W porcie gdańskim nie maleją obroty towarowe

Jacek Sieński
Już niemal 8,5 mln ton towarów przeładowano w porcie gdańskim od początku tego roku. Ostrożne szacunki Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA przewidują, że w tym roku obroty wyniosą około 25 mln ton, co będzie ilością nieco mniejszą niż w 2010 roku, gdy przeładunki osiągnęły rekordowy poziom 27,2 mln ton.

Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy ZMPG SA, przekazał, że w zeszłym roku przeładowano najwięcej paliw płynnych, bo 14,4 mln ton, z czego główną pozycją była surowa ropa tranzytowa z kierunków wschodnich. Zarząd portu, w prognozach dotyczących tegorocznej wielkości obrotów, musi uwzględniać specyfikę struktury towarowej. Paliwa płynne stanowią około połowy ilości towarów, jakie są załadowywane i wyładowywane ze statków przy nabrzeżach portowych. Zapowiedzi zmniejszenia ilości ropy tranzytowej do przeładowania w Gdańsku powodują, że założono obroty trochę niższe od ubiegłorocznych. Drugą co do ilości grupą towarów obsługiwaną w porcie gdańskim jest drobnica (w minionym roku 6,1 miliona ton), w tym głównie w kontenerach, których w wielkim terminalu DCT i terminalu GTK obsłużono łącznie ponad 510 tys. TEU, czyli kontenerów 20-stopowych. Następne pozycje zajęły węgiel (prawie 3,2 mln ton), towary masowe (2,7 mln ton) i zboża (około 800 tys. ton).

Według Kasprowicza, od stycznia do końca bieżącego roku w gdańskim porcie wewnętrznym i w Porcie Północnym przeładunki ropy i produktów naftowych powinny wynosić 8- 9 mln ton, a załadunki i wyładunki węgla oraz zbóż winny utrzymać się na ubiegłorocznym poziomie. Spodziewana ilość obsłużonego węgla wynosi powyżej 3 mln ton, natomiast zbóż - około 800 tys. ton. Oczekiwany jest znaczący wzrost, bowiem o 30 proc., przeładunków towarów z grupy "inne masowe" (kruszywa, gaz skroplony LPG i oleje). Ich poziom powinien przekroczyć 3,5 mln ton. Największy przyrost masy towarowej może nastąpić w obrocie ładunkami skonteneryzowanymi, do czego przyczynia się stale rosnąca liczba kontenerów obsługiwanych w terminalu DCT. W tym roku przeładunki te, w całym porcie, mogą nawet przekroczyć 800 tys. TEU. Od stycznia w porcie gdańskim przeładowano 4,6 mln ton paliw płynnych, 700 tys. ton węgla, 1,5 mln ton ładunków masowych (kruszyw i zbóż) i blisko 2 mln ton drobnicy, w tym 170 tys. TEU.

Zdolności przeładunkowe portu gdańskiego są wykorzystywane jedynie częściowo. Dlatego też zarząd portu przygotowuje wspólnie z partnerami zagranicznymi inwestycje, które dostosują ich poszczególne rejony do bieżących potrzeb przewozowych na obszarze bałtyckim. Należą do nich budowa Gdańsk Bulk Terminal czy Terminalu Przeładunkowo-Składowego Ładunków Masowych Suchych w Porcie Północnym.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.