W ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską pn. „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym”, zrealizowano 4 zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych na 86 stanowisk.
W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i Lotos, parking buforowy dla aut ciężarowych. Wrtość inwestycji to 167 mln zł.
Generalnym wykonawcą była firm NDI SA z Sopotu.
W uroczystości wieńczącej projekt udział wzięli m.in. Dariusz Drelich, wojewoda Pomorski; Kacper Płażyński, poseł, zastępca przewodniczącego Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i członek Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.
– Chcemy być portem numer jeden na Bałtyku jeżeli chodzi o przeładunki ogółem – to nasz cel numer jeden. Zdaję sobie sprawę, że nie będzie to łatwe zadanie, ale jestem pewien, że w perspektywie kilkunastu lat uda nam się ten cel zrealizować. Tym bardziej, że już jesteśmy liderem na Bałtyku, choć na razie tylko w przeładunkach kontenerów. Infrastruktura, którą dzisiaj oddajemy do użytku, niewątpliwie przyczyni się do zwiększenia potencjału i możliwości przeładunkowych naszego portu. Wszystkie operacje będą przebiegać sprawniej, zwiększy się również bezpieczeństwo, bowiem ruch drogowy i kolejowy zostały od siebie odseparowane. To kolejny krok do tego, by stać się największym hubem, nie tylko kontenerowym, ale w ogóle przeładunkowym w basenie Morza Bałtyckiego - mówił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
To ogromne przedsięwzięcie ma dla Portu Gdańsk kluczowe znaczenie. Zbudowane zostały nowe drogi i układy torowe wyprowadzone ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT powstały dwa dedykowane tory.
Dodatkowo przebudowa infrastruktury drogowej, wyprowadziła bezkolizyjnie ruch z terminala na południe Polski. Powstał zupełnie nowy układ drogowy, który umożliwia bezkolizyjny ruch pojazdów, co jest niezwykle istotne przy tak znacznym natężeniu ruchu towarowego.
Dwie dedykowane jezdnie w układzie 2 plus 2 do terminala kontenerowego spełniają najwyższe europejskie standardy pod względem transportu kołowego towarów.
Prace w Porcie Gdańsk rozpoczęły się w sierpniu 2018 roku, a zgodnie z umową mają zakończyły się w pierwszej połowie 2021 roku.
- Największym wyzwaniem w trakcie tego projektu była dla nas logistyka - wyjaśniał Maciej Szymański kierownik budowy z sopockiej firmy NDI. - Niejednokrotnie prace toczyły się 24 godziny na dobę tak aby np. przywrócić w najkrótszym możliwym czasie ruch pociągów do terminala DCT.
Na budowie w Porcie Gdańsk budowlańcy wykorzystali 40 000 t masy bitumicznej, 13 000 m sześc. betonu konstrukcyjnego, 860 ton stali zbrojeniowej i 1200 ton szyn.
W ramach projektu rozbudowy układu drogowego-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawił się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części portu.

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym problemem w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?