Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Gdańsku rosną kolejne galerie handlowe. Rozbudowa centrum na Szadółkach

Maciej Pietrzak
Morski Park Handlowy na Szadółkach będzie jeszcze większy
Morski Park Handlowy na Szadółkach będzie jeszcze większy mat.prasowe
W Trójmieście działa obecnie 27 galerii, z czego zdecydowana większość w Gdańsku. Na tysiąc mieszkańców wypada ponad 500 metrów kwadratowych powierzchni handlowej, a to znacznie więcej niż średnia zarówno krajowa - 250 m kw., jak i europejska - 200 m kw.

Nadchodzący rok przyniesie kolejny wysyp tego typu obiektów. Na Szadółkach zostanie rozbudowany Morski Park Handlowy, a naprzeciw niego wyrosnąć ma zupełnie nowy Park Handlowy Przywidzka. Już tylko kilka miesięcy dzieli nas też od otwarcia szeroko opisywanego przez nas i budzącego sporo kontrowersji kompleksu Forum Gdańsk w ścisłym centrum miasta.

Pojawia się pytanie, czy naprawdę jest popyt na taką ilość tego typu obiektów.

- Już budowa Galerii Metropolia, kilkaset metrów od Bałtyckiej, była absurdem. Ten obiekt, może poza kinem, świeci pustkami. Ja i wielu moich znajomych nazywam ją Galerią Nekropolia. Naprawdę mogliby już przystopować z tymi centrami, tak jak na Zachodzie. Szczególnie, że przecież ma być u nas wprowadzony zakaz handlu w niedziele - mówi pan Daniel Zieliński mieszkaniec Wrzeszcza.

Gastronomia i handel na lotnisku w Gdańsku w nowej odsłonie [lista sklepów, zdjęcia]

Handlowe zagłębie na Szadółkach rozrasta się

Obecnie na Morski Park Handlowy składają się m.in. sklepy: Carrefour, OBI, Media Expert, Jula czy Agata Meble. Nowa część, której budowa właśnie się rozpoczęła, przylegać będzie do ostatniego z nich. Jakie sklepy się w niej znajdą jeszcze nie wiadomo, firma Savills odpowiedzialna za komercjalizację MPH prowadzi rozmowy z najemcami z różnych branż.

Również pod koniec przyszłego roku, po drugiej stronie ulicy, ma zostać otwarty Park Handlowy Przywidzka. Ta budowa jednak jeszcze nie wystartowała. Kompleks ma dysponować ma powierzchnią 11,7 tys. m. kw na którym zmieści się 17 lokali handlowo-usługowych.

Przypominamy również, że nie największa w Trójmieście galeria jak pierwotnie zapowiadano, a magazyny mają powstać za to przy sąsiedniej ul. Jabłoniowej. Deweloper AIG Lincoln, który chciał tu zbudować kompleks o pow. blisko 100 tys. m kw pod nazwą Gdańsk Retail Project, pod koniec września podpisał umowę przedwstępną sprzedaży terenu firmie Panattoni Europe, zajmującej się centrami logistycznymi. W ostatnich tygodniach podmiot ten uzyskał decyzję środowiskową dla budowy przy Jabłoniowej parku magazynowo-produkcyjno-usługowego.

Morski Park Handlowy w Gdańsku będzie większy. Rozbudowa potrwa rok [zdjęcia, wizualizacje]

To stracony obszar dla tkanki miejskiej

- W tym rejonie Gdańska dewastacja w polityce przestrzennej poczyniła największe szkody. Cały ten obszar jest wynaturzeniem i karykaturą organizmu miejskiego. Tego obszaru nie da się już bardziej odhumanizować, więc kolejne centrum handlowe w tym monstrualnym kombinacie już niczego właściwie nie zmienia. Z drugiej strony pozytywnym efektem rozbudowy na Szadółkach jest to, że być może „wyssie” ona potencjał do budowania dalszych tego typu obiektów w innych częściach miasta, gdzie ich obecność byłaby odczuwalna bardziej boleśnie - komentuje Paweł Mrozek, urbanista ze Stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Dużym problemem zagłębia handlowego na Szadółkach jest też to, że za powstawaniem nowych sklepów nie nadąża rozwój infrastruktury drogowo-komunikacyjnej. Węzeł Szadółki i ulica Nowa Jabłoniowa wciąż są dopiero w fazie projektowania.

Czy Forum Gdańsk będzie rewolucją na rynku?

Nie centrum handlowym a „galerią społecznościową” ma być według jej władz z kolei powstający na Targu Rakowym i Siennym kompleks Forum Gdańsk. Efekt ten ma zostać osiągnięty dzięki przeznaczeniu 40 proc. przestrzeni na dostępne całodobowo funkcje publiczne.

- Chcemy być miejscem które wpisuje się w najnowszy trend na rynku, polegający na tworzeniu nie tyle przestrzeni handlowych, ale tzw. miejsc spotkań, gdzie można przyjść, aby się zrelaksować, obejrzeć dobry film, spędzić miło czas z przyjaciółmi w kawiarni czy restauracji - podkreśla Magda Gibney, dyrektor Forum Gdańsk.

Pod koniec października środowisko o przyszłości rynku gdańskich galerii handlowych dyskutowało w ramach Properity Forum Trójmiasto. Podkreślano, że inwestorzy muszą teraz kłaść nacisk, aby w ich obiektach część rekreacyjna wypoczynkowo-gastronomiczna była częścią najbardziej eksponowaną. Łukasz Tomczak, dyrektor zarządzający CH Manhattan, mówił, że powstanie Forum Gdańsk nie będzie zagrożeniem dla jego obiektu.

- Nie będzie przecież tak, że wszystkie obiekty przestaną być nagle rentowne. Ważne jest to, aby budować pewną unikatowość. Takie elementy jak np. biblioteka publiczna, która stała się kilka lat temu najemcą CH Manhattan i inni niekonwencjonalni najemcy są nie do przecenienia - mówił.

Środowisko jest zgodne, że otwarcie się Forum Gdańsk nie powinno negatywnie wpłynąć na funkcjonowanie lokalnych i mniejszych galerii bazujących na lojalnej bazie stałych klientów. Spadek obrotów, chociażby przez wzgląd na odpływ klientów regionalnych i weekendowych, mogą za to odczuć większe centra, takie jak chociażby Galeria Bałtycka. Jej władze jednak również szykuje się do zaplanowanej na 2019 rok rozbudowy i nowego rozdania w walce o klienta.

[email protected]

POLECAMY NA DZIENNIKBALTYCKI.PL:

Luksusowa rezydencja Kulczyka na sprzedaż

Orkan Grzegorz odkrył bunkry na Helu

W Gdańsku kręcą komedię "Miłość jest wszystkim"

Kobiety poszukiwane przez pomorską policję

Zatoka Pucka pełna chorych ryb? Rybacy biją na alarm

Nauczyciel płakał, jak poprawiał: Najlepsze teksty uczniów i nauczycieli

Źródło: vivi24

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki