Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował rok 2021. Blisko pół miliarda złotych nałożonych kar!

OPRAC.:
Kamil Kusier
Kamil Kusier
W 2021 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał 998 decyzji - 343 w obszarze ochrony konkurencji oraz 645 w obszarze ochrony konsumentów. Decyzją prezesa UOKiK Tomasza Chróstnego kary, które urząd nałożył na przedsiębiorców wyniosły łącznie ponad 486 milionów złotych.

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów podsumował rok 2021. Blisko pół miliarda złotych nałożonych kar!

– 2021 rok to prawie tysiąc wydanych decyzji, w tym pierwsze dotyczące sprawców zatorów płatniczych — mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny. - Suma nałożonych kar wyniosła prawie pół miliarda złotych. Po raz pierwszy sankcje finansowe dotknęły nie tylko przedsiębiorców, ale także osoby zarządzające firmami, które umyślnie dopuściły do naruszeń zbiorowych interesów konsumentów. Odpowiedzialność finansową ponieśli również menedżerowie odpowiedzialni za zawarcie niedozwolonych, antykonkurencyjnych porozumień.

Jak podkreśla prezes UOKiK, w 2021 roku nowym obszarem działań, były media społecznościowe.

– Wszcząłem postępowania wyjaśniające, w których badamy działalność influencerów — zaznacza Tomasz Chróstny. - Sprawdzamy, czy prawidłowo oznaczają treści sponsorowane oraz, czy nie promują tzw. scamu. Bardzo ważna w 2021 roku była także tematyka finansowa i edukacja konsumentów w tej dziedzinie, czemu służyła kampania społeczna „Policz i nie przelicz się!”.

Praktyki ograniczające konkurencję

Jak informuje UOKiK, prezes urzędu w 2021 roku wszczął 50 postępowań - 38 wyjaśniających i 12 antymonopolowych dotyczących praktyk ograniczających konkurencję. Ponadto wystosowano 93 wystąpienia miękkie, tj. polegające na przedstawieniu wyjaśnień, bądź eliminacji niedozwolonych działań.

W 2021 roku wydano również 13 decyzji z zakresu praktyk ograniczających konkurencję, których łączna suma kar wyniosła 129,3 milionów złotych.

Jak tłumaczy urząd — w 4 przypadkach sankcje obniżono dzięki programowi łagodzenia kar leniency, wydano również 3 decyzje z wykorzystaniem procedury dobrowolnego poddania się karze. W 2021 roku przedsiębiorcy złożyli cztery wnioski o objęcie programem leniency.

Kontrola koncentracji inwestycji

Jak podaje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów rok 2021 był rekordowy pod względem fuzji i przejęć przedsiębiorców.

Prezes UOKiK wydał 300 decyzji, w tym 295 to zgody na koncentrację, 4 decyzje warunkowe oraz jeden zakaz. Ponadto wydano 329 postępowań, w których sprawdzano, czy fuzje i przejęcia nie wpłyną negatywnie na konkurencję.

W zakresie kontroli koncentracji inwestycji wszczęto ponadto 8 postępowań z zakresu kontroli inwestycji, wydano 3 decyzje, a w 2 przypadkach UOKiK nie zgłosił sprzeciwu do transakcji. Jedna decyzja dotyczyła umorzenia postępowania.

Pomoc publiczna

W zakresie pomocy publicznej UOKiK zaopiniował 42 projekty dotyczące programów pomocowych i pomocy indywidualnej, w tym na restrukturyzację. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły także 684 wnioski o dokonanie interpretacji i 561 projektów dokumentów rządowych do analizy pod kątem możliwości wystąpienia pomocy publicznej.

Jak informuje UOKiK w 2021 roku zgłoszono również 1584 projekty do programów de minimis, które urząd oceniał pod względem przejrzystości zasad udzielenia pomocy.

Prezes Tomasz Chróstny z ramienia UOKiK notyfikował także Komisji Europejskiej 32 projekty przewidujące udzielenie pomocy publicznej, w tym 25 programów pomocowych i 7 dotyczących pomocy indywidualnej. Komisja Europejska zaakceptowała 30 z nich.

Przewaga kontraktowa i zatory płatnicze

W 2021 roku doszło do nieuczciwego wykorzystywania przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolno-spożywczymi. W tych sprawach prezes UOKiK nałożył kary na łączną sumę ponad 200 milionów złotych.

W ubiegłym roku zostały wydane także pierwsze decyzje wobec przedsiębiorców tworzących zatory płatnicze. Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów, w 2021 roku prowadzono 108 postępowań, wobec których wydano 21 decyzji w sprawie nadmiernego opóźniania się ze spełnianiem świadczeń pieniężnych. Na przedsiębiorców powodujących zatory nałożono kary w wysokości 1,4 miliona złotych.

Ochrona konsumentów

Oprócz ochrony konkurencji UOKiK zajmował się także ochroną zbiorowych interesów konsumentów i niedozwolonych postanowień umownych. Prezes Tomasz Chróstny wszczął w tej sprawie 49 postępowań, a także 171 postępowań wyjaśniających. Zostało wydanych 59 decyzji — suma kar wyniosła łącznie 154,8 milionów złotych.

Nowością w 2021 roku było zainteresowanie się Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów działalnością influencerów w mediach społecznościowych. Prezes UOKiK wszczął 2 postępowania wyjaśniające, w których przygląda się tej branży pod kątem kryptoreklamy oraz promowania scamu np. poprzez wprowadzenie w błąd co do nieistniejących promocji, ukrywanie istotnych cech produktu czy oferowanie rzeczy szkodliwych.

Jak informuje UOKiK — najwyższe kary za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w 2021 roku zostały nałożone na: Jeronimo Martins Polska za wprowadzanie w błąd co do kraju pochodzenia warzyw i owoców sprzedawanych w sieci Biedronka (ponad 60 milionów złotych kary); Santander Consumer Bank za praktyki związane z udzielaniem kredytów konsumenckich (ponad 44 miliony złotych kary) oraz Open Life TU Życie za nieuczciwą sprzedaż (misselling) ubezpieczeń z ufk (ponad 20 milionów złotych kary).

W 2021 r. prezes UOKiK Tomasz Chróstny po raz pierwszy skorzystał z uprawnienia do karania osób zarządzających w firmach, które umyślnie dopuściły do naruszeń wobec konsumentów. Takie sankcje nałożył na członków zarządów w spółkach: Fundico (wprowadzanie w błąd przy inwestycjach), MAGFORTE (nieuczciwe praktyki podczas pokazów handlowych) oraz NTIM (propagowanie systemów promocyjnych typu piramida). Ponadto w 2021 roku kontynuowano karanie tzw. naganiaczy namawiających konsumentów do udziału w nielegalnych systemach typu piramida.

Bezpieczeńśtwo produktów i nadzór rynku

Z zakresu ogólnego bezpieczeństwa produktów UOKiK zainicjował 114 spraw w 2021 roku. Wynika to bowiem z tego, że ochrona konsumentów obejmuje również bezpieczeństwo produktów. W minionym roku UOKiK otrzymał 326 dobrowolnych powiadomień od przedsiębiorców o produktach stwarzających zagrożenie, z czego aż 272 dotyczyło pojazdów mechanicznych.

Nadzór nad Inspekcją Handlową

Jak informuje Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów — prezes Tomasz Chróstny dba o bezpieczeństwo produktów w Polsce także poprzez nadzór nad Inspekcją Handlową. Urząd planuje, koordynuje i monitoruje kontrole prowadzone przez Wojewódzkie Inspektoraty Inspekcji Handlowej (WIIH), a także analizuje ich wyniki.

W 2021 roku Inspekcja Handlowa przeprowadziła łącznie ponad 15 tysięcy kontroli w zakresie ogólnego bezpieczeństwa produktów, oceny zgodności wyrobów z wymaganiami oraz pozostałych kontroli dotyczących produktów nieżywnościowych i usług (w tym obowiązków informacyjnych przedsiębiorców). Sprawdzała m.in. zabawki, produkty wchodzące w skład wyprawki szkolnej, odzież, kosmetyki, opony. Prowadziła także kontrole legalności i rzetelności działania usług rekreacyjnych oraz punktów gastronomicznych w miejscowościach wypoczynkowych — czytamy w podsumowaniu roku przez UOKiK.

UOKiK odpowiedzialny jest również za zarządzanie systemem monitorowania i kontrolowania jakości paliw. Inspekcja Handlowa w 2021 roku skontrolowała łącznie 1792 stacje paliw i 53 hurtownie oraz producentów i magazynujących paliwa.

Wymagań jakościowych nie spełniły 22 z 780 przebadanych laboratoryjnie próbek oleju napędowego, 5 z 786 próbek benzyny i 1 z 345 próbek gazu LPG. Ponadto w 2021 r. Inspekcja Handlowa przeprowadziła 487 kontroli jakości paliw stałych, a także 940 kontroli świadectw jakości paliw stałych.

Badania laboratoryjne

W 2021 roku UOKiK w ramach swoich działań kontrolnych zbadał łącznie 1777 próbek, w których oznaczano 22 958 parametrów. Laboratoria UOKiK brały również aktywny udział w projekcie edukacyjnym "UOKiK testuje", w którym badano m.in. proszki do prania białych tkanin, pieluchy, tornistry, czy też zimowe płyny do spryskiwaczy.

Legislacja

Tomasz Chróstny, prezes UOKiK jako organ administracji centralnej angażuje się też w tworzenie skutecznych regulacji prawnych.

W 2021 roku Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zarówno opracowywał projekty aktów prawnych, jak i przeanalizował ponad 900 projektów ustaw i rozporządzeń, aby zaopiniować je pod względem potencjalnego wpływu na konkurencję i sytuację konsumentów.

UOKiK angażował się także w liczne akcje i kampanie społeczne jak np. "Policz i nie przelicz się", uruchomiono ponadto portal konsument.edu.pl, przeprowadzono kampanię "Zmowa rynkowa? Daj sygnał!", zaś 1 czerwca 2021 roku, a więc w Dniu Dziecka przeprowadzono akcję "Tak bezpiecznej zabawCE", w ramach której podczas webinaru na YouTubie UOKiK pracownicy laboratoriów oraz eksperci ds. nadzoru rynku opowiadali, jak kontrolują zabawki oraz doradzali, na co szczególnie zwracać uwagę kupując prezent maluchom.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki