Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Gdańsku działa centrum ujawniania nieuczciwych firm

Kazimierz Netka
Jest skutecznym narzędziem do walki z oszustami, ale nazwę ma bardzo łagodną: biuro, a dokładniej Centrum Informacji Gospodarczej (CIG). W czwartek taka placówka zainaugurowała oficjalnie działalność w Gdańsku. Jest częścią ogólnopolskiego systemu. Służy przedsiębiorcom pomocą w obronie przed nieuczciwymi kooperantami.

Informacje na temat zadłużenia kontrahenta zainteresowany biznesmen znajduje o każdej porze doby, w internecie. Wystarczy, że opłaci należność za usługę. Każda zmiana, jaka zajdzie w działalności kontrahenta - na gorsze - zostanie zaznaczona w internecie.

Czy jest potrzeba funkcjonowania takich placówek w naszym kraju? Sądząc po tym, co się dzieje i po rozmiarach niespłaconych długów, takie informacje są niezbędne do bezpiecznego funkcjonowania wielu firm. Oszuści przenoszą się na przykład z jednego banku do drugiego, a potem - gdy stwierdzą, że już są tam skuteczne zabezpieczenia - zaczynają łupić inne instytucje finansowe - wynika z informacji przekazanych wczoraj podczas inauguracji działalności gdańskiego CIG.

A co sądzą przedsiębiorcy o funkcjonowaniu takich biur? Zdaniem Adama Derewicza, prezesa zarządu Pomorskiego Funduszu Pożyczkowego, jest to opłacalne - porównując koszty i wielkości strat, jakie firma może ponieść wskutek oszustwa.

- Centrum Informacji Gospodarczej w Gdańsku służy przedsiębiorcom - mówi Dariusz Lewandowicz, regionalny kierownik sprzedaży tego Centrum. Nie obsługuje zaś osób fizycznych. Dzięki działalności CIG-ów, polscy przedsiębiorcy uzyskali szeroki i łatwy dostęp do ponad 52 milionów informacji dotyczących umów i zobowiązań ponad 21 milionów osób. Skuteczniejsze stało się odzyskiwanie zaległości, sprawdzanie rzetelności i kondycji kontrahentów i konkurencji. CIG-i dokonują też sprawdzania dokumentów.

Zdaniem Mariusza Hildebranda, prezesa Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor, nieterminowe regulowanie należności jest znaczącą przeszkodą w biznesie. Coraz częściej narzekają na to przedsiębiorcy. Zadłużenie klientów podwyższonego i wysokiego ryzyka wynosi w Polsce około 8,12 mld złotych.

Skuteczność odzyskiwania należności przez klientów biur informacji gospodarczej jest niemała. Po wysłaniu wezwania do zapłaty z informacją o zamiarze umieszczenia winowajcy w Centralnej Ewidencji Dłużników BIG-u średnio 40-45 procent z nich "mięknie". Przesuwanie terminów płatności z reguły nic nie daje. Dłużnik czuje się zwolniony ze spełnienia swej powinności.

CIG w Gdańsku

Biznesmeni zainteresowani usługami centrów informacji gospodarczej mogą się zgłaszać do ich siedzib. W Gdańsku: przy ul. Wały Piastowskie 1, 80-958 Gdańsk, tel. 058 682 19 49, 0723 72 37 54, e-mail: [email protected]. Biuro czynne jest od poniedziałku do piątku. Można też kontaktować się z InfoMonitorem - Biurem Informacji Gospodarczej SA w Warszawie, tel. nr 022 486 56 00, e-mail: [email protected]

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki