MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W Stoczni Gdańsk SA i Mostostalu Chojnice powstała ogromna trafoplatforma (ZDJĘCIA)

Jacek Sieński
Trafoplatforma wykonana w Stoczni Gdańsk SA i Mostostalu Chojnice
Trafoplatforma wykonana w Stoczni Gdańsk SA i Mostostalu Chojnice Przemek Świderski
Ma 850 ton i jest największą trafoplatformą zmontowaną w Polsce. Będzie jednym z elementów morskiej elektrowni wiatrowej Borkum Riffgrund. Konstrukcję zbudowano w Stoczni Gdańsk SA i jej chojnickim oddziale, na zamówienie odbiorcy ze Skandynawii. W czwartek odbyło się uroczyste przekazanie trafoplatformy.

Będzie ona posadowiona na Morzu Północnym (niedaleko niemieckiej wyspy Borkum), jako stacja gromadząca prąd elektryczny z morskiej farmy 80 wiatraków. Ma to być jedna z największych elektrowni wiatrowych w Niemczech, mających moc 320 MW.

Marcin Garus,dyrektor firmy Mostostal Chojnice, oddziału SG SA, wyjaśnia, że trafoplatforma w dużym uproszczeniu jest ogromnym kondensatorem, a inaczej rodzajem małej elektrowni. "Zbiera" ona energię elektryczną z generatorów wież wiatrowych i przesyła ją kablami energetycznymi na ląd.

Dotychczas trafoplatformy były budowane w Polsce tylko w kilku elementach. Ta jest największą, zbudowaną w całości.

Morska farma wiatraków Borkum zajmować będzie powierzchnię prawie 35 km kw. Rocznie może zasilić około 330 tys. niemieckich gospodarstw. Końcowe napięcie w linii energetycznej, przesyłającej prąd do odbiorców wyniesie 200 tys. Volt.

Roboty związane z budową trafostacji rozpoczęto w marcu, najpierw w zakładzie Mostostalu w Chojnicach. Zmontowano stalowe tzw. "drobne elementy", mające średnią masę po 60 ton. Z Chojnic sukcesywnie dostarczano je do Stoczni Gdańsk SA, w której odbywały się kolejne etapy ich montowania.

- Już w kwietniu ruszył front prac dla stoczniowców - mówi Rafał Rost, dyrektor Biura Konstrukcji Stalowych SG SA. - Najpierw w hali K1, a w następnie - na nabrzeżu Kaszubskim, na którym w ramach inwestycji przygotowano miejsce do scalania wielkogabarytowych konstrukcji, właśnie takich jak trafostacja.

Nabrzeże Kaszubskie było miejscem ostatecznego montażu całej konstrukcji, składającej się z 6 pokładów. Platforma jest obiektem o długości 38,5 metrów, szerokości 16,6 metrów i wysokości - prawie 27 metrów, co odpowiada kilkupiętrowemu budynkowi mieszkalnemu.

Andrzej Stokłosa, prezes SG SA podkreśla, że budowa trafostacji była możliwa dzięki połączeniu doświadczenia i możliwości produkcyjnych zakładów w Gdańsku i Chojnicach. A co ważniejsze, toruje drogę na trudny, światowy rynek konstrukcji offshore.

Stoczniowa infrastruktura, w tym żurawie o dużym udźwigu i znakomita lokalizacja umożliwiają transport morski gotowego, wielkogabarytowego produktu. Ten atut przemówił za zleceniem gdańskiej stoczni budowy trafoplatformy.

Platforma Borkum Riffgrund za kilka dni za pomocą specjalistycznych urządzeń zostanie zsunięta z nabrzeża na barkę i popłynie do Skandynawii. Tam nastąpi etap wyposażania trafostacji. Konstrukcja powinna być gotowa w przyszłym roku. Podłączenie farmy planowane jest na rok 2014.

Możesz wiedzieć więcej! Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: W Stoczni Gdańsk SA i Mostostalu Chojnice powstała ogromna trafoplatforma (ZDJĘCIA) - Dziennik Bałtycki

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki