Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Unia dołoży do Pomorskiej Kolei Metropolitalnej 600 mln złotych!

Krzysztof Wolsztyński
Marcin Pacyno
Unia Europejska dołoży do budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej ponad 600 mln zł, czyli 85 proc. całego szacowanego budżetu tego przedsięwzięcia. Jutro w Warszawie zostanie podpisana tzw. preumowa na dofinansowanie PKM z funduszy Unii. 85 proc. to najwyższe wsparcie finansowe, jakie może udzielić UE na inwestycje transportowe.

Dokumenty podpiszą Anna Siejda, prezes Centrum Unijnych Projektów Transportowych, i Krzysztof Rudziński, prezes spółki PKM SA. Kwota dofinansowania opiewa na ok. 611 mln zł - w tej sumie znajdują się środki na przygotowanie dokumentacji technicznej oraz na budowę. Czym preumowa różni się od właściwej umowy?

- Preumowa jest formalną gwarancją, że środki na PKM, zapisane na tzw. liście indykatywnej [jest to zbiór priorytetowych inwestycji z unijnym współfinansowaniem - red.], otrzymamy na realizację przedsięwzięcia, o ile projekt zostanie dobrze przygotowany - tłumaczy Krzysztof Rudziński.
Miesiąc temu, po blisko dwuletnich staraniach, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zgodziło się na dwukrotne zwiększenie unijnego wsparcia na budowę PKM; poprzednio na liście indykatywnej zapisane na tę inwestycję były 302 mln zł.

Podpisanie preumowy otwiera spółce PKM SA drogę do ogłoszenia przetargu na budowę pierwszego odcinka nowej kolei, pomiędzy Rębiechowem (gdzie linia PKM będzie się łączyć z linią Gdynia - Kościerzyna) i Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy, z tymczasowym przystankiem przy lotnisku. Przetarg powinien zostać ogłoszony na przełomie lipca i sierpnia, a budowa rozpocznie się najprawdopodobniej w październiku. Odcinek do lotniska ma zostać otwarty w maju przyszłego roku, czyli tuż przed Euro 2012. Dzięki temu podczas piłkarskich mistrzostw będzie zapewnione połączenie kolejowe trójmiejskiego lotniska z Gdynią.

Cała linia PKM Wrzeszcz - Rębiechowo ma zostać otwarta wiosną 2015 r. Do tego czasu zmodernizowane zostaną też linie Gdynia - Kościerzyna (przy okazji odbudowana zostanie tzw. łącznica w Glinczu, dzięki której pociągi z Trójmiasta do Kartuz nie będą musiały jeździć dłuższą trasą, w dodatku z koniecznością zmiany kierunku, przez Somonino) oraz odcinek Glincz - Kartuzy.

Na remont linii do Kościerzyny jest zagwarantowane unijne dofinansowanie (117 mln zł, są to środki niezależne od funduszy na budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej), środków na modernizację linii do Kartuz Urząd Marszałkowski Woj. Pomorskiego szukać będzie prawdopodobnie w Regionalnym Programie Operacyjnym.

Projekt PKM zakłada także m.in. remont linii Lipusz - Bytów i reaktywację przewozów pasażerskich do Bytowa, a także uruchomienie połączenia kolejowego do lotniska Gdynia Kosakowo w momencie, gdy zacznie tam rozwijać się ruch pasażerski.
"Właściwa" umowa na unijne dofinansowanie dla PKM zostanie podpisana prawdopodobnie pod koniec tego roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki