Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł Karwiny w Gdyni. Pięć firm zainteresowanych wykonaniem inwestycji. Budowa, która ma ograniczyć korki, być może rozpocznie się wiosną

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Tak ma wyglądać węzeł Karwiny.
Tak ma wyglądać węzeł Karwiny. materiały prasowe
Pięciu wykonawców złożyło oferty w przetargu na budowę węzła Karwiny w Gdyni. Oznacza to, że mocno opóźniona inwestycja, niezwykle ważna dla mieszkańców kilku dzielnic, ma szansę w końcu się rozpocząć. Węzeł przesiadkowy sąsiadować ma ze stacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach. – Może uda nam się wyłonić wykonawcę za pierwszym podejściem – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni. Gdyby rzeczywiście tak się stało, roboty budowlane rozpoczną się zapewne w pierwszej połowie przyszłego roku.

Węzeł Karwiny w Gdyni. Gdzie powstanie?

Węzeł przesiadkowy sąsiadować ma ze stacją Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na Karwinach. Wybudowany zostanie u zbiegu ul. Chwaszczyńskiej, Sopockiej i Żniwnej. W miejscu tym powstać ma nie tylko zupełnie nowy układ drogowy, ale także m.in.:

  • parking na 120 miejsc dla samochodów i 50 dla rowerów,
  • oraz strefa kiss&ride.

Niezwykle ważnym elementem inwestycji jest także zamiar wybudowania 3,5 kilometra nowych buspasów wzdłuż ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej. Czekają na to pasażerowie komunikacji miejskiej z:

  • Karwin,
  • Wielkiego Kacka,
  • Dąbrowy,

którzy dziś, wybierając się do pracy i szkoły, lub wracając do domu, stoją w potężnych i ciągle nasilających się korkach.

– Tracimy czas i nerwy – mówi Patryk Tyczman, mieszkaniec Dąbrowy. – Problem ten doskwiera nam od ponad dziesięciu lat, gdy ruch zaczął mocno się nasilać. Już dawno powinien zostać rozwiązany. Dlatego czekamy z utęsknieniem na te buspasy.

– Priorytet dla komunikacji miejskiej, tak aby autobusy i trolejbusy nie były blokowane na ul. Wielkopolskiej i Chwaszczyńskiej przez gąszcz samochodów, to optymalne rozwiązanie. Buspasy już od wielu lat stosowane są w nowoczesnych, europejskich miastach. Według oceny wielu mieszkańców, tempo ich budowy w Gdyni jest mocno opóźnione.

Węzeł Karwiny. Kiedy powstanie?

Gdyńskim samorządowcom we współpracy z kolegami z Sopotu udało się pozyskać na budowę węzła Karwiny dofinansowanie z funduszy europejskich. Kosztorys inwestycji opiewa na niemal 122,8 miliona złotych. Aż trzy z pięciu złożonych ofert są od niego niższe, co napawa urzędników optymizmem.

– Może uda nam się wyłonić wykonawcę za pierwszym podejściem – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Gdyby rzeczywiście tak się stało, roboty budowlane rozpoczną się zapewne w pierwszej połowie przyszłego roku. Węzeł Karwiny gotowy ma być natomiast wiosną 2023 roku. Warto dodać, że na etapie pozyskiwania finansowania na tę inwestycję przez samorządowców z Gdyni i Sopotu, jako pierwszy możliwy termin rozpoczęcia budowy wskazywano 2016 rok. Nastąpiły jednak opóźnienia.

Gdyńscy urzędnicy zastanawiali się m.in., czy realizacja inwestycji w tym samym czasie, co trwająca nieopodal, na granicy Karwin, Wielkiego Kacka i Dąbrowy, budowa węzła początkowego Trasy Kaszubskiej, nie spowoduje całkowicie już nieakceptowalnego nasilenia się korków. Taki paraliż komunikacyjny mocno zatrułby zresztą życie nie tylko mieszkańcom gdyńskich dzielnic ale także sąsiednich miejscowości, jak:

  • Chwaszczyno,
  • Bojano,
  • Koleczkowo
  • Żukowo.

Finansowanie dla węzła Karwiny przesuwane było zarówno z ubiegłorocznego, jak i aktualnego budżetu Gdyni, co spowodowało głosy niezadowolenia ze strony radnych opozycji.

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki