Wszystko wskazuje, że z zapowiadanych przez prezydenta Andrzeja Dudę w trakcie kampanii wyborczej sześciu nowych przystanków kolejowych w Gdańsku ostatecznie zostaną tylko dwa. Przypomnijmy, że w ub. roku mówiono o możliwej budowie i przebudowie przystanków:
- Gdańsk Brzeźno
- Gdańsk Zaspa Towarowa
- Gdańsk Nowe Szkoty
- Gdańsk Osowa Północ
- Gdańsk Osowa II
- Gdańsk Park Maszynowa
Dodatkowo pomorscy samorządowcy uzupełnili program o kolejne dwa: Gdańsk Firoga i Gdańsk Karczemki.
- Przez ostatnie miesiące bardzo aktywnie włączyliśmy się w ten program. W ramach naszych działań odbyliśmy szereg spotkań zarówno z przedstawicielami PKP, jak i lokalnymi radnymi miejskimi i dzielnicowymi. Efektem tego był wniosek aplikacyjny, który przesłaliśmy do konsultacji społecznych pod koniec zeszłego roku. W naszym wniosku, oprócz planowanych przystanków wskazaliśmy dwa kolejne: Przystanek Karczemki w okolicy dzielnicy Kokoszki i przystanek Firoga w dzielnicy Matarnia. Niestety efekt tych konsultacji jest prawie żaden - mówił Piotr Borawski, zastępca prezydenta ds. przedsiębiorczości i ochrony klimatu.
Władze miasta proponują połączenie tramwajowe
Ostatecznie w rządowym programie budowy lub modernizacji 200 przystanków kolejowych ujęto tylko dwa gdańskie. Pierwszy to Gdańsk Kukawka, dawniej nazywany Osowa Północ. Tu projekt dotyczy zmiany nazwy i budowy przystanku na linii 201. Drugi to Gdańsk Park Maszynowa, gdzie plan dotyczy tylko budowy przystanku na linii 234 wzdłuż PKM. Póki co nie zostanie zrealizowana żadna ze stacji, które miałby wejść w skład linii kolejowej łączącej Letnicę z Gdańskiem Głównym.
W tej sytuacji, władze miasta zaproponowały inne rozwiązanie. Prezydent Aleksandra Dulkiewicz poinformowała, że rekomendowanym przez samorząd połączeniem w tej części miasta jest linia tramwajowa. Miałaby ona przebiegać w jednym z trzech możliwych wariantów, łącząc ulicę Marynarki Polskiej z al. Hallera.
- Myśląc o połączeniu ul. Marynarki Polskiej z al. Hallera, w nowych planach zagospodarowania przestrzennego przewidzieliśmy także realizację linii tramwajowych. Przypominam, że w projekcie Umowy Partnerstwa, czyli w dokumencie, który zakłada podział środków z nowej perspektywy unijnej 2021-2027, Pomorze ma 40 procent środków mniej niż w tej perspektywie, która właśnie się kończy – mówiła Aleksandra Dulkiewicz. - To jest ten moment, kiedy wszyscy, ponad podziałami, w interesie rozwoju naszego miasta i regionu, mogą stanąć po stronie interesu gdańszczanek i gdańszczan i zabiegać o to, żebyśmy wspólnie rozwijali komunikację publiczną.
Aktualnie Biuro Rozwoju Gdańska analizuje wszystkie trzy potencjalne warianty połączenia w kierunku ul. Marynarki Polskiej: wzdłuż al. Macieja Płażyńskiego, od ul. Gdańskiej, równolegle do al. Macieja Płażyńskiego, następnie wzdłuż Nowej Muzycznej lub od ul. Gdańskiej z włączeniem do Marynarki Polskiej od ul. Żaglowej. W efekcie prac wskazany zostanie najkorzystniejszy pod względem ekonomicznym, środowiskowym i komunikacyjnym przebieg trasy.

Na których gdańskich ulicach najczęściej dochodzi do wypadków:
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
- Tego NIE MOŻESZ robić w samochodzie, bo dostaniesz mandat
- Niebezpieczne drogi krajowe na Pomorzu. Warto to wiedzieć!
- TOP 10 aplikacji dla kierowcy. Warto to sprawdzić!
- PRAWO JAZDY do wymiany. Ile to kosztuje?
- OC na Pomorzu najdroższe w Polsce! Od czego zależy składka?
- [QUIZ] Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?