Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

U wielu diagnozowanych dzieci widoczna była niedojrzałość emocjonalna [ROZMOWA]

Edyta Okoniewska
Rozmowa z Lucyną Cieszyńską, dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Kościerzynie

Z jakimi problemami najczęściej borykały się diagnozowane w poradni dzieci? Co było dla nich największą trudnością?
U badanych dzieci, które nie osiągnęły wystarczającej gotowości do rozpoczęcia obowiązku szkolnego często obserwowaliśmy nieprawidłową wymowę, niski poziom umiejętności słuchowych (m.in dokonywania analizy i syntezy głoskowej) oraz obniżoną sprawność grafomotoryczną. U wielu dzieci (zwłaszcza urodzonych w drugiej połowie roku) widoczna była także niedojrzałość emocjonalno-motywacyjna przejawiająca się trudnościami w skupieniu uwagi, małą wytrwałością w działaniu, szybko następującym zniechęceniem, nadruchliwością, nieśmiałością, płaczliwością itp.

Jakie konsekwencje może mieć przedwczesne pójście do szkoły niedojrzałego sześciolatka?

Podstawową konsekwencją będą niepowodzenia edukacyjne, ale na ich podłożu może pojawiać się wiele innych wtórnych problemów w sferze emocjonalnej, motywacyjnej, a także społecznej. Dziecko może unikać wysiłku, szybko zniechęcać się trudnościami, wycofywać się z wykonywania poleceń czy niechętnie podchodzić do odrabiania zadań domowych, a nawet szukać pretekstu, aby nie pójść do szkoły. Zbyt silne emocje towarzyszące sytuacji szkolnej mogą skutkować pojawianiem się objawów somatycznych, takich jak bóle brzucha, głowy, biegunki, ale również zwiększać pobudliwość dziecka i wywoływać zachowania agresywne np. wobec rówieśników.

Czy łączenie w grupy dzieci w różnym wieku jest dobrym rozwiązaniem?
Sam wiek metrykalny dziecka nie jest tak istotny, jak poziom jego rozwoju, dojrzałość emocjonalna, motywacyjna i społeczna oraz poziom umiejętności i wiedzy. Dzieci, które znacząco różnią się od reszty grupy (zarówno te wyraźnie lepiej rozwinięte, jak i te słabiej przygotowane czy mniej dojrzałe) mogą szybciej się zniechęcać i tracić motywację do działania, jeśli metody pracy oraz bieżący poziom wymagań będą nieadekwatne do ich możliwości.

W jaki sposób rodzice sami mogą sprawdzić czy dziecko jest gotowe, by pójść do szkoły?
Rodzice mogą oprzeć się na diagnozie i informacjach zwrotnych nauczycieli klas "0". Jeśli jednak mimo to będą mieli wątpliwości lub będzie im zależało na uzyskaniu wskazówek do pracy z dzieckiem i rozwijania jego umiejętności (m.in przygotowujących do dobrego radzenia sobie w sytuacjach szkolnych) mogą skorzystać z porady i diagnozy w poradni.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki