V Forum Wizja Rozwoju. Port Gdynia to efekt śmiałości i wizjonerstwa

Agnieszka Kamińska
Agnieszka Kamińska
Udostępnij:
Pozycja polskich terminali kontenerowych na Bałtyku jest coraz silniejsza. Świadczą o tym świetne wyniki przeładunków w portach morskich, w tym w Porcie Gdynia, który w tym roku obchodzi setny jubileusz. Podczas V Forum Wizja Rozwoju, odbywającego się w dniach 20-21 czerwca w Gdyni, nie mogło zabraknąć dyskusji na ten temat. - Port Gdynia powstał dzięki śmiałości i wizjonerstwu naszych poprzedników – mówili uczestnicy dyskusji, którą prowadził Artur Kiełbasiński, redaktor naczelny „Dziennika Bałtyckiego”. Eksperci wskazywali w jakim kierunku będzie się rozwijał gdyński port i jakie czekają go wyzwania.

V Forum Wizja Rozwoju - Gdynia 2022

Wpływ inwestycji morskich na rozwój Pomorza, ale i gospodarki kraju, jest bezsprzeczny. W Porcie Gdynia nieustannie trwają prace inwestycyjne - obecnie realizowane są ogromne przedsięwzięcia podejmowane z myślą o następnych pokoleniach. To ważne by mówić o tym szczególnie teraz w roku 2022, w którym Port Gdynia świętuje stulecie.

- Mówiąc o rozwoju portu powinniśmy mówić o perspektywie stu lat. Nie można zapomnieć, że dawni inicjatorzy Portu Gdynia, ale też m.in. Piłsudski, Korfanty, Daszczyński, Kwiatkowski dali zielone światło do przeprowadzenia kolejnych inwestycji. Tu trzeba wspomnieć, że również Lech Kaczyński przewidział konieczność budowy gazoportu w Świnoujściu. Podejście wizjonerskie jest więc konieczne, jeśli chcemy stawiać na rozwój gospodarki morskiej. Dziś obserwujemy rozkwit gospodarki morskiej, ten rozkwit następuje, choć jest spóźniony – mówił Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Inwestycje, które są będą podejmowane w Porcie Gdynia, mają przekształcić go w port uniwersalny i kompletny, rozwijający się dynamiczne. Będzie on mógł odpowiadać na różnorakie zapotrzebowanie rynkowe. Ten kierunek potwierdza choćby niedawne otwarcie nowego terminala promowego.

Terminal promowy Gdynia

- W przyszłości będziemy portem bardzo głębokim i uniwersalnym, już teraz przebudowujemy nabrzeża. Już w sierpniu będą mogły podpływać statki o długości 240 metrów - twierdzi Leszek Jurczyk, dyrektor ds. Strategii i Rozwoju Portu, Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

Innym kierunkiem jest szersze wyjście na Zatokę Gdańską, co ma zostać zrealizowane w latach 2028 -30. Inwestycje w porcie zależą jednak od wielu czynników zewnętrznych. Nie da się ich przeprowadzić bez poprawy dostępu do portu, a więc konieczna jest rozbudowa dróg i linii kolejowych. W tym względzie szczególnie istotna jest budowa Drogi Czerwonej, która połączy gdyński port z siecią dróg krajowych, w tym z trasą ekspresową S6. Bez Drogi Czerwonej trudno mówić o rozwoju Portu Gdynia.

- Potrzebujemy dróg i torów, którymi będzie można wywieźć towary z portu. Prosimy decydentów, aby jak najszybciej powstały inwestycje, dzięki którym port będzie mógł się rozwijać. Potrzebne są też inne inwestycje, m.in. infrastruktura do odbioru ścieków, place na magazyny… – wyliczał dyrektor Leszek Jurczyk.

Proces przygotowawczy, dotyczący budowy Drogi Czerwonej, zostanie sfinansowany przez Centralny Port Komunikacyjny. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przewiduje, że budowa potrwa ok. 5 lat.

Budowa Drogi Czerwonej

- Procedura inwestycyjna już ruszyła, ale pamiętajmy, że na termin realizacji wpłyną czynniki zewnętrzne - m.in. inflacja, dostępność i cena stali, a także między innymi to, czy będzie miał kto tę trasę budować. Wielu ukraińskich pracowników przecież wróciło na Ukrainę i walczy w obronie ojczyzny. Problematyczne mogą też być odwoływania się samorządów czy organizacji ekologicznych. To wszystko wpłynie na proces realizacji inwestycji – tłumaczy Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Czynniki wewnętrzne to jednak rzecz. A druga - to sytuacja międzynarodowa i kwestie zewnętrzne. Na działalność gdyńskiego portu, ale też całej branży, wpływa wojna na Ukrainie. Dziś dużym problemem jest wywóz zboża z Ukrainy. Pojawiają się więc pytania, czy m.in. port gdyński może wziąć udział w tym wywozie. Gdyby było to możliwe na szerszą skalę, oznaczałoby to realną pomoc dla Ukrainy i państw, które potrzebują ukraińskiego zboża. Po drugie, to może być ogromna szansa m.in. dla gdyńskiego portu.

- Chcemy pomóc Ukrainie w eksporcie zboża. To wiąże się z wieloma wyzwaniami. Konieczne jest utworzenie nowych ciągów logistycznych, potrzebna jest infrastruktura, sprzęt, technologie i firmy, które będą ten proces realizować. Tak, ukraińskie towary, w tym zboże, będą obecne w polskich portach, ale to wymaga czasu, to proces długotrwały. Konsekwencją wojny jest blokada handlowa między Rosją a Europą Zachodnią. Otwiera się więc nowy kierunek północ-południe – mówił Bogdan Ołdakowski, prezes zarządu ACTIA FORUM

Już teraz konsekwencją sankcji jest konieczność sprowadzania węgla z innych kierunków niż z Rosji. Faktem jest więc to, że wojna ma ogromny wpływ na gospodarkę morską, rynek kontenerowy. Dziś mamy kilka projektów rozwoju portu i one wpisują się w perspektywy rynkowe, ale dziś rzeczywistość jest taka, że one mogą się zmieniać. Dlatego plany i projekty muszą być elastyczne - dodał Bogdan Ołdakowski.

Uczestnicy konferencji wskazywali też, że szansą, ale i wyzwaniem, jest odpowiedź portu na potrzeby inwestycji offshorowych.

- Podkreślam, dążymy do tego, aby port miał uniwersalny charakter. Niczego nie można wykluczać i należy brać pod uwagę zapotrzebowanie na rynku. Już teraz terminal, jeśli nie ma ma kontenerów, przeładowuje drobnicę. To znaczy, że trzeba nieustannie dostosowywać się do potrzeb rynkowych i taki powinien być nasz port – twierdzi Leszek Jurczyk.

V Forum Wizja Rozwoju. Port Gdynia to efekt śmiałości i wizjonerstwa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Skymaster

Skymaster Energy Eco Jasnografitowy 28 2021

2 999,99 zł2 799,00 zł-7%
miejsce #2

MBM

MBM E1200 Karios U16 Czarny 27.5 2022

12 599,00 zł
miejsce #3

Indiana

Indiana E4000 Czarny 26 2021

3 499,00 zł
miejsce #4

Torpado

Torpado Era Czarny 28 2022

6 799,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Spotkanie przywódców ws. elektrowni w Zaporożu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Dziennik Bałtycki
Dodaj ogłoszenie