Nasza Loteria

Wielkie inwestycje drogowo-kolejowe w Porcie Gdańsk oficjalnie zakończone

Jacek Klein
Jacek Klein
W poniedziałek, na terenie nowo wybudowanego parkingu dla samochodów ciężarowych od było się uroczyste zakończenie projektu pn. „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku”.

W ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską pn. „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym”, zrealizowano 4 zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych na 86 stanowisk.

W sumie wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty drogowe i przepusty ochronne na rurociągach paliwowych PERN i Lotos, parking buforowy dla aut ciężarowych. Wrtość inwestycji to 167 mln zł.

Generalnym wykonawcą była firm NDI SA z Sopotu.

W uroczystości wieńczącej projekt udział wzięli m.in. Dariusz Drelich, wojewoda Pomorski; Kacper Płażyński, poseł, zastępca przewodniczącego Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej; Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego i członek Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

– Chcemy być portem numer jeden na Bałtyku jeżeli chodzi o przeładunki ogółem – to nasz cel numer jeden. Zdaję sobie sprawę, że nie będzie to łatwe zadanie, ale jestem pewien, że w perspektywie kilkunastu lat uda nam się ten cel zrealizować. Tym bardziej, że już jesteśmy liderem na Bałtyku, choć na razie tylko w przeładunkach kontenerów. Infrastruktura, którą dzisiaj oddajemy do użytku, niewątpliwie przyczyni się do zwiększenia potencjału i możliwości przeładunkowych naszego portu. Wszystkie operacje będą przebiegać sprawniej, zwiększy się również bezpieczeństwo, bowiem ruch drogowy i kolejowy zostały od siebie odseparowane. To kolejny krok do tego, by stać się największym hubem, nie tylko kontenerowym, ale w ogóle przeładunkowym w basenie Morza Bałtyckiego - mówił Łukasz Greinke, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.

To ogromne przedsięwzięcie ma dla Portu Gdańsk kluczowe znaczenie. Zbudowane zostały nowe drogi i układy torowe wyprowadzone ze stacji kolejowej PKP Port Północy do bram poszczególnych terminali. W przypadku największego z nich, czyli terminalu DCT powstały dwa dedykowane tory.

Dodatkowo przebudowa infrastruktury drogowej, wyprowadziła bezkolizyjnie ruch z terminala na południe Polski. Powstał zupełnie nowy układ drogowy, który umożliwia bezkolizyjny ruch pojazdów, co jest niezwykle istotne przy tak znacznym natężeniu ruchu towarowego.

Dwie dedykowane jezdnie w układzie 2 plus 2 do terminala kontenerowego spełniają najwyższe europejskie standardy pod względem transportu kołowego towarów.

Prace w Porcie Gdańsk rozpoczęły się w sierpniu 2018 roku, a zgodnie z umową mają zakończyły się w pierwszej połowie 2021 roku.

- Największym wyzwaniem w trakcie tego projektu była dla nas logistyka - wyjaśniał Maciej Szymański kierownik budowy z sopockiej firmy NDI. - Niejednokrotnie prace toczyły się 24 godziny na dobę tak aby np. przywrócić w najkrótszym możliwym czasie ruch pociągów do terminala DCT.

Na budowie w Porcie Gdańsk budowlańcy wykorzystali 40 000 t masy bitumicznej, 13 000 m sześc. betonu konstrukcyjnego, 860 ton stali zbrojeniowej i 1200 ton szyn.

W ramach projektu rozbudowy układu drogowego-kolejowego w Porcie Zewnętrznym wykonywanym przez firmę NDI na rzecz Portu Gdańsk przebudowywane zostały ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstały 4 nowe wiadukty, a rozebrane zostały 2 istniejące (w tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport). Pojawił się dodatkowy tor do terminala DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych - pierwszy w tej części portu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Wypalenie zawodowe coraz większym problemem w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki