Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wady i zalety e-rekrutacji. Ponad 30 procent Polaków podczas rekrutacji dba tylko o to, co obejmuje kamera

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Christin Hume | https://unsplash.com/
Pandemia koronawirusa wprowadziła wiele zmian w codziennym życiu każdego z nas. Jedną z nich jest rekrutacja, która już niemal w pełni przeniosła się do sfery online. Jak wyglądają doświadczenia Polaków z rekrutacjami? Co cenią w prowadzeniu rozmowy o pracę w formie wideokonferencji? Co Polacy z kolei wskazali jako największą wadę?

Według badań przeprowadzonych przez ClickMeeting, jednego z liderów branży zapewniających obsługę i platformę do prowadzenia webinariów i wideokonferencji wynika, że niemal 60 procent Polaków w rekrutacji zdalnej ceni sobie oszczędność czasu wynikającą z braku konieczności dojazdu do potencjalnego pracodawcy.

Z kolei Polacy zapytani o to, czy zwracają uwagę na swój wygląd w taki sam sposób, jak czynią to w przypadku rozmowy na żywo, ponad 33 procent odpowiedziała twierdząco, podkreślając jednak, iż przywiązuje wagę tylko do elementów, które obejmuje kamera.

Zdalna rekrutacja jest mniej stresująca i pozwala zaoszczędzić czas

Spotkania online dla prawie 40 procent ankietowanych są mniej stresujące niż rozmowa o pracę na żywo. I choć przed e-rekrutacją tremę odczuwa zaledwie 15 procent badanych, to 34 procent stwierdziło, iż niezależnie od formy, w jakiej się odbywają, stresują one tak samo.

Co ciekawe, tylko 10 procent badanych w ogóle nie odczuwa stresu podczas rozmów o pracę – czy to online, czy na żywo.

W związku z postępującą pandemią koronawirusa, a za czym idzie przeniesieniu edukacji jak i pracy do świata online sprawdzono, co Polacy najbardziej cenią w tej formie komunikacji.

Zalety rekrutacji online

Jak wynika z badań ClickMeeting jako największą zaletę wskazano oszczędność w czasie, który należałoby poświęcić na dojazd do pracy. Ten czynnik wskazało 57 procent badanych. Na drugim miejscu znalazła się możliwość rekrutacji z dowolnego miejsca - 24 procent, zaś na ostatnim miejscu podium - korzystanie z notatek w trakcie rozmowy rekrutacyjnej, z których to do korzystania lub posiadania przyznało się 7 procent badanych.

Część ankietowanych uznała, że spotkania online są mniej stresujące, niż te, które musieliby odbyć w kontakcie fizycznym z drugim człowiekiem. Ten czynnik wskazało 6 procent osób. Najmniej badanych, bo tylko 4 procent, wskazało, iż pozytywem zdalnej rozmowy o pracę jest mniej formalna atmosfera, co być może powinno być niejakim wyznacznikiem dla osób prowadzących rekrutacje.

Największe minusy zdalnej rekrutacji

Jako największą wadę elektronicznej rekrutacji 48 procent badanych wskazało ewentualne problemy techniczne. 15 procent ankietowanych jako potencjalny minus e-rekrutacji wskazało także brak możliwości poznania kultury firmy i jej atmosfery, na co jest szansa w przypadku wizyty w siedzibie potencjalnego pracodawcy.

Podobna liczba badanych jako minus rekrutacji online wskazało także fakt, że w rozmowie może im przeszkodzić osoba trzecia lub zwierzę domowe. Dla nieco ponad 8 procent przeszkodą okazuje się brak bezpośredniego kontaktu i trudności ze skupieniem uwagi na rozmówcy.

Najmniej ankietowanych wskazało, iż spotkania online są dla nich bardziej stresujące niż te na żywo - tę zależność wskazało 5 procent osób, na problemy ze znalezieniem dogodnego miejsca, które dobrze prezentowałoby się w kamerze zwróciło uwagę 4 procent.

Tylko 3 procent osób jako potencjalny minus wskazało zachowanie zarówno rekrutów, jak i uczestników zdalnej rekrutacji.

Jak Polacy przygotowują się do spotkań online?

Mimo iż Polacy obawiają się problemów technicznych podczas rekrutacji online, to tylko 9 procentom przytrafiły się takie, które sprawiły, że trzeba było przerwać spotkanie i rozpocząć je raz jeszcze. Z kolei 56 procent badanych wskazało, iż dotychczas zdarzały im się jedynie drobne, takie jak zanikający dźwięk czy słaba jakość obrazu, a ponad 30 procent nie napotkało dotąd na żadne problemu podczas zdalnej rekrutacji.

Polacy zapytani jednak o to, czy weryfikują jakość połączenia z internetem i działanie sprzętu przed rozpoczęciem spotkania online z rekruterami, w większości czynią to – tak odpowiedziała ponad połowa badanych, a blisko 30 procent – często. Niemal 10 procent sprawdza je czasem, a raczej rzadko – 8 procent.

Tylko 1 procent ankietowanych przyznało, iż nie dokonuje sprawdzenia stabilności połączenia i nie sprawdza poprawności działania sprzętu.

Polacy, biorąc udział w rekrutacjach online, zwracają jednak uwagę nie tylko na kwestie techniczne, ale także na swój wizerunek.

Prawie 60 procent uczestników badania ClickMeeting zapytanych o tę kwestię stwierdziło, iż nie ma znaczenia, czy rekrutacja odbywa się online czy na żywo – przykładają oni wagę do swojego wyglądu, i czynią to w ten sam sposób.

Co ciekawe, ponad 33 procent badanych odpowiedziała, iż zwraca uwagę na swój wygląd, ale wyłącznie na elementy, które obejmuje kamera. Nie jest to ważne jedynie dla 4 procent ankietowanych.

– Przeniesienie wielu procesów do świata online, w tym także rekrutacji, sprawiło, że jako społeczeństwo zaczęliśmy adaptować się do takiej formuły spotkań - mówi Martyna Grzegorczyk z ClickMeeting. - Co więcej, dla wielu z nas okazują się one dużym udogodnieniem. Biorąc pod uwagę, iż minęło zaledwie półtora roku od zdalnej rewolucji, dobrze sobie w tej kwestii radzimy, co potwierdziło badanie. - Narzędzia do komunikacji online, zwłaszcza w ostatnim czasie, zrewolucjonizowały wiele obszarów, takich jak np. edukacja czy eventy. Wiemy, jak ważna jest ich rola teraz i jak istotną pełnić będą w przyszłości, dlatego skupiamy się nad rozwojem naszej platformy, by wyprzedzać potrzeby i trendy.

W badaniu udział wzięło 550 osób, z których każda choć raz wzięła udział w rekrutacji online.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki