mickun, z przewodniczący rady z Przymorza Małego.

Silne poparcie plan dokończenia Drogi Zielonej ma także wśród mieszkańców Oliwy, którzy mają dość rozjeżdżania swojej dzielnicy przez samochody ze Spacerowej. W czerwcu inwestycję oficjalnie poparli także przedsiębiorcy zrzeszeni w Pracodawcach Pomorza, rekomendują ją także naukowcy z Katedry Inżynierii Drogowej Politechniki Gdańskiej.

Czytaj też: Arcybiskup Głódź poparł Drogę Zieloną w Gdańsku. Radni PiS mają kłopot

Po drugiej stronie barykady jest duża część mieszkańców dzielnic nadmorskich - Zaspy, Przymorza i Żabianki oraz miejscy aktywiści, związani chociażby z Gdańskiem Obywatelskim, a także urbaniści z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Największą krytykę budzi Zielony Bulwar, czyli droga która ma przebiegać wzdłuż terenów pasa nadmorskiego. Przeciwnicy inwestycji obawiają się, że nowa trasa odetnie mieszkańców od terenów rekreacyjnych i zwiększy na tym odcinku natężenie ruchu.

- Rozbudowując infrastrukturę drogową, korki nie robią się krótsze, tylko szersze - podkreśla FRAG.

Na jakim obecnie etapie są działania władz w sprawie inwestycji? Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przygotowuje zamówienie publiczne w celu wyłonienia wykonawcy, który opracuje dokumentację niezbędną do uzyskania decyzji o środowiskowych. Wykonawca na wytypowanie wariantu realizacyjnego będzie miał czas do 10 grudnia. Następnie do 20 stycznia 2017 r. zostanie opracowana Karta Informacyjna Przedsięwzięcia, a raport oddziaływania na środowisko będzie gotowy do 31 października przyszłego roku.

Przypominamy, że zgodnie z planami BRG zarówno Nowa Kielneńska, jaki i Nowa Spacerowa z tunelem ma być dwujezdniową trasą z dwoma pasami ruchu w obie strony. Potem na Bulwarze droga ma zwężać się do jednej jezdni, by znów dwiema biec na odcinku od skrzyżowania al. Jana Pawła II i Hallera do wjazdu do tunelu pod Martwą Wisłą.

Szacowany koszt dokończenia całej trasy to ok. 2 miliardy złotych.

[email protected]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki