W ciągu pół roku powstanie koncepcja tzw. bajpasa kartuskiego, czyli rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234. Tym samym zniknie zagrożenie, że na czas remontu linii Gdynia - Kościerzyna, a więc okres ok. 3 lat, ruch pociągów do Kartuz zostanie zawieszony.
- „Bajpas kartuski” to inaczej kolejowa trasa objazdowa z Gdańska do Kartuz przez Kokoszki i Starą Piłę, czyli dawna linia 234 - mówi poseł Stanisław Lamczyk. - Ma powstać do końca 2021 roku w związku z przygotowywaną przez PKP PLK elektryfikacją i budową drugiego toru na linii Gdynia - Kościerzyna. Z powodu tej inwestycji ruch kolejowy do Kartuz miał być wstrzymany. Kosztowało to nas wiele rozmów i uzgodnień, ale dzięki przychylności władz kolei, pana marszałka i władz Gdańska udało się wypracować kompromis. Powstanie tzw. bajpas kartuski, który umożliwi dalsze podróżowanie koleją pomiędzy Kartuzami a Trójmiastem.
Podróżujący tzw. trasą kartuską stanowią znaczną część wszystkich pasażerów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
- Gdyby te połączenia przerwano, do sukcesu PKM-ki trudno byłoby powrócić - uważa Lamczyk. - Być może część z pasażerów na stałe przesiadłaby się na autobusy. Na szczęście to zagrożenie znikło.
Prace przy „bajpasie kartuskim” będą się składać z dwóch części: modernizacji ok. 15 kilometrów istniejącej linii Gdańsk Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz oraz z odbudowy niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk Kiełpinek - Gdańsk Kokoszki.
Ta druga inwestycja realizowana będzie przez samorząd województwa pomorskiego przy współpracy z miastem Gdańsk. I właśnie tego odcinka dotyczy przygotowywana na zlecenie PKM SA koncepcja „Rewitalizacji fragmentu linii kolejowej nr 234 z budową przystanku Gdańsk Karczemki wraz z budową infrastruktury towarzyszącej”. Zawierać ma minimum dwa alternatywne warianty realizacji inwestycji.
Podpisanie umowy na przygotowanie koncepcji tzw. bajpasa kartuskiego odbyło się wczoraj w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego z udziałem marszałka Mieczysława Struka i Aleksandry Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
Przygotowana w ramach podpisanej umowy dokumentacja uwzględnia m.in. analizę możliwych wariantów wyjścia z linii kolejowej nr 248 (PKM), wskazanie optymalnej lokalizacji dla przystanku Gdańsk Karczemki oraz niezbędnych obiektów inżynierskich.
Powstanie też projekt infrastruktury towarzyszącej przystankowi w Gdańsku Karczemkach, w tym m.in.: drogi dojazdowej, ścieżki rowerowej, chodników, parkingu i zatoki autobusowej. Akurat w tym zakresie realizacja będzie po stronie miasta Gdańska, tak jak w przypadku tego typu infrastruktury towarzyszącej na całej linii PKM.
Od momentu podpisania umowy wykonawca koncepcji będzie miał około pół roku na jej przygotowanie. Później PKM SA dokona wyboru najlepszego wariantu całej inwestycji do realizacji.
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?