Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wizja przyszłości w firmach rodzinnych. Właściciele nie są optymistami. Wśród problemów niestabilność przepisów i coraz większa konkurencja

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Wielu właścicieli rodzinnych firm nie widzi przyszłości w optymistycznych barwach
Wielu właścicieli rodzinnych firm nie widzi przyszłości w optymistycznych barwach 123rf
Polskie firmy rodzinne deklarują raczej ponure nastroje. A perspektywę rozwoju biznesu w najbliższych miesiącach oceniają po prostu źle. Tak wnioski z badania „Firmy rodzinne” przeprowadzonego w ramach inicjatywy Urodzeni Przedsiębiorcy. Złe nastroje i czarna wizja przyszłości nie przeszkadzają jednak właścicielom rodzinnych firm przekonywać, że taki biznes ma sens i warto go prowadzić.

Firmy rodzinne to w naszym kraju ważna część gospodarki. Dominują przede wszystkim w sektorze małych i średnich przedsiębiorstw. Według zeszłorocznych danych GUS w Polsce istnieje ok. 2 mln rodzinnych biznesów. Niestety, zmiany prawne, ich intensywność i szybkie tempo wprowadzania, negatywnie odbijają się na sytuacji rodzinnych przedsiębiorstw.

Wizja przyszłości w firmach rodzinnych. Jest aż tak źle?

Z badania „Firmy rodzinne” jasno wynika, że co czwarty właściciel, nie założyłby firmy, gdyby wiedział, z jakimi wyzwaniami wiąże się prowadzenie działalności, zwłaszcza w ostatnich latach. 10 proc. respondentów nadal zdecydowałoby się na własny biznes, ale wybrałoby inną branżę, 4 proc. deklaruje jasno – firmy prowadzić nie warto.

  • 75 proc. właścicieli firm rodzinnych chciałoby, aby w firmie pracowali członkowie rodziny.
  • 76 proc. chciałoby przekazać swój biznes następnemu pokoleniu.

„Firmy rodzinne w obecnych czasach mierzą się z wieloma wyzwaniami. Zmieniające się otoczenie, rosnąca konkurencja, digitalizacja, zmiany prawne, rotacja pracowników i wiele innych. Jednak rodzinny charakter przedsiębiorstwa silnie wpływa na jej stabilność, ponieważ firmy te nie dbają tylko o szybki rozwój, właściciele stawiają na kontynuację i planują na wiele lat - mówi Dr Adrianna Lewandowska, Prezes Instytutu Biznesu Rodzinnego.

Z jakimi wyzwaniami mierzą się rodzinne biznesy?

Według właścicieli firm rodzinnych (48 proc. ankietowanych) największym wyzwaniem stojącym przed przedsiębiorcami w 2022 roku są rosnące koszty prowadzenia działalności (wysoka inflacja, wzrost kosztów energii). Firmy rodzinne obawiają się również:

  • utraty płynności finansowej (23,5 proc.),
  • niestabilności obecnych przepisów (25 proc.),
  • wzrostu konkurencji na rynku (18,5 proc.),
  • wyzwań związanych ze zrozumieniem prawa podatkowego (20 proc.).

Jedną z barier w rozwoju firm rodzinnych w Polsce są przepisy prawne. Aż 85 proc. właścicieli firm rodzinnych uważa, że prawo w Polsce nie sprzyja rozwojowi, a dla blisko 68 proc. prawo ich dotyczące w ogóle nie jest zrozumiałe. Ponadto, szczególnie nieprzystępne są nowe przepisy związane z wejściem w życie Polskiego Ładu. Co więcej, większość sądzi, że zmiany wynikające z Polskiego Ładu źle wpłynęły na ich działalność.

„W tym roku obserwujemy jak obecna sytuacja polskich przedsiębiorców osłabia prowadzenie biznesów. Firmom z sektora MMSP jest wyjątkowo ciężko, lecz z drugiej strony rodzinny charakter firmy stanowi niesamowity atut, przewagę i siłę. W obliczu trudnej sytuacji i prognoz na przyszłość zauważamy u naszych przedsiębiorców niesamowitą mobilizację i motywację do efektywnego działania oraz przetrwania zmian” – mówi Robert Rękas, Prezes Zarządu Polskiej Sieci Handlowej Lewiatan.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki