W maju rozpocznie się wzmacnianie brzegów w miejscu budowy kładki na Wyspę Spichrzów. Budowa odbędzie się na raty

Aleksandra Chomicka
Projekt kładki autorstwa Studia Bednarski Ltd z Londynu
Projekt kładki autorstwa Studia Bednarski Ltd z Londynu
Udostępnij:
Kładka dla pieszych, która ma połączyć Długie Pobrzeże z północnym cyplem Wyspy Spichrzów na wysokości ulicy Św. Ducha, po prawie 3 latach przygotowań weszła w fazę realizacji. Zakończenie całości prac budowlanych ma nastąpić na przełomie 2018/2019 r.

Obiekty, które powstaną na wyspie (m.in. hotel na północnym cyplu wyspy, lokale usługowe i gastronomiczne), muszą być silnie zintegrowane z otoczeniem. Jest to jednym z celów publicznych inwestycji: pełne zharmonizowanie nowej zabudowy z istniejącym otoczeniem, m.in. poprzez zmodernizowany układ komunikacyjny. Pierwszy etap to kładka dla pieszych przez Motławę.

Projekt kładki jest efektem konkursu, w którym przyznano dwie pierwsze nagrody (otrzymały je ASA Sp. z. o.o. Autorskie Studio Architektury z Rzeszowa oraz Studio Bednarski Ltd z Londynu), ale w wyniku dalszych negocjacji to londyńskie studio architekta z polskim korzeniami pracowało nad projektem technicznym.

Kładka będzie miała 57 m długości, 4,5 m szerokości oraz 1,5 metrowy prześwit nad wodą. Część nawodna ma ważyć 100 ton. Mechanizm obrotowy kładki znajdzie się na składającej się z trzech części sztucznej wyspie na środku Motławy. Obrotowa konstrukcja pozwoli otworzyć ją w czasie 2 minut od zgłoszenia operatorowi. W razie awarii kładki, będzie możliwość jej przesunięcia siłą ludzkich mięśni (po przyczepieniu lin do konstrukcji) w czasie do 15 min.

Ma być ona nie tylko częścią układu komunikacyjnego, ale również ozdobą tej części miasta - bardziej rzeźbą, miejską biżuterią, niż użytkowym przedmiotem technicznym. Będzie to forma na tyle minimalistyczna, by w niewielkim stopniu ingerowała w przestrzeń miasta. Jej charakter podkreślać będą szlachetne materiały. Konstrukcja nawodna częściowo będzie wykonana z polerowanej stali nierdzewnej, elementy wyspy z granitu, bazaltu i szkła.

Kolejnym etapem zmian układu komunikacyjnego będzie przebudowa Mostu Stągiewnego, co ma na celu nie tylko jego modernizację, ale też umożliwienie rozbudowy mariny.

Cezary Bednarski to architekt z ponad 30-letnim doświadczeniem. Jest zwycięzcą w 20 brytyjskich i międzynarodowych konkursach architektonicznych i urbanistycznych, z których 10 dotyczyło mostów. W swoim dorobku ma m.in. zwodzony most w Kopenhadze o długości 180 m.

Dla wykonania prac I etapu związanych z przygotowaniem terenu budowy oraz budowy podłoża kładki wybrano firmę Aarsleff Sp. z o.o. z Warszawy. Wykonawca wejdzie na teren budowy w dniu 7 maja i będzie prowadził prace budowlane, wzmacniające nabrzeża, na których będzie opierała się otwarta kładka, polegające na zabiciu ścianek Larsena metodą wciskową, bezpyłową, z ograniczonym hałasem. Prace będą realizowane na terenie Motławy do 15 czerwca 2018 roku w godzinach od 6-22.

Następnie prace budowlane zostaną przerwane dla umożliwienia żeglugi w sezonie letnim, a wznowione jesienią br. Dzięki temu można będzie zakończyć budowę kładki w 2019 roku , przed sezonem letnim. W okresie prowadzenia prac, tj. od 7 maja do 15 czerwca br. ruch jednostek pływających będzie możliwy dla wszystkich jednostek za wyjątkiem katamaranów. Komunikat w tym zakresie zostanie zamieszczony w „Informacjach Żeglarskich”.

Powyższe zasady wykorzystania newralgicznego akwenu Motławy zostały uzgodnione na wspólnym spotkaniu w Urzędzie Miasta Gdańska, Kapitanatu Portu Gdańsk oraz użytkowników akwenu świadczących usługi żeglugowe. Terminarz prac przyjęty został przez przedstawicieli usług ze zrozumieniem zwłaszcza, że małe jednostki pływające będą mogły świadczyć swoje usługi praktycznie bez ograniczeń - informuje Wojciech Ciurzyński, przedstawiciel belgijsko-polskiego konsorcjum, które realizuje ten projekt, jako część inwestycji na Wyspie Spichrzów. Budowa wartej 10 mln zł kładki jest sfinansowana ze środków dewelopera.

CZYTAJ TEŻ: Kładka św. Ducha połączy Długie Pobrzeże z Wyspą Spichrzów

Trwają negocjacje dotyczące wykonawstwa konstrukcji stalowej oraz mechanizmu napędowego kładki. O wyborze wykonawców poinformujemy w kolejnej informacji prasowej.

Wprowadzenie życia na Wyspę Spichrzów to ogromne i kosztowne zadanie logistyczne. W ramach partnertswa prywatno-publicznego ciężar tych zadań musiał zostać rozłożony na obie strony. Już w czasie poszukiwania inwestora władze miasta formułowały wyraźnie swoje oczekiwania, W efekcie przyjętych w umowie postanowień okoliczny układ komunikacyjny zmodernizowany zostanie przez realizujące inwestycję konsorcjum. W zamian za grunt przeprowadzi ono modernizację obiektów publicznych zlokalizowanych w otoczeniu północnej części wyspy.

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

h
hura
wreszcie Gdańsk frontem do wody
n
nie no
Toż to ohyda, kompletnie zrujnuje widok z mostu na Stągiewnej na Żuraw !!!
Dodaj ogłoszenie