Wartość polskiej branży eventowej szacuje się na ok. 3 miliardy zł. Ponad 60 procent firm zgłasza jednak kłopoty finansowe

OPRAC.:
Kamil Kusier
Kamil Kusier
Marzena Bugala-Astaszow Polska Press / zdjęcie poglądowe
Udostępnij:
Branża eventowa w Polsce odpowiada za 1,5 procent polskiego PKB. Według analizy KRS ponad 60 procent przedsiębiorców z tej działki gospodarki znajduje się w słabej lub złej kondycji finansowej. Gorzej od branży eventowej wypada branża fitness, w której mniejsze lub większe problemy finansowe ma niemal 80 procent przedsiębiorstw. Przed jakimi wyzwaniami staje branża warta ok. 3 miliardy złotych?

Rynek eventowy osłabiony przez pandemię

W Polsce działa obecnie niemal 5 tysięcy firm zajmujących się organizacją targów, wystaw i kongresów oraz około 34 tysięcy traktujących organizacje spotkań i eventów jako wspomagającą ich główną działalność.

Jak wynika z nowej analizy KRS przeprowadzonej przez globalną wywiadownię gospodarczą Dun & Bradstreet, w latach poprzedzających pandemię rynek eventowy rósł w tempie nawet 16 procent rocznie. W 2021 roku nastąpiło gwałtowne wyhamowanie i ten współczynnik spadł już do zaledwie 2 procent.

Każdego roku w Polsce organizowanych jest około 8 tysięcy imprez. Wartość sektora eventowego na polskim rynku szacuje się na około 3 miliardów złotych, co odpowiada 1,5 procenta polskiego PKB.

- W 2020 roku przychody firm eventowych spadły o 78 procent - mówi Rafał Gadomski, prezes Advox Studio. - Wiele firm nie miało jednak zamiaru się poddawać i zdecydowała się na organizację wydarzeń w formie zdalnej, chociaż ich liczba była oczywiście zdecydowanie mniejsza niż przed pandemią. - Na działania online przestawiła się również kultura. W Polsce pierwszy spektakl z wykorzystaniem streamingu wystawił poznański Teatr Nowy już 12 marca 2020 roku, a na kolejne instytucje nie trzeba było długo czekać. W sumie aż 89 procent teatrów i instytucji muzycznych udostępniło spektakle w tej formie. Polacy raczej nie zaczęli preferować kultury online, jeśli mają możliwość korzystania z niej na żywo, ale z pewnością pozwoliła im ona na odkrycie miejsc i dzieł, które wcześniej nie były dla nich dostępne. Co więcej, pandemia zwróciła uwagę na to, że kultura jest istotna i może jej zacząć brakować. Możliwości wsparcia procesu udostępniania kultury w internecie są coraz większe i na pewno jest to pole, w które warto zainwestować - zwłaszcza że publiczności, jaką można zgromadzić przed ekranem laptopa, nie pomieści żadna sala kinowa, teatralna czy muzyczna.

Kultura w Polsce w coraz gorszej kondycji finansowej

Przekłada się to również na spore liczby. W Polsce liczbę działalności kulturalnych szacuje się na nieco ponad 26 tysięcy. Według oceny Dun & Bradstreet ponad 55 procent jest w dobrej kondycji finansowej, 37,5 procent w złej, a w bardzo złej niecałe 5 procent.

W ostatnich latach przyhamował też mocno wzrost branży fitness. W ciągu ostatniego roku liczba działających w niej firm w KRS wzrosła tylko o 2,5 procent i obecnie wynosi prawie 3 tysiące zarejestrowanych podmiotów, dysponujących ok. 4 tysiącami lokali. Polski rynek fitness jest rozdrobniony - poza kilkoma większymi graczami funkcjonuje wiele mikrosieci.

- Cyfrowa rewolucja nie ominęła również tego rynku - dodaje Rafał Gadomski. - W trakcie lockdownu i później odbywały się treningi na żywo prowadzone na platformach streamingowych, udostępniano liczne nagrane wcześniej materiały, trenerzy prowadzili ćwiczenia indywidualne i grupowe przez aplikacje takie jak Skype, Zoom czy ClickMeeting. Fitnessowe kanały, platformy, aplikacje mobilne umożliwiające regularne śledzenie postępów oraz interakcję z innymi ćwiczącymi przy wykorzystaniu technologii VR to przyszłość tej branży. Na razie jednak wciąż klienci chcą ćwiczyć poza domem. Treningi online nawet w dobie pandemii stanowiły mniej niż 1 procent obrotów firm. Przewiduje się, że ten sektor będzie potrzebował 5-7 lat, by odbudować się po pandemii. Zobaczymy, czy technologia pozwoli przyspieszyć ten proces. W branży fitness zaledwie niecałe 16 procent firm znajduje się w dobrej sytuacji finansowej, a nieco ponad 4 procent w bardzo dobrej. Niemal 80 procent podmiotów ma kłopoty finansowe - 63 procent jest w słabej sytuacji a ponad 16 procent w bardzo złej.

Jak przebiegała transformacja cyforwa w wybranych branżach oraz jaki wpływ na kondycję przedsiębiorstw miała pandemia? Można to sprawdzić, analizując cały raport.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polacy posiadają coraz droższe smartfony

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie