Upał nie tylko na dworze. Szwankująca klimatyzacja w pociągu na linii PKM. Koszmarna podróż na trasie Gdańsk Jasień - Gdynia Główna

Karol Baska
PKM wyjaśnia, że w sprawie przewozów pasażerskich, biletów, rozkładów, skarg itp., należy kontaktować się z przewoźnikiem, a jest ich dwóch: PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. oraz POLREGIO Przemyslaw Swiderski
Upał doskwiera wszystkim. W Radzyniu (woj. lubuskie) padł nowy rekord ciepła w Polsce w czerwcu: 38,2 stopnia Celsjusza. Jak się okazało, rekordowo wysoką temperaturę mieliśmy tego dnia również w Gdańsku, a konkretniej w jednym z pociągów na linii Pomorskiej Kolei Metropolitarnej. O sprawie zawiadomiła nas jedna z pasażerek.

Nasza Czytelniczka, pani Agnieszka (nazwisko do wiadomości redakcji) opowiedziała nam o koszmarnej podróży, którą odbyła w upalną środę, 26 czerwca 2019 r. na trasie Gdańsk Jasień - Gdynia Główna (wyjazd pociągu o godzinie 14:59).

Według pasażerki, klimatyzacja w pociągu nie działała, a w środku termometr wskazywał około 45 stopni Celsjusza.

- Znajdują się tu ludzie w wieku 70 plus. Czy musi dojść do tragedii, żeby coś się zmieniło? – pyta rozgoryczona pasażerka.

Kobieta zgłosiła się do kierownika pociągu, lecz ten stwierdził, że nic nie może zrobić.

Miejmy na uwadze, że w grę wchodzi bezpieczeństwo, zdrowie i życie wszystkich pasażerów. Wyczerpanie cieplne przy tak wysokich temperaturach grozi wszystkim, bez względu na wiek - mówi pani Agnieszka.

Pasażerka, zaniepokojona sytuacją, skontaktowała się również z Tomaszem Konopackim, głównym specjalistą ds. kontaktów społecznych PKM. Okazało się, że w tej sprawie Pomorska Kolej Metropolitalna nie może pomóc.

- PKM SA zajmuje się bowiem m.in. zarządzaniem infrastrukturą kolejową linii PKM, którą z resztą spółka również wybudowała, lecz w sprawie przewozów pasażerskich, biletów, rozkładów, skarg itp., należy kontaktować się z przewoźnikiem, a jest ich dwóch: PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. oraz POLREGIO (Przewozy Regionalne – Oddział Pomorski) - mówi Tomasz Konopacki. - Na kolei jest bowiem identyczna sytuacja jak na drogach – gdzie zarządcą jest np. Generalna Dyrekcja Dróg i Autostrad, a po jej drogach jeżdżą różni przewoźnicy, np. PKS lub Flixbus. I właściciel drogi lub torów nie ma przecież żadnego wpływu na jakość usług przewoźnika (w tym także na włączenie przez niego klimatyzacji w swoich pojazdach), który z tej drogi (w przypadku autobusów) lub torów (w przypadku pociągów) korzysta.

W sprawie przewozów pasażerskich, biletów, rozkładów, skarg itp., należy kontaktować się z przewoźnikiem, a jest ich dwóch: PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. oraz POLREGIO.

Opisywany przez Panią Agnieszkę przejazd obsługiwany był właśnie przez Przewozy Regionalne, więc skontaktowaliśmy się z Dominikiem Lebdą – rzecznikiem prasowym PolRegio.

– Przepraszamy pasażerkę za niedogodności - mówi Dominik Lebda. - Wyjaśnimy sprawę zgłoszonej nam wysokiej temperatury w naszym pociągu. Połączenia kolejowe w regionach obsługujemy pojazdami własnymi, a także tymi własności samorządów województw. Składy nowe i zmodernizowane posiadają klimatyzację i część połączeń w województwie pomorskim jest nimi obsługiwana. Mamy świadomość, że zdarzają się sytuacje, w których nawet w nowych lub zmodernizowanych pojazdach występuje awaria klimatyzacji. Takie usterki i awarie staramy się naprawić najszybciej jak to możliwe np. przekazując pojazd producentowi w celu naprawy gwarancyjnej – dodaje rzecznik.

Wyjaśnimy sprawę zgłoszonej nam wysokiej temperatury w naszym pociągu. Składy nowe i zmodernizowane posiadają klimatyzację i część połączeń w województwie pomorskim jest nimi obsługiwana. Mamy świadomość, że zdarzają się sytuacje, w których nawet w nowych lub zmodernizowanych pojazdach występuje awaria klimatyzacji.

Dominik Lebda zapewnił, że postara się jak najszybciej zbadać i wyjaśnić sprawę razem z pomorskim oddziałem PolRegio, o czym będziemy informować.

Upały w Polsce. Ratownicy ostrzegają, by unikać całodziennego przebywania na słońcu

Wideo

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W tym momencie 30.06 godz 19:30 z Wrzeszcza do K-ny na dworzu z 60 stopni w pociagu chyba z 200... Ludzie jeden na drugim jak sardynki, zacznijcie zatrudniać upychaczy jak nie potraficie normalnych składów wystawić. Brawo PKM
d
donChichot
@Kuba

"powinna już dawno pójść na rękę pasażerom, a nie utrudniać życia".

ZTM i PKM mogą sobie podać rękę w podejściu do pasażera. Szczególnie widać to w usilnych staraniach pozbycia się rowerów czy torpedowaniu wszelkich przejawów i działań w kierunku utworzenia wspólnej, jednolitej i sensownej taryfy kontrolowanej przez miasta a nie przez przewoźników.
d
donChichot
"PKM wyjaśnia, że w sprawie przewozów pasażerskich".

PKM jest organizatorem tych przewozów na zlecenie urzędu marszałkowskiego ("Beckham"). PKM nie posiada wystarczających zasobów do realizacji więc zleca to innym podmiotom. Nie posiada też taboru, który jest własnością samorządu. Ten znowu nie posiada zasobów do tego taboru utrzymania, więc zleca...

Umowy określaja zakres usługi i odpowiedzialność. A jak przychodzi do tłumaczenia się niezadowolonym pasażerom, to wszyscy w łańcuszku "pokarmowym" wskazują na... kierownika pociągu... ;)

Polska "samorządna" ...

Chyba za dużo "samo" a za mało "rządnosci"
K
Kuba
"PKM wyjaśnia, że w sprawie przewozów pasażerskich, biletów, rozkładów, skarg itp., należy kontaktować się z przewoźnikiem, a jest ich dwóch: PKP SKM w Trójmieście Sp. z o.o. oraz POLREGIO"

Gdyby ZTM tak ludzi odsyłał do przewoźników, dawno zostałby ukamienowany. PKM jako marka utrwalana w świadomości mieszkańców powinna już dawno pójść na rękę pasażerom, a nie utrudniać życia.
Dodaj ogłoszenie