Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wejherowo. Kolejarze chcą poprawić przepustowość na linii kolejowej od Gdyni Chyloni po Słupsk

Joanna Kielas
fot. T.Smuga
Planowana modernizacja linii kolejowej 202 na odcinku od Gdyni Chyloni przez Wejherowo i Lębork do Słupska rodzi się w bólach. Projektanci razem z kolejarzami przedstawiają obecnie samorządowcom wyniki analiz i proponowane rozwiązania ujęte w czterech wariantach. Ostatnio takie spotkanie odbyło się w starostwie w Wejherowie.

Planowana modernizacja linii kolejowej 202 na odcinku od Gdyni Chyloni przez Wejherowo i Lębork do Słupska rodzi się w bólach. Projektanci razem z kolejarzami przedstawiają obecnie samorządowcom wyniki analiz i proponowane rozwiązania ujęte w czterech wariantach. Ostatnio takie spotkanie odbyło się w starostwie w Wejherowie.

- Celem modernizacji ma być poprawa przepustowości tej linii i wyższa prędkość - przypomina Jan Majder z PKP PLK. - Mówimy tu o przebudowie torów, sieci trakcyjnej, sterowania ruchem, likwidacji niektórych skrzyżowań. W tym roku ma być gotowe studium wykonalności, potem przetarg na dokumentację projektu. Z modernizacją chcemy zdążyć do 2021 roku, by wykorzystać unijne środki.

Kolejarze planują, że modernizacja będzie przebiegać według jednego z czterech wariantów. Pierwszy nie zakłada budowy żadnych nowych torów, a jedynie modernizacje istniejących. Najwyższy - czwarty - mówi o budowie dodatkowego toru na odcinku Chylonia - Rumia, dwóch nowych torów z Rumi do Wejherowa oraz jednego z Wejherowa do Lęborka. Tory w takim wariancie byłyby przygotowane do jazdy pociągów nawet z prędkością 200 km/h.

- Koordynacja planów kolei i naszych samorządowych jest bardzo istotna, gdyż one w wielu miejscach się zazębiają - podkreśla z kolei Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy. - Kolej mówi o modernizacji torów przebiegających przez Redę, a my o budowie dużego węzła park and drive przy dworcu kolejowym. Te inwestycje muszą być wzajemnie skoordynowane.

O konieczności współdziałania przekonała się gmina Wejherowo, kiedy na spotkaniu wicewójt zauważył na prezentowanych mapach, że projektanci przesunęli istniejące perony kolejowe we wsi Gościcino o kilkaset metrów, podczas gdy gmina projektuje węzeł przesiadkowy według starej lokalizacji. Dopiero po rozmowach ustalono, że perony w Gościcinie wrócą do starej lokalizacji.

W ramach modernizacji samorządy wnioskują o dodatkowe przystanki na trasie: Rumia - w okolicach Auchan, Reda - w rejonie Osiedla Buczka, gmina Wejherowo - przystanek Bolszewo w okolicy obecnego przejazdu na Sucharskiego i jeszcze jeden - Gościcino Nadrzeczna. Czy wszystkie te postulaty uda się zrealizować, jeszcze nie wiadomo. Wiele będzie zależało od finansów.

CAŁY ARTYKUŁ PRZECZYTASZ W PAPIEROWYM WYDANIU "DZIENNIKA BAŁTYCKIEGO" (14 MAJA)

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki