Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiosną rozpocznie się remont torów z Gdyni do Kościerzyny

Tomasz Tulula
Za dwa lata podróż z Gdyni do Kościerzyny znacznie się skróci
Za dwa lata podróż z Gdyni do Kościerzyny znacznie się skróci Tomasz Bołt
Już za dwa lata znacznie poprawić się ma komfort pasażerów podróżujących pociągiem z Kaszub do Trójmiasta, bowiem wiosną 2012 roku rozpoczną się prace związane z modernizacją linii kolejowej nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. Przetarg wygrała włoska firma Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie, która 5 października podpisze umowę z przedstawicielami Polskich Linii Kolejowych.

Dzięki modernizacji odcinek z Gdyni do Kościerzyny będzie można pokonać znacznie szybciej, zaś za sprawą budowy węzła w Glinczu w przyszłości będzie możliwe odnowienie połączenia Kartuzy - Glincz na trasie nieaktywnego odcinka Lębork - Kartuzy - Pruszcz Gdański.

Włoska firma zajmie się kompleksową przebudową istniejącej nitki nr 201 z Gdyni do Kościerzyny. Wyremontowanych zostanie 60 km szyn, zaś na odcinku 13 km ułożone zostaną nowe tory. Na całej długości odcinka będą wykonane prace okołotorowe i nawierzchniowe.

Ponadto zadanie przewiduje korektę kilku łuków, wiaduktów, rozjazdów kolejowych instalację trzech urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej. Dodatkowo naprawiona będzie nawierzchnia na 20 przejazdach kolejowych i wyremontowane zostaną istniejące perony i urządzenia do obsługi podróżnych na 13 stacjach i przystankach osobowych.

Sopot: Remont torów kolejowych (ZDJĘCIA)

- Taki zakres prac pozwoli pasażerom podróżować w pełnym komforcie - zapewnia Ewa Symonowicz-Ginter z Centrum Realizacji Inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - Ta wielomilionowa inwestycja pozwoli również skrócić czasu przejazdu, gdyż pociągi będą mogły osiągać na tym odcinku znacznie większe prędkości. Dotychczas było to do 90 kilometrów na godzinę, zaś po gruntownej modernizacji prędkość pociągów wzrośnie do 120 kilometrów na godzinę.

Bardzo ważna dla rozwoju sieci połączeń kolejowych na Kaszubach będzie z pewnością niebrana pod uwagę w początkowych założeniach modernizacja i automatyzacja węzła w Glinczu. Tam linia 201 z Gdyni do Kościerzyny przecina się z trasą Lębork - Kartuzy - Pruszcz Gdański. Węzeł ten pozwoli w przyszłości nie tylko na bezpośrednie połączenie Kartuz z Gdynią, gdyż po zmodernizowaniu kilku dodatkowych odcinków torów będzie możliwe też połączenie Kartuz z Gdańskiem. To wpisywać się już będzie w założenia projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Włosi wygrali przetarg na kwotę blisko 87 mln zł. Pierwszy etap prac sfinansowany zostanie przez PLK oraz Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, przy wykorzystaniu środków RPO.

Powiśle: Rozpoczął się remont trasy kolejowej Gdynia - Warszawa

Jest też szansa na to, iż przywrócone zostanie nieaktywne od kilkunastu lat połączenie kolejowe z Pruszcza Gdańskiego, przez Goszyn, Kolbudy, Starą Piłę do Kartuz. Władze Pruszcza Gdańskiego ogłosiły bowiem przetarg na opracowanie stadium wykonalności wielowariantowej koncepcji Kolejowej Obwodnicy Metropolii.

Choć pomysł przywrócenia tego połączenia nie jest nowy, to krok podjęty przez władze Pruszcza Gdańskiego napawa optymizmem. Zlecone przez Urząd Miasta opracowanie pozwoli ocenić m.in., czy na tym odcinku można przywrócić ruch do Kartuz wykorzystując tylko istniejące stacje. Dokument ma powstać w ciągu 12 miesięcy od podpisania umowy.

Gdynia-Warszawa: Pociągiem Pendolino w dwie i pół godziny

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki