Wątpliwości wokół zamówienia 8 samochodów elektrycznych dla Gdańska. Radni PiS złożyli interpelację do prezydent Aleksandry Dulkiewicz

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Wątpliwości wokół zamówienia 8 samochodów elektrycznych dla Gdańska
Wątpliwości wokół zamówienia 8 samochodów elektrycznych dla Gdańska Kamil Kusier
Mamy wątpliwości co do tego, czy zamówienia i przetargi w Gdańsku odbywają się zgodnie z prawem zamówień publicznych – od tego stwierdzenia konferencję prasową pod Urzędem Miasta w Gdańsku w poniedziałek, 18.09.2021 r. rozpoczęli radni PiS: Przemysław Majewski oraz Andrzej Skiba. Dotyczyła ona, zdaniem radnych, nieprawidłowości w zamówieniu ośmiu samochodów osobowych o napędzie elektrycznym wraz z wyposażeniem dodatkowym dla Gminy Miasta Gdańsk oraz jednostek organizacyjnych.

Wątpliwości wokół zamówienia 8 samochodów elektrycznych dla Gdańska

Jak czytamy w specyfikacji zamówienia, osiem pojazdów trafić ma do Gminy Miasta Gdańska, Gdańskiego Ogrodu Zoologicznego, Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku, Gdańskich Nieruchomości oraz Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

– Kilka dni temu rozstrzygnięto postępowanie i za ponad 1,2 miliona złotych kupione zostało osiem samochodów elektrycznych – mówił Przemysław Majewski, radny PiS.. – Problem w tym, że specyfikacja warunków zamówienia wskazuje, że wybrane mogło być tylko jedno konkretne auto tj. Kia e-Niro. Inne modele, jak Renault Zoe, Hyundai e-Kona czy Nissan Leaf nie mogły zostać zaoferowane, bo urzędnicy określili konkretną długość, pojemność bagażnika czy zasięg auta. Co więcej, jak widać w piśmie z 25 sierpnia 2021 roku, jeden z zainteresowanych dostawców wskazał, że takie warunki zamówienia mogą być niezgodne z prawem zamówień publicznych, bowiem jest to przykład nierównego traktowania.

Na pismo jednego z oferentów odpowiedział Marek Komorowski, dyrektor Biura Zamówień Publicznych, który odmówił zmiany treści zamówienia, twierdząc, że jest kilka modeli samochodów spełniających opisane w specyfikacji warunków zamówienia (SWZ) parametry.

Jak stwierdzono w piśmie do urzędu miejskiego, wymagania urzędu spełnia wyłącznie jedna marka pojazdów oferowanych na polskim rynku, co zawęża krąg dostawców, którzy mogliby uczestniczyć w postępowaniu. Zdaniem oferentów, którzy nie mogli finalnie wystartować w przetargu, treść SWZ narusza zasady równego traktowania wykonawców oraz uczciwej konkurencji i proporcjonalności (art. 16 ust 1 i 3).

– Po raz kolejny widzimy, że w Gdańsku pieniądze publiczne nie są traktowane z odpowiednią starannością. Wskazywaliśmy wielokrotnie na przykłady nieprawidłowości w Gdańskich Nieruchomościach, czy płacenie 45 milionów złotych za wykup Saur Neptun Gdańsk, jako na sytuacje wątpliwe pod względem finansowym. Dziś widzimy, że zakup aut dla miasta Gdańska budzi wątpliwości. To ponad 1 milion złotych, ponad 150 tysięcy złotych za jedno auto. To wszystko dzieje się gdy prezydent miasta Gdańska, pani Aleksandra Dulkiewicz mówi o trudnym budżecie miasta – wyraża wątpliwość co do zakupu samochodów elektrycznych Andrzej Skiba, radny PiS.

W poniedziałek, 20 września 2021 roku radni złożyli stosowną interpelację w tej sprawie.

– Składamy dziś interpelację do władz miasta. Zwracamy się również do Biura Zamówień Publicznych w urzędzie miejskim, oraz do Urzędu Zamówień Publicznych o udostępnienie informacji, czy postępowanie zostało przeprowadzone zgodnie z przepisami ustawy o zamówieniach publicznych i czy nie doszło do nierównego traktowania podmiotów przez urząd miasta – kończy radny Majewski.

Miasto: radni rozpowszechniają nieprawdziwe informacje

Miasto ustosunkowało się do zarzutów radnych za pośrednictwem oficjalnego oświadczenia. Informacje przekazane na konferencji nazwano nieprawdziwymi. Zaznaczono, że udział aut w pełni elektrycznych w miejskiej flocie wynika z Ustawy o Elektromobilności i paliwach alternatywnych, która wymusza na jednostkach samorządu terytorialnego zapewnienie co najmniej 30 proc. pojazdów we flocie do 2025 r.

- Na rozstrzygnięty właśnie przetarg wpłynęły cztery oferty. Przy czym jest to drugi przetarg na samochody - informuje magistrat. - W poprzednim wpłynęło 5 ofert, na trzy różne marki samochodów. Aktualny przetarg miał takie same parametry jak przetarg poprzedni, który musiał zostać unieważniony. Pokazuje to, że na rynku jest kilka marek samochodów spełniających kryteria. Parametry wskazane w przetargu spełniają, poza Kią e-Niro również np. Volkswageny ID 3, ID 4, Hyundai IONIQ 5. Natomiast przystąpienie do przetargu to decyzja poszczególnych firm, które decydują się na udział w postępowaniu. W drugim przetargu wpłynęły 4 oferty na jedną markę samochodu - Kia. Według naszego rozeznania rynku, wynika to z braku samochodów na rynku i zgłaszanych przez dealerów problemów z produkcją aut.

Przetarg ogłoszono na dostarczenie ośmiu samochodów, które będą używane w Urzędzie Miejskim (2 sztuki), Gdańskim Ogrodzie Zoologicznym (1 sztuka), Gdańskich Nieruchomościach (1 sztuka), Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni (1 sztuka), Zarządzie Transportu Miejskiego (3 sztuki, w tym jeden wyposażony w sygnalizatory świetlne i dźwiękowe). Samochód, który trafi do GZDiZ, będzie kontrolował strefy płatnego parkowania i będzie jeździł bez przerwy 12 godzin.

Handlowi giganci przejdą na “zielony” transport?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie