Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wkrótce oddanie do użytku łącznicy kolejowej w Krakowie

Zbigniew Biskupski AIP
mat. prasowe
Już 10 grudnia nowymi torami nad Krakowem pojadą pociągi a jadący do Zakopanego nie będą na stacji Kraków Płaszów czekali na zmianę lokomotywy. Budowa największej łącznicy kolejowej w Polsce dobiega właśnie końca.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA kończą budowę krakowskiej łącznicy. Koszt inwestycji wynosi 348 mln zł. To największy taki obiekt w Polsce. Od 10 grudnia 2017 r. nowymi torami nad Krakowem pojadą pociągi.
 
Dzięki łącznicy podróżni zyskają szybsze, wygodniejsze, bezpośrednie połączenia. Skróci się czas podróży do Zakopanego i Skawiny. Podróżni pociągów dalekobieżnych nie będą czekali na zmianę lokomotywy na stacji Kraków Płaszów – bezpośrednio z Krakowa Głównego pojadą w stronę Tatr.

 - Obecnie w Krakowie realizowane są najpoważniejsze przedsięwzięcia kolejowe od kilkudziesięciu lat. Już wkrótce podróżni będą mogli skorzystać z wybudowanej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Podgórze, która umożliwi uruchomienie szybkiego i bezpośredniego połączenia kolejowego z Krakowa do Zakopanego, a także zintegruje kolej z komunikacją miejską – powiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 20 października 2017 r. podczas przejazdu technicznego po łącznicy.

Krakowska łącznica ma istotne znaczenie dla ruchu aglomeracyjnego, regionalnego i międzyregionalnego. To dobry przykład wskazujący, że dzięki realizacji Krajowego Programu Kolejowego ten wygodny i bardzo bezpieczny rodzaj transportu odzyskuje swoje znaczenie nie tylko w miastach i aglomeracjach, ale także coraz lepiej łączy Polskę.
 

W grudniu 2017 r. podróżni będą już mogli skorzystać z nowoczesnych przystanków Kraków Zabłocie i Kraków Podgórze (dawniej: Kraków Krzemionki).

Będą one równocześnie pełnić rolę centrów przesiadkowych. Dobrze oznakowane, zadaszone perony z wiatami i ławkami oraz system informacji pasażerskiej znacznie poprawią komfort obsługi podróżnych. Na przystankach znajdują się windy oraz schody ruchome, które ułatwią dostęp do peronów osobom z ograniczonymi możliwościami poruszania się.
 

Krakowska łącznica kolejowa to obiekt składający się z trzech estakad o łącznej długości ponad kilometra i dwóch wiaduktów o długości 155 metrów. Łącznicę wspiera 30 filarów o wysokości do 15 m. oraz 28 stalowych przęseł o maksymalnej rozpiętości 81 m.

 
W ramach inwestycji przebudowano prawie 9 km torów oraz 6 rozjazdów kolejowych. Do budowy łącznicy wykorzystano prawie 7 tys. ton stali konstrukcyjnej i ponad 3 tys. ton stali zbrojeniowej oraz 25,5 tys. ton betonu.
 
Zmieniło się także otoczenie łącznicy. W pobliżu przystanku Kraków Zabłocie wybudowano parking oraz drogę dojazdową, która łączy ulicę Lipową z ulicą Zabłocie. Na końcu ulicy Lipowej powstało rondo. Odnowione zostało przejście podziemne pomiędzy ulicami Kącik i Lipową. W pobliżu przystanku Kraków Podgórze wyremontowano ulice.

Może Cię zainteresuje:

Kto choć raz był w Stanach, ten z pewnością poznał jej smak. Legendarna pizza Papa John's będzie do zjedzenia w Polsce. Kiedy i gdzie?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Wkrótce oddanie do użytku łącznicy kolejowej w Krakowie - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki