Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wieże wiatrowe i wiadukty ze... Stoczni Gdańsk SA

Jacek Sieński
Na obwodnicy południowej wiadukty drogowe wsparte są na stalowych dźwigarach
Na obwodnicy południowej wiadukty drogowe wsparte są na stalowych dźwigarach fot. grzegorz mehring
Stocznia Gdańsk SA i Budimex realizują kilka kontraktów wartych razem wiele milionów złotych.

Umowę dotyczącą budowy hali Fabryki Wież Wiatrowych na terenie Stoczni Gdańsk SA podpisały spółka GSG Towers z grupy kapitałowej Gdansk Shipyard Group i firma budowlana Budimex SA w Warszawie. Gdańska stocznia, należąca do grupy GSG, realizuje już inny kontrakt z Budimeksem. Jest nim wykonanie na zlecenie tej spółki stalowych konstrukcji dwóch wiaduktów drogowych.

- Mamy już pozwolenie na budowę fabryki - zaznacza Andrzej Stokłosa, prezes SG SA. - Będzie ona jedną z największych wytwórni wież wiatrowych elektrowni lądowych i morskich w Polsce. Całkowity koszt inwestycji wyniesie około 180 mln zł. Prace budowlane powinno zacząć się w połowie listopada. Natomiast rozruch fabryki ma nastąpić na początku 2013 roku. Jej zbudowanie będzie kolejnym etapem zwiększania zdolności produkcyjnych stoczni, gdy chodzi o montowanie wież wiatrowych, ze 100 do około 300 sztuk rocznie.

Trzy farmy wiatrowe powstaną na Morzu Bałtyckim

Fabryka zostanie zlokalizowana na terenie stoczni, naprzeciwko wielkiej hali K-1, w której funkcjonują już linia montażu wież wiatrowych oraz linie prefabrykacji innych konstrukcji stalowych - okrętowych i wielkogabarytowych. Budimex zbuduje halę produkcyjną o powierzchni 20 tys. m kw., magazyn i pomieszczenia biurowe. Wyposażeniem fabryki w maszyny i urządzenia produkcyjne, jak suwnice i linie technologiczne, będzie zajmować się spółka GSG Towers. Ochronę środowiska w fabryce, a konkretnie w komorach linii malarskich, zapewni nowoczesny system oczyszczania powietrza.

Na inwestycje w Stoczni Gdańsk SA, w latach 2010-2012, przeznaczone zostanie ponad 243,6 mln zł. Prawie 50 proc. tej kwoty, bo 188,5 mln zł, pochłonie uruchomienie produkcji wież wiatrowych, w tym Fabryki Wież Wiatrowych.

Krzysztof Kozioł, dyrektor Biura ds. Komunikacji spółki Budimex, poinformował, że podpisana z gdańską stocznią umowa na zbudowanie hali fabryki wież ma charakter warunkowy. Do załatwienia pozostały takie sprawy, jak wpłacenie zaliczki oraz przedłożenie przez inwestora oświadczeń o uzyskaniu kredytu i dofinansowania z funduszy unijnych. Wartość kontraktu wynosi netto 96,3 mln zł.
Pod koniec ubiegłego roku w gdańskiej stoczni zaczęła funkcjonować linia budowy wież, kosztująca 22,6 miliona złotych. Natomiast koszty inwestycji związanych z budową statków i produkcją różnego rodzaju wielkogabarytowych konstrukcji stalowych wyniosą w sumie ponad 102 mln zł.

W trakcie niespełna rocznej działalności produkcyjnej GSG Towers podpisano umowy z czołowymi producentami turbin wiatrowych, m. in. z niemiecką firmą Nordex. Spółka ma zlecenia wypełniające portfel zamówień na najbliższe lata. Rynek energetyki wiatrowej w Polsce i w innych krajach Europy Środkowo-Wschodniej jest rozwojowy. Obecnie w naszym kraju zainstalowano w sumie około 500 wież elektrowni wiatrowych. W ciągu 10 lat ich liczba ma zwiększyć się do 5-6 tys. Zwłaszcza że zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej do 2020 roku 15 proc. wytwarzanej u nas energii elektrycznej musi pochodzić ze źródeł odnawialnych.

Obok wież wiatrowych nową specjalnością produkcyjną gdańskiej stoczni stały się wielkogabarytowe konstrukcje stalowe. Pierwszymi takimi konstrukcjami było siedem dźwigarów dachu terminalu w Porcie Lotniczym Gdańsk im. Lecha Wałęsy o łącznej masie 1900 ton, które dostarczono firmom Budimex SA i Korporacji Budowlanej Doraco. Teraz w Stoczni Gdańsk wykonywanych jest 20 stalowych dźwigarów. Będą one stanowić elementy konstrukcyjne dwóch wiaduktów na budowanej właśnie przez Budimex SA, z dofinansowaniem z Unii Europejskiej, obwodnicy południowej.

Paweł Pasik, główny inżynier SG SA, wyjaśnia, że wykonywane dźwigary różnią się parametrami technicznymi. Pierwszy z wiaduktów, jakim jest WD 2, będzie miał rozpiętość 40 m, a jego 12 dźwigarów ma masę około 190 ton. Natomiast rozpiętość drugiego wiaduktu WD 3 wyniesie 36 m i wsparty on ma być na 8 dźwigarach o masie około 100 ton. Stalowe elementy obu wiaduktów powinny być gotowe w połowie tego miesiąca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki