Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Tczewie przedstawiono kilka koncepcji przebudowy zabytkowego mostu przez Wisłę

Anna Szałkowska
mat.prasowe
W ciągu najbliższych trzech tygodni dowiemy się, w jakim kształcie zostanie odrestaurowany zabytkowy most w Tczewie przez Wisłę. Mieszkańcy na spotkaniu otwartym poznali koncepcje przebudowy zabytkowego obiektu. Projektanci z firmy Europrojekt przygotowali cztery koncepcje. Trzy z nich mają po dwa warianty.

Pierwsza zakłada odbudowę mostu w jego historycznym kształcie, druga wyeksponowanie przęseł Lentza, podczas gdy pozostałe przypominałyby przęsła mostu w Knybawie (drugi wariant tej koncepcji zakłada z kolei dobudowanie na przęsłach wieżyczek).

Trzeci wariant przewiduje zachowanie najcenniejszych przęseł i dobudowanie nowych "kratownicowych" z mniej gęstej kratownicy oraz szklanym portalem od strony Tczewa. Wariant czwarty to najbardziej nowoczesna konstrukcja z kratownicami o nieregularnym kształcie.

Ile kosztowałaby przebudowa mostu? Wariant historyczny - 139- 142 mln zł, wariant 2a - 129,7 mln, 2b - 134,5 mln zł, 3a - 129 mln zł, 3b - 133,3 mln, 4a - 120 mln zł i 4b - 125 mln zł. Wszystko to kwoty bez VAT.

Pomysły projektantów zostały przedstawione już konserwatorowi zabytków. Jak mówili projektanci, nie jest on zwolennikiem naśladowania historii, a raczej eksponowania tego, co się uchowało z dawnych czasów. Dlatego nie patrzył przychylnie na koncepcję historyczną, za to z większym zainteresowaniem spotkał się projekt trzeci, który najlepiej pokazuje historię mostu, eksponuje urwane przęsło oraz różnicę w konstrukcjach przęseł.

Uczestnikom spotkania szczególnie podobał się wariant historyczny.- Różnica w cenie między historyczną koncepcją odbudowy mostu a pozostałymi wynosi tylko 8-9 procent, a przecież wcześniej nam tłumaczono, że historyczna wersja jest znacznie droższa od przebudowy preferowanej przez władze - tłumaczył Łukasz Brządkowski ze Społecznego Komitetu Odbudowy Mostu. - Przy wyborze musimy pamiętać, że most ma stać się produktem turystycznym. Tczew ma przecież to szczęście, że leży na trasie pomiędzy Malborkiem a Gdańskiem, a most może przecież stać się naszym magnesem.

Na sali padało wiele głosów, że trudno sobie wyobrazić inną zabudowę niż ta historyczna. Kto wybierze ostatecznie koncepcję? - To zadanie bierze na siebie zarząd powiatu - odpowiada Mariusz Wiórek, wicestarosta tczewski. - Oczywiście przy ostatecznym wyborze koncepcji weźmiemy pod uwagę zdania specjalistów. Wsłuchujemy się też w głosy mieszkańców.

[email protected]

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki