W 2021 roku Expert sp. z o.o. celuje w 10 proc. rynku - mówi Martyn Szczepankowski, dyrektor generalny firmy

MT
W 2021 chcemy osiągnąć 10 proc. udziału w home delivery w Polsce, a w 2022 roku pierwszy milion dostaw rocznie. Dużo pracy przed nami! - mówi Martyn Szczepankowski, dyrektor generalny firmy transportowej Expert sp. z o.o.

Jaki był plan na rok 2020?

Jeszcze w 2019 roku, planując rok 2020, nadaliśmy mu nazwę „Rok Jakości”. Przygotowaliśmy strategię oraz konkretny plan działań. Celem było skupienie zespołu na najważniejszych klientach. Chcieliśmy pokazać im jakość, której jeszcze nie doświadczyli. Za decyzją stała duża inwestycja: zatrudniliśmy osoby odpowiedzialne bezpośrednio za jakość usług, szkolenia podwykonawców, zakupiliśmy 50 nowych Mercedesów Sprinterów, obrandowaliśmy wszystkie samochody, zmieniliśmy odzież pracowników na lepszą, otworzyliśmy nowe biuro i dużo większy magazyn, wdrożyliśmy nowy proces kontroli jakości, i tak dalej. Zainwestowaliśmy także w technologię, zaczynając od nowej strony internetowej i kończąc na rozwoju systemu do obsługi klientów, który przygotowaliśmy ze współpracującą z nami firmą IT zupełnie od nowa.

Plan na 2020 rok był przygotowany w oparciu o dobre prognozy?

Tak, w branży zapowiadało się na to, że rok będzie stabilny i rozwojowy. Coraz większy udział na rynku zdobywała sprzedaż internetowa, ale największa skala zamówień to nadal były zakupy realizowane w sklepach stacjonarnych. Mieliśmy już nowe kontrakty z dużymi sieciami, do tego przygotowany plan na „Rok jakości” - i na tym postanowiliśmy się skupić w pierwszej połowie roku 2020. W drugiej połowie planem była inwestycja w obsługę e-commerce. Rozpoczęliśmy też rozmowy handlowe w Szwecji. Chcieliśmy pilotażowo otworzyć Expert SE i rozwijać się międzynarodowo.

Jak bardzo pandemia zmieniła te zamiary?

COVID-19 spowodował straty w całej branży. Liczba zleceń spadała z dnia na dzień, a większość kosztów jednak była bez zmian. Byliśmy zmuszeni do dużej redukcji etatów na początku pandemii, co było trudną decyzją, ale nie mieliśmy wyboru. Cięliśmy koszty w każdym możliwym miejscu. Cash flow u naszych partnerów też bardzo się pogorszył, więc nasze należności zaczęły wpływać z kilkumiesięcznym opóźnieniem. Kontrakty zaczęły przesuwać się w czasie, głównie na drugą polowę 2020 roku i pierwszą połowę roku bieżącego. Musieliśmy zrezygnować z ekspansji na Szwecję. Całe nasze siły skupiliśmy na ratowaniu naszej firmy.

Jakie były skutki pademii COVID-19?

Uderzyła w większość branż i przede wszystkim w naszych klientów. Jako partner musieliśmy wykazać się zrozumieniem w kontekście nieopłaconych faktur i niższych stawek (pomimo trudnej sytuacji firmy zmniejszyliśmy stawki, żeby pomóc klientom). Nie zabrakło nieuczciwych firm, które wykorzystały sytuację i uchyliły się od płatności lub przejęły naszych podwykonawców, żeby zaoszczędzić na kosztach. Byli też podwykonawcy, którzy w wyniku swoich problemów przywłaszczyli dziesiątki tysięcy zł. Jednak nie tylko złe doświadczenia zebraliśmy w trudnych czasach. Byli też partnerzy, którzy byli wyrozumiali dla nas i zgodzili się opóźniać realizację naszych zobowiązań. Dobre relacje to podstawa sukcesu.

Jaką najtrudniejszą decyzję trzeba było podjąć w Expercie w 2020 roku?

Najtrudniejsze było zamykanie oddziałów i rozwiązywanie umów. Większość osób przesuwaliśmy pomiędzy oddziałami lub zmienialiśmy zakres obowiązków, np. szef dużego regionu zgodził się zostać tymczasowo naszym rekruterem. Część osób, które straciły pracę w trakcie pierwszej fali koronawirusa, wróciła po kilku miesiącach, gdy w Expercie mieliśmy już stabilniejszą sytuację. Nie odzyskaliśmy jednak wszystkich regionów i są lokalizacje, w których musimy rozpocząć budowę skali od nowa. Pandemia zmusiła nas do ograniczenia kosztów, ale nie chcieliśmy zwalniać rozwoju spółki. Byliśmy przygotowani na wzrost skali, nasze samochody zjeżdżały z produkcji zgodnie z harmonogramem i nie chcieliśmy się pogodzić ze stratą całego roku. Podjęliśmy decyzję, że zrealizujemy nasze cele pomimo pandemii i zrobimy największy wzrost w historii spółki. Skoncentrowaliśmy działania i możemy się pochwalić, że w 2020 roku otwieraliśmy obsługę dla kilku nowych klientów każdego miesiąca. Nie było miesiąca, w którym nie otwieraliśmy min. kilku lokalizacji. Z takim podejściem osób pracujących w Expercie nie mogło się nie udać. Pomimo pandemii osiągnęliśmy 300 proc. wzrostu r/r i w 2021 weszliśmy jako dużo większa, rozpoznawalna na rynku firma. Zbudowaliśmy wspaniały zespół, który jest największym osiągnięciem ostatnich lat.

Jednym zdaniem jak pan podsumuje 2020 rok w Expercie?

Poprzedni rok był najtrudniejszy i jednocześnie najciekawszy. Bez pandemii bylibyśmy 6 miesięcy dalej, ale czuję, że jesteśmy dużo silniejsi i bardziej doświadczeni. To był zdecydowanie najlepszy rok.

A w branży?

Branża się obroniła. Transport jest na szczęście niezbędny do funkcjonowania świata. Duża część klientów przyzwyczaiła się do zamówień przez Internet. Firmy, które chcą się rozwijać, muszą zainwestować w ten kanał sprzedaży. Moja najważniejsza obserwacja - dobre relacje, oparte na uczciwych stawkach i rzetelnej pracy, są kluczem do sukcesu. Najlepsze kontrakty to te najtrudniejsze, wypracowane latami dobrych relacji i ciężkiej pracy.

Jaką najtrudniejszą decyzję trzeba było podjąć w Expercie w 2020 roku?

Widać już, że COVID-19 nadal ma negatywny wpływ na przychody w branży i należy uwzględniać ten wpływ w przyszłości. Mając to na uwadze, w 2021 roku planujemy budowę sieci magazynów i jeszcze większą automatyzację procesów. Oznacza to dalsze inwestycje w IT. Estymujemy duży wzrost transportów FTL, czyli całopojazdowych oraz szykujemy się na start obsługi nowych branż i klientów. Mamy też kilka niespodzianek, które na zawsze mogą zmienić rynek, podobnie jak swego czasu zrobiły to paczkomaty.

Na co warto zwrócić uwagę w branży w 2021 roku?

Co do samej branży, estymuję przyspieszenie transformacji tradycyjnych biznesów do kanału e-commerce. Expert już się rozwija w tym segmencie i na koniec 2021 będziemy dostarczać przesyłki do każdego adresu w PL, w najlepszej cenie i najlepszej jakości.
Oczywiście obserwujemy sytuację i próbujemy przewidywać, jak się będzie zmieniać. W tym roku jesteśmy od początku nastawieni na działanie w myśl Agile, jesteśmy dynamiczni. Jak wspomniałem, duże znaczenie ma też inwestycja w technologię: na przełomie 2020/2021 zainwestowaliśmy w Expercie w transformację cyfrową: przeszliśmy całkowicie do chmury. W branży jest to jeszcze dosyć śmiały krok. Niesłusznie.
Współpracujemy teraz z niderlandzkim software-house Teina, który przygotował nam dedykowany system logistyczny i pozostał zaufanym partnerem pomimo trudnych chwil w 2020 roku. Wspólnie wypracowaliśmy nowatorskie rozwiązanie potwierdzenia odbioru towaru za pomocą głosu czy SMS-a. Szukaliśmy pomysłu, jak bezdotykowo móc dowozić towary naszych klientów do kupujących, poświęciliśmy weekend na oprogramowanie rozwiązania, które działa niemal od początku ogłoszenia stanu pandemii. Nasi klienci docenili innowacyjne podejście Experta. Ale bez zespołu IT jednak by się to nie udało.
Trzeba inwestować w technologię, warto szukać też dobrego partnera z branży IT. To jest przyszłość logistyki.

Cel firmy na ten rok?

W 2021 chcemy osiągnąć 10 proc. udziału w home delivery w Polsce, a w 2022 roku pierwszy milion dostaw rocznie. Dużo pracy przed nami!

Ekspert sp. z o.o.

Siedziba firmy mieści się na gdańskich Kowalach. Na rynku działa od 2010 roku. Firma oferuje kompleksowe usługi home delivery wraz z logistyką kontraktową rozszerzoną o dropshipping. Specjalizuje się w obsłudze branży meblowej oraz AGD/RTV.
Posiada flotę ponad 100 aut oraz kadrę ponad 100 dostawców.
Główni klienci to najbardziej rozpoznawane marki na rynku meblowym i elektroniki domowej: Agata Meble, Media Expert, Jysk, Komfort, Media Markt, Neonet i wiele innych.

W 2021 roku Expert sp. z o.o. celuje w 10 proc. rynku - mówi Martyn Szczepankowski, dyrektor generalny firmy

Firma ma siedzibę w Trójmieście, ale usługi świadczy też w dziewięciu innych aglomeracjach na terenie całej Polski. To Bydgoszcz, Toruń, Poznań, Łódź, Warszawa, Wrocław, Kraków, Lublin i Białystok.

Przygotuj swój turystyczny biznes na sezon

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie