Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W kłopotach, także finansowych babcia lub dziadek nigdy nie odmówią pomocy

AIP
Wzrósł odsetek seniorów, których nie stać na pomoc finansową swoim dzieciom i wnukom – z 10 proc. w 2019 r. do 17 proc. w 2020 r.
Wzrósł odsetek seniorów, których nie stać na pomoc finansową swoim dzieciom i wnukom – z 10 proc. w 2019 r. do 17 proc. w 2020 r. Karolina Misztal
Dzień Babci i Dzień Dziadka to wyjątkowa okazja dla dzieci i wnuków do okazania wdzięczności za pomoc i wsparcie przy różnych sytuacjach życiowych. To wsparcie ma niejednokrotnie charakter finansowy. Osoby starsze chętnie przy tym korzystają z usług bankowych – rachunku osobistego czy karty płatniczej, a blisko 60% seniorów w Polsce nie odczuwa przy tym większych problemów w kontakcie z bankowością.

45% ankietowanych polskich seniorów w Raporcie „InfoSenior 2020” Związku Banków Polskich (ZBP) i Warszawskiego Instytutu Bankowości (WIB) wspiera finansowo wnuczki i wnuków.

Senior z kontem osobistym

Najpopularniejszym produktem bankowym wśród osób starszych niezmiennie jest tradycyjny rachunek osobisty, którego posiadanie deklaruje niespełna 90% respondentów badanych na zlecenie WIB. Jednocześnie, zauważalny jest istotny wzrost odsetka seniorów korzystających z kart płatniczych – wg danych z drugiej edycji Raportu „InfoSenior” używała ich jedynie połowa ankietowanych, podczas gdy w przeprowadzonej w grudniu 2019 roku internetowej ankiecie wskazuje na posiadanie karty płatniczej 88% osób powyżej 65. roku życia, a blisko 70% korzysta z niej bardzo często.
Na uwagę zasługuje fakt, że polscy seniorzy swoimi finansami często zarządzają poprzez bankowość internetową lub mobilną, co potwierdza 80% respondentów. Należy jednak podkreślić, że przeprowadzona przez WIB ankieta miała charakter wywiadu internetowego - została więc zrealizowana wśród aktywnych użytkowników sieci.

Więcej produktów dedykowanych seniorom

Chociaż seniorzy coraz chętniej korzystają z produktów i usług bankowych to w relacjach z bankiem, w większości nie odczuwają istotnych problemów. Jeżeli coś stanowi kłopot – według danych przedstawionych w raporcie – to jest to niedostateczna oferta produktów dedykowanych osobom starszym (16%), skomplikowany język używany przez pracowników lub skomplikowany język umów (15%), bądź też odległość do najbliższego oddziału.

Autorzy raportu wskazują, że według badania przeprowadzonego przez Związek Banków Polskich, aż 79% pracowników banków jest zdania, że osoby starsze – oprócz rachunku osobistego – chętnie wybierają lokaty oraz konta oszczędnościowe (73%). Bankowcy dostrzegają również ogólną skłonność do odkładania części comiesięcznych dochodów przez starszych klientów. Wzrost zainteresowania produktami oszczędnościowymi w ciągu ostatnich 12 miesięcy potwierdza 60% badanych.

Aż 89% z polskich seniorów deklaruje samowystarczalność finansową – oznacza to wzrost o 3 punkty procentowe w stosunku do podobnego badania przeprowadzonego na potrzeby zeszłorocznego wydania „InfoSeniora”. Co istotne spadł odsetek osób deklarujących oczekiwania takiej pomocy w wyjątkowych okolicznościach, np. przy większych wydatkach – 9% w 2020 r. wobec 12% w 2019 r. Może to świadczyć o stosunkowo dużej niezależności finansowej polskich seniorów lub też niechęci do korzystania ze wsparcia młodszych pokoleń w tym zakresie. Pewien wpływ mogą mieć również transfery socjalne kierowane do osób starszych, np. w postaci dodatkowej 13. emerytury w ciągu roku.

Nie wszystkich stać na pomoc

W porównaniu do badania zrealizowanego przed rokiem można dostrzec, że wzrósł, z kolei odsetek seniorów, których nie stać na pomoc finansową swoim dzieciom i wnukom – z 10% w 2019 r. do 17% w 2020 r. Jednocześnie 45% ankietowanych przyznało, że takiego wsparcia swoim najbliższym udziela – najczęściej przy większych, niespodziewanych wydatkach, ale nie więcej niż raz na pół roku (30%). Dla ponad połowy badanych powyżej 65. roku życia kwota udzielanej przez nich miesięcznej pomocy finansowej nie przekracza 300 zł (58% w 2018 r. i 53% w 2019 r.).

Będzie rewolucja w urlopach wypoczynkowych - 35 dni urlopu za każdy rok pracy dla każdego? Po prostu kliknij w ten tekst i dowiesz się więcej!

Autorzy Raportu „InfoSenior 2020” przypominają, że w kontekście zarządzania swoimi finansami przez seniorów niezwykle ważnymi kwestiami, oprócz przestrzegania zasad bezpieczeństwa w korzystaniu z bankowości elektronicznej czy rozsądku przy zaciąganiu zobowiązań finansowych (również na potrzeby dzieci i wnuków) jest ograniczone zaufanie we wszelkich nietypowych sytuacjach związanych z ich pieniędzmi.
Niestety wciąż nie brakuje zagrożeń i pułapek zastawianych na osoby starsze przez nieuczciwych sprzedawców czy wręcz przestępców. Dlatego też, tak ważna jest wiedza jak postępować w tego typu przypadkach.

Chcesz być dobrze poinformowany w tematach budżetu domowego, prowadzenia biznesu i ważnych zmian w prawie? Kliknij w ten tekst i polub nas na Facebooku! Naprawdę warto!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: W kłopotach, także finansowych babcia lub dziadek nigdy nie odmówią pomocy - Strefa Biznesu

Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki