Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W Brukseli lobbują za pięniędzmi na transport rzeczny. Wisła będzie szlakiem transportowym?

Tomasz Chudzyński
Wzór dla polskich szlaków śródlądowych - transport rzeczny
Wzór dla polskich szlaków śródlądowych - transport rzeczny Archiwum organizatora
W środę w Brukseli odbywa sięsię seminarium zatytułowane "Śródlądowe drogi wodne - wszystkie ręce na pokład". Pomorze reprezentować będą marszałek Mieczysław Struk oraz Zbigniew Ptak. Będą przekonywać eurodeputowanych, że rewitalizacja polskich odcinków międzynarodowych dróg wodnych E-70 i E-40 powinna stać się częścią wspólnotowej polityki transportowej Unii Europejskiej. Chodzi o miliardy na dostosowanie m.in. Wisły dla transportu rzecznego.

W dyskusji mają wziąć udział także przedstawiciele innych polskich województw, położonych przy MDW E-40 i E-70, oraz przedstawiciele ministerstwa infrastruktury.

- Przygotowaliśmy dla części dróg śródlądowych analizy ekonomiczne - dodaje Zbigniew Ptak. - Wskazują one, że w ciągu 30 lat, obrót z transportu towarów i ruchu pasażerskiego na szlakach śródlądowych wyniósłby 13 mld zł i spowodowałby utworzenie ok. 12,5 tys. miejsc pracy, np. w obsłudze portowej.

Przypomnijmy, MDW dzięki sieci rzek łączą porty bałtyckie z Morzem Czarnym (E 40) i Morzem Północnym (E 70). W Polsce przebiegają m.in. rzekami Wisłą, Notecią, Wartą. Objęcie polskich części MDW, unijnym programem TEN-T (rozwój unijnych sieci transportowych i energetycznych) oraz programem polityki spójności Unii Europejskiej na lata 2013-2020, może zapewnić pieniądze na inwestycje w zapuszczone, krajowe, rzeczne szlaki transportowe. A jest w co inwestować.

- Polskie odcinki międzynarodowych dróg wodnych są zaniedbane - zaznacza Zbigniew Ptak, dyrektor biura rozwoju dróg wodnych Urzędu Marszałkowskiego w Gdańsku. - Taki szlak musi spełniać określone klasy żeglugowe, chodzi m.in. o odpowiednie głębokości, system nawigacyjny, śluzy itp. Np. Wisła warunki klasy żeglugowych spełnia tylko na pewnych odcinkach. Wiele fragmentów jest spłyconych. Uda się to wszystko wykonać, ale wedle naszych obliczeń potrzeba około 8,5 mld zł.

Jakie znaczenie mają dla naszego kraju śródlądowe drogi wodne?

- Rozwijająca się polska gospodarka wymaga kolejnych szlaków transportowych - mówi Zbigniew Ptak. - Już teraz pojawiają się problemy z transportem na drogach lądowych kraju. Będą one narastać. Transport kołowy wiąże się z olbrzymimi inwestycjami w sieć dróg, wieloma zagrożeniami. Wzorem Holandii i Niemiec proponujemy przenieść znaczną część transportu towarów z dróg lądowych na szlaki śródlądowe. Bez rozwoju korytarza transportowego Wisły i jej gałęzi, zatrzymany zostanie rozwój portów morskich Trójmiasta.

Zarejestruj się i czytaj wybrane artykuły Dziennika Bałtyckiego www.dziennikbaltycki.pl/piano

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki