Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku obchodzi 5. urodziny!
Tunel im. ks. abpa Tadeusza Gocłowskiego – bo tak brzmi oficjalna nazwa przeprawy – otwarto 24 kwietnia 2016 r. symbolicznym podniesieniem szlabanu przez prezydenta Pawła Adamowicza oraz przedstawicieli hiszpańskiej spółki OHL, budującej obie nitki. Prace przy tunelu rozpoczęły się w 2013 r. Za jego wydrążenie odpowiadała 2 200-tonowa „Damroka”, której przebicie się z jednego brzegu na drugi zajęło 12 miesięcy! W sumie budowa pochłonęła 885 mln zł.
19 października 2014 r. zorganizowano pierwszy dzień otwarty, w którym uczestniczyło kilkanaście tysięcy zwiedzających.
Kliknij i sprawdź, jak zmieniał się Tunel Pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Przeprawa ma już 5 lat!
27 tys. pojazdów na dobę
Dziś trudno wyobrazić sobie sprawną komunikację bez funkcjonowania tunelu. Jak wylicza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, dziennie przejeżdża nim ok. 27-29 tys. pojazdów.
– Nie trzeba bujnej wyobraźni, by zdać sobie sprawę, jak wyglądałby ruch w Gdańsku bez szybkiej i komfortowej, podwodnej przeprawy – mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka prasowa GZDiZ.
– Ze statystyk wynika, że przez 5 lat przejechało tunelem ok. 44 mln samochodów. To tak, jakby każdy mieszkaniec kraju miał okazję jechać nim co najmniej raz albo każdy mieszkaniec Gdańska blisko 100 razy.
Nie sposób zliczyć wszystkich urządzeń, a także oprogramowania, które tworzą system zarządzający obiektem. To naszpikowany nowoczesną techniką i skomplikowany układ urządzeń:
- elektronicznych,
- wentylacyjnych,
- przeciwpożarowych,
- odwodnieniowych.
W strefie technicznej tunelu znajdują się:
- dwie stacje transformatorowe,
- zasilacze awaryjne UPS,
- spalinowe generatory prądu.
Całkowita moc pobierana przez wszystkie urządzenia tunelu wynosi ok. 1,2 MW – to tyle, ile zużywa ok. 1 000 gospodarstw domowych! Wszystko po to, by przejazd odbywał się płynnie, a co najważniejsze – bezpiecznie.
– Od czasu otwarcia, GZDiZ przeprowadził tu serię kilkunastu ćwiczeń i szkoleń. Najbardziej spektakularne ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze przeprowadzono w nocy z 26 na 27 października 2019 r. – przypomina rzeczniczka GZDiZ. – Wzięły w nich udział 6 zastępów PSP, 3 radiowozy policji oraz ambulans PRM. Ich celem było sprawdzenie w praktyce procedur zawartych w dokumentacji bezpieczeństwa, działania urządzeń oraz systemu wykrywania pożaru i wentylacji.
Przejazd rowerowy tunelem pod Martwą Wisłą. Tunelowi pod Mar...
Ćwiczenia w Tunelu pod Martwą Wisłą. Eksperyment i badania [...
Tłumy na Dniu Otwartym tunelu pod Martwą Wisłą [WIDEO]
Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku ma być gotowy wiosną 2016 r...
WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:
- Tego NIE MOŻESZ robić w samochodzie, bo dostaniesz mandat
- Niebezpieczne drogi krajowe na Pomorzu. Warto to wiedzieć!
- TOP 10 aplikacji dla kierowcy. Warto to sprawdzić!
- PRAWO JAZDY do wymiany. Ile to kosztuje?
- OC na Pomorzu najdroższe w Polsce! Od czego zależy składka?
- [QUIZ] Czy wiesz, co oznaczają kontrolki w samochodzie?

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?