Planowana modernizacja linii kolejowej 202 na odcinku od Gdyni Chyloni przez Wejherowo i Lębork do Słupska rodzi się w bólach. Projektanci razem z kolejarzami przedstawiają obecnie samorządowcom wyniki analiz i proponowane rozwiązania ujęte w czterech wariantach. Ostatnio takie spotkanie odbyło się w starostwie w Wejherowie.
- Celem modernizacji ma być poprawa przepustowości tej linii i wyższa prędkość - przypomina Jan Majder z PKP PLK. - Mówimy tu o przebudowie torów, sieci trakcyjnej, sterowania ruchem, likwidacji niektórych skrzyżowań. W tym roku ma być gotowe studium wykonalności, potem przetarg na dokumentację projektu. Z modernizacją chcemy zdążyć do 2021 roku, by wykorzystać unijne środki.
Kolejarze planują, że modernizacja będzie przebiegać według jednego z czterech wariantów. Pierwszy nie zakłada budowy żadnych nowych torów, a jedynie modernizacje istniejących. Najwyższy - czwarty - mówi o budowie dodatkowego toru na odcinku Chylonia - Rumia, dwóch nowych torów z Rumi do Wejherowa oraz jednego z Wejherowa do Lęborka. Tory w takim wariancie byłyby przygotowane do jazdy pociągów nawet z prędkością 200 km/h.
- Koordynacja planów kolei i naszych samorządowych jest bardzo istotna, gdyż one w wielu miejscach się zazębiają - podkreśla z kolei Krzysztof Krzemiński, burmistrz Redy. - Kolej mówi o modernizacji torów przebiegających przez Redę, a my o budowie dużego węzła park and drive przy dworcu kolejowym. Te inwestycje muszą być wzajemnie skoordynowane.
O konieczności współdziałania przekonała się gmina Wejherowo, kiedy na spotkaniu wicewójt zauważył na prezentowanych mapach, że projektanci przesunęli istniejące perony kolejowe we wsi Gościcino o kilkaset metrów, podczas gdy gmina projektuje węzeł przesiadkowy według starej lokalizacji. Dopiero po rozmowach ustalono, że perony w Gościcinie wrócą do starej lokalizacji.
W ramach modernizacji samorządy wnioskują o dodatkowe przystanki na trasie: Rumia - w okolicach Auchan, Reda - w rejonie Osiedla Buczka, gmina Wejherowo - przystanek Bolszewo w okolicy obecnego przejazdu na Sucharskiego i jeszcze jeden - Gościcino Nadrzeczna. Czy wszystkie te postulaty uda się zrealizować, jeszcze nie wiadomo. Wiele będzie zależało od finansów.
CAŁY ARTYKUŁ PRZECZYTASZ W PAPIEROWYM WYDANIU "DZIENNIKA BAŁTYCKIEGO" (14 MAJA)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?