W Sopocie sprawdzą, jak wydać miliardy na tunel

    W Sopocie sprawdzą, jak wydać miliardy na tunel

    Piotr Weltrowski

    Dziennik Bałtycki

    Dziennik Bałtycki

    Nawet milion złotych będą chciały w tym roku wydać władze Sopotu na przygotowanie modelu finansowania budowy 3,5-kilometrowego tunelu, który w przyszłości przebiegać miałby niemal pod całym miastem.
    O tym, iż budowa takiego tunelu to dla kurortu konieczność, włodarze Sopotu przekonują wszystkich od lat. Ich zdaniem, tylko takie rozwiązanie stanowić może alternatywę dla przepełnionej al. Niepodległości.

    Ulicą tą, stanowiącą, poza obwodnicą Trójmiasta, praktycznie jedyny ciąg komunikacyjny łączący Gdańsk z Gdynią, dziennie przejeżdża blisko 60 tys. samochodów. Korki to na niej codzienność, cierpią też mieszkańcy Sopotu, którzy narażeni są na hałas i wdychanie ogromnej ilości spalin. Tunel jest więc dla kurortu koniecznością, tym bardziej że próba budowy naziemnej alternatywy dla al. Niepodległości wiązałaby się z wyburzeniem zabytkowej zabudowy miasta.
    Problem z ewentualną inwestycją jest jeden, ale za to ogromny. Koszt stworzenia tunelu, który zaczynałby się na wysokości Kamiennego Potoku, a kończył w okolicy Hipodromu, to - bagatela - 2,4 mld zł.

    - Model, o którym mówimy, ma być kompleksowym opracowaniem dotyczącym zarówno kwestii finansowania, jak i rozwiązań prawnych mogących posłużyć miastu podczas realizacji inwestycji - mówi Michał Banacki z Wydziału Strategii Rozwoju Miasta w sopockim magistracie.
    Urzędnicy chcieliby więc dowiedzieć się m.in., jak finansowano podobne inwestycje realizowane na terenie całej Europy. Chcieliby także poznać możliwe formuły, w których mogłaby zostać zrealizowana tego typu inwestycja.

    Jedną z nich mogłoby być chociażby tzw. partnerstwo publiczno-prywatne. Problem w tym, jak skłonić prywatnego inwestora do wyłożenia tak ogromnych pieniędzy. Na pytanie, jak tunel mógłby zarabiać na siebie, model finansowania inwestycji również będzie musiał więc odpowiedzieć.
    - Tak naprawdę model ten da nam odpowiedź, czy w ogóle będziemy w stanie zrealizować taką inwestycję - zaznacza Paweł Orłowski, wiceprezydent kurortu.

    W najbliższym czasie urzędnicy rozpiszą przetarg na stworzenie modelu. Miałby on powstać do końca roku. Kiedy i czy w ogóle dojdzie do realizacji samej inwestycji? Tego dziś określić nie sposób. Wiadomo tylko, że sama jej realizacja mogłaby potrwać przynajmniej cztery lata.

    2,4 mld tyle, w złotych, kosztować ma budowa tunelu przebiegającego pod Sopotem

    Czytaj treści premium w Dzienniku Bałtyckim Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

    Komentarze

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Polecamy

    Wideo