W Gdyni na ulicy 3 Maja powstanie kontrapas rowerowy [ZDJĘCIA]

Justyna Degórska
Nowy kontrapas rowerowy w Gdyni
Nowy kontrapas rowerowy w Gdyni Tomasz Bołt
Udostępnij:
To dobra wiadomość dla wszystkich rowerzystów - Zarząd Dróg i Zieleni w Gdyni, tuż po Święcie Niepodległości, 12 listopada b.r, planuje przystąpić do wdrażania zmian na ul. 3 Maja. Na odcinku od ul. Starowiejskiej do ul. Obrońców Wybrzeża na jezdni zostanie wydzielony pas ruchu dla rowerów, ciągnący się pod prąd ulicy.

Dzięki wyznaczeniu tzw. kontrapasa, amatorzy jednośladów będą mogli w łatwiejszy sposób przejechać odcinek od ścieżki na ul. Władysława IV do terenu Dworca PKP.

- Pomysł kontrapasa na ul. 3 Maja pojawił się już w trakcie prac nad audytem polityki rowerowej miasta BYPAD wiosną 2013 roku - mówi Rafał Studziński, specjalista ds. komunikacji rowerowej ZDiZ w Gdyni. - Jesteśmy przekonani, że kontrapas znacznie ułatwi rowerzystom poruszanie się między ulicami Armii Krajowej i Starowiejską. Nie ma na tym odcinku ścieżki rowerowej, a jazda ulicą Władysława IV ze względu na natężenie ruchu nie należy do najłatwiejszych - dodaje.

Prace na ul. 3 Maja rozpoczną się od korekty linii krawężnika miejsc postojowych przy kawiarni Cyganeria. Dodatkowo, wyznaczenie kontrapasa na tej trasie pociągnie za sobą kilka kolejnych modyfikacji w zasadach ruchu i postoju.

Zmieni się m.in. sposób parkowania przy lewej krawędzi ulicy pomiędzy ul. 10 Lutego i ul. Batorego, gdzie odtąd możliwe będzie jedynie parkowanie równoległe, na odcinku Starowiejska - 10 Lutego zlikwidowany zostanie lewy pas, natomiast skręt w lewo w ul. 10 Lutego będzie możliwy z pasa, który obecnie jest pasem środkowym. Ponadto, na odcinku od ul. 10 Lutego do ul. Obrońców Wybrzeża zostanie zawężona szerokość dostępnego dla kierowców pasa ruchu, a do programu sygnalizacji świetlnej zostanie dodana faza, która będzie włączać zielone światło rowerzystom jadącym pod prąd tylko wtedy, gdy tacy się pojawią.

Co więcej, równolegle do prac na ul. 3 Maja, ulice Starowiejska, Zgoda, Mściwoja, Zygmunta Augusta i Abrahama, od Starowiejskiej do 10 Lutego, zostaną oznaczone strefą ograniczonej prędkości do 30 km/h. Rowerzyści również tam będą mogli poruszać się pod prąd ulicy (z wyłączeniem ul. Starowiejskiej).

W pierwszym okresie po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu ZDiZ będzie prosił o pomoc Straży Miejskiej w pilnowaniu nowego porządku - zarówno w kwestii postoju samochodów, jak i poruszania się rowerzystów.

- Kontrapas na ul. 3 Maja to spory projekt, który jest jednak tylko elementem zaplanowanych zmian w śródmieściu – zapewnia Rafał Studziński. - ZDiZ Gdynia, kierując się planem działań ze wspomnianego audytu BYPAD, zamierza ograniczyć prędkość na wszystkich bocznych i mniej znaczących uliczkach, a także dopuścić na nich ruch rowerów pod prąd, jeśli tylko będzie to konieczne i możliwe. Nasz zamysł będzie widoczny dopiero pod koniec 2016 roku, kiedy uda się wprowadzić je w życie. Kontrapasy dla rowerów będziemy starali się wprowadzać na uspokojonych uliczkach osiedlowych, np. w dzielnicy Dąbrowa, Działki Leśne czy Kamienna Góra.

Warto dodać, że kontrapasy dla rowerów to rozwiązanie, które skutecznie sprawdza się w Europie i jest powszechnie stosowane w miastach Francji, Niemiec, Austrii, Danii czy Szwecji. Coraz częściej kontrapasy są też wyznaczane w polskich metropoliach. Pionierami tego rozwiązania w naszym kraju były m.in. Kraków, Warszawa, Wrocław i Gdańsk. To ostatnie miasto może pochwalić się aż 200 ulicami z dopuszczonym ruchem rowerów pod prąd. Mimo początkowych obaw, nie doszło na nich do żadnego poważnego zdarzenia drogowego z udziałem rowerzystów. W Gdyni na takich zasadach funkcjonują aktualnie dwie ulice – Lotników od Przemyskiej do Stryjskiej (za ekranem hałasowym) oraz fragment ul. Starowiejskiej.

Decyzja o wyznaczeniu kontrapasa na ul. 3 Maja cieszy szczególnie gdyńskich rowerzystów.

- To świetna wiadomość, nareszcie – przyznaje Łukasz Bosowski ze Stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Kontrapasy umożliwiające jazdę rowerem w obu kierunkach to sprawdzone rozwiązanie, którego zazdrościliśmy Gdańskowi. Kontrapas poprawia wzajemną widoczność rowerów i aut poruszających się po ulicy. W Gdańsku podobne rozwiązania skutkują zminimalizowaniem ryzykownych zdarzeń praktycznie do zera. Zwężona jezdnia przestaje kusić amatorów zbyt szybkiej jazdy a mieszkańcy zyskują bezpieczniejszą przestrzeń w swoim otoczeniu - dodaje.

Wiadomości z Gdyni

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie