Węzeł Karwiny w Gdyni coraz bliżej. Wykonawca pokazał jego wygląd. Nowy układ drogowi i parkingi - to duża zmiana dla mieszkańców Trójmiasta

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Tak będzie wglądał Węzeł Karwiny
Tak będzie wglądał Węzeł Karwiny materiały prasowe
Projektant Węzła Karwiny przy stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni pochwalił się jego wyglądem. Inwestycja, widoczna na wizualizacji, gotowa ma być za trzy lata.

Powstanie nie tylko zupełnie nowy układ drogowy, ale także parkingi. Znajdzie się na nich 412 miejsc parkingowych dla samochodów, 24 dla motorów i 112 przeznaczonych dla rowerów. Zaprojektowano także strefę kiss&ride. Będzie można w niej, niczym w okolicach portu lotniczego, podwieźć i wysłać szynobusem w dalszą podróż do pracy, czy szkoły małżonka, znajomego, dziecko. W ramach nowej inwestycji, którą Gdynia realizuje razem z Sopotem, powstanie też 4,3 kilometra dróg rowerowych oraz 3,5 kilometra nowych buspsów. Ta ostatnia inwestycja z pewnością bardzo ucieszy pasażerów komunikacji miejskiej z Dąbrowy, Wielkiego Kacka, Karwin i Małego Kacka. Stojący dziś oni w godzinach szczytu w notorycznych korkach w drodze do pracy i szkoły. Problem ten po wielu latach zostanie w końcu zlikwidowany.

Czytaj także: Sfinalizowano umowę na budowę Węzła Karwiny

Co ważne, już w ubiegłym roku stało się jasne, że dla tej inwestycji znajdzie się finansowanie. To efekt wspólnych zabiegów Gdyni i Sopotu. Choć inwestycja w całości leżała będzie na terenie Gdyni, jest jasne, że z węzła korzystać będą także mieszkańcy kurortu, którzy z osiedla Brodwino będą mogli dotrzeć do niego w kilka minut linią autobusową 181.
Dlatego też samorządowcy podpisali w ubiegłym roku w Pomorskim Urzędzie Marszałkowskim w Gdańsku porozumienie na współfinansowanie przez Unię Europejską budowy gdyńskiego węzła komunikacyjnego Karwiny. Cała inwestycja, która zakończyć ma się w 2021 roku, kosztować będzie aż 68 mln zł, a unijna dotacja wyniesie ponad 34,6 mln zł. Jak już wspomnieliśmy, węzeł powstanie tuż obok miejsca, w którym już funkcjonuje stacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Czytaj także: Węzeł Karwiny zostanie zbudowany wspólnie przez Gdynię i Sopot

Z kolei buspasy, budowane przy okazji tej inwestycji, ciągnąć będą się od wysokości obecnej pętli przy hipermarkecie Tesco przez Karwiny i Wielki Kack, wzdłuż ul.Chwaszczyńskiej. Z drugiej strony do węzła przy skrzyżowaniu ul. Wielkopolskiej, Sopockiej, Nowodworcowej i Żniwnej poprowadzone zostaną już od wysokości granicy Małego Kacka z Orłowem. To właśnie na tych odcinkach ul. Chwaszczyńskiej i Wielkopolskiej powstają olbrzymie korki. Rano stoją w nich pasażerowie i kierowcy, chcący wyjechać z Dąbrowy w stronę centrum. Po południu zator drogowy w kierunku planowanego węzła potrafi rozpoczynać się już w okolicach skrzyżowania ul. Wielkopolskiej i Łowickiej.

- Najgorsze jest, że korki stają się coraz bardziej dotkliwe - mówi Dariusz Irczyk, mieszkaniec Dąbrowy. - Samochodów osobowych w mieście przybywa. Skoro wielu gdynian wszędzie chce pchać się autami, to jest to oczywiście ich wybór. Przy okazji jednak zmuszają do stania w korkach pasażerów komunikacji miejskiej. Po wybudowaniu buspasów to się zmieni.

W ramach węzła integracyjnego powstanie też pętla trolejbusowo-autobusowa. Wymusi to korzystne dla pasażerów zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej. Zlikwidowana zostanie dzięki temu pętla przy hipermarkecie Tesco. Zredukuje to problem korków przy wyjeździe z ul. Nowowiczlińskiej w ul. Chwaszczyńską.

Dziś sytuację przed tym skrzyżowaniem w porannym szczycie komunikacyjnym, kiedy mieszkańcy dojeżdżają do pracy oraz szkoły, kierowcy i pasażerowie komunikacji miejskiej określają jednym słowem: horror.

To jedno z najbardziej zakorkowanych miejsc nie tylko w całej Gdyni, ale i Trójmieście. Zlikwidowanie pętli autobusowej spowoduje, że pojazdy przegubowe nie będą blokowały samochodów, włączając się do ruchu. Co więcej, na wygospodarowanym terenie uda się wybudować buspas. W porozumieniu z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad poprawiony zostanie też dojazd do pobliskiej obwodnicy.

Przegląd najważniejszych wydarzeń ostatnich dni:

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

k
karwinianka

to gdzie w końcu ma być ta nowa pętla autobusowo tramwajowa? wszędzie się o tym pisze ale nie ma informacji gdzie to ma być. poza tym ... planowane rozpoczęcie budowy miało być ... miesiąc temu ... (wrzesień 2018 a mamy już prawie koniec października). teraz słyszę, że prace mają się zacząć w 2019 roku. to kiedy w końcu? czy to kolejna ściema gryzonia?

L
Ludis

podobny parking powinien być zbudowany w Redłowie przy SKM. jest to wygodny węzeł przesiadkowy na kolejkę, autobus. Samochód zostanie na parkingu a do centrum dowiezie komunikacja publiczna. Parking powinien być nad peronem, torami, drogą gdyńską i obecnym parkingiem. Byłby to potrzebny parking dla imprez sportowych.

J
JacekGdynia

Przyjeżdżam ten odcinek przynajmniej raz dziennie. Na pierwszy rzut oka nie widzę tu specjalnego rozwiązania aby rozładować w tym miejscu korki. Jedyny plus to dodatkowy pas skrętu w lewo na osiedle za torami. Poza tym dodatkowe przystanki autobusowe. Tak więc korki, korki...

G
Gość

To może nowe drogi budujcie, żeby rozładować korki ??? W Gdyni nic się nie robi...

Dodaj ogłoszenie