Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Więcej pociągów może wjechać w ciągu doby do gdańskiego portu

Kazimierz Netka
Zgodnie z planem, od września, nowy kolejowy most na Martwej Wiśle w Gdańsku ma czynne dwa tory. To kolejne ułatwienie w transporcie towarów w relacji: port morski w Gdańsku – centrum lądu Polski oraz Europy.

Nowa przeprawa przez Martwą Wisłę 6-krotnie zwiększyła możliwości kolejowego szlaku handlowego. Bardziej przestrzenna konstrukcja mostu ułatwiła także żeglugę. Dzięki budowie nowych torów na linii nr 226 i modernizacji już istniejących, pociągi jadą z prędkością nawet do 100 km na godzinę – informuje Mirosław Siemieniec - rzecznik prasowy
PKP Polskie Linie Kolejowe SA.

- Ta pomorska inwestycja jest szczególnie ważna ze względów ekonomicznych dla przewozów towarowych w kraju i usprawnieniu połączenia w ważnym punktem załadunkowo – rozładunkowym jakim jest port Gdańsk Północ. Największym obiektem inżynieryjnym, który powstał w ramach modernizacji szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk jest 124-metrowy most na Martwej Wiśle. Został wyposażony w dwa tory, w miejsce jednego - co umożliwia przejazd większej liczby cięższych pociągów. Nowoczesna konstrukcja mostu pozwala na przejazd do 180 składów w ciągu doby. Od stycznia pociągi jeździły już jednym torem. Od września możliwa jest jazda dwutorowa.

Koszt budowy mostu to 35 mln zł. Inwestycja ta wpłynęła także na poprawę warunków żeglugi Martwą Wisłą, poprzez czterokrotne poszerzenie toru wodnego - do 50 metrów. Obiekt jest też wyższy (światło mostu – czyli przestrzeń między wodą i mostem - ma 9 metrów), dzięki czemu mogą pod nim przepływać statki z większym ładunkiem – nie z jedną, jak dotychczas, ale nawet trzema warstwami kontenerów.

Poprawa dostępu kolejowego do Portu Gdańsk kosztowała około 370 mln zł i poza uruchomieniem dwutorowej linii kolejowej i wyposażeniem jej w nową sieć trakcyjną, obejmowała także m.in. modernizację lub budowę 24 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) oraz montaż urządzeń sterowania ruchem kolejowym na trasie Pruszcz Gdański – Gdańsk Port Północny. Projekt ten jest jednym z elementów szerszego programu.

PKP Polskie Linie Kolejowe SA zmodernizują infrastrukturę kolejową związaną z dostępem do portów morskich - nie tylko w Gdańsku, ale także w Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu. Nowe inwestycje poprawią warunki transportu towarów, a tym samym, pozytywnie wpłyną na konkurencyjność kolejowych przewozów towarowych – informuje Mirosław Siemieniec - rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe SA. - „Projekt poprawy dostępu kolejowego do Portu Gdańsk (most + dwutorowa linia kolejowa)”- FAZA II współfinansowany jest przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki