Tunel pod Martwą Wisłą obchodzi 5. urodziny. Trudno wyobrazić sobie Gdańsk bez podwodnej przeprawy w ciągu Trasy Sucharskiego

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Mija 5 lat od uruchomienia Tunelu pod Martwą Wisłą! Kliknij w galerię i zobacz, jak się zmieniał >>>Archiwum DB
24 kwietnia 2021 r. mija 5 lat od oficjalnego otwarcia Tunelu pod Martwą Wisłą – jedynej podwodnej przeprawy drogowej w Polsce. Przez ten czas przejechały nią 44 miliony pojazdów. Tunel został oficjalnie otwarty 24.04.2016 r. Jego budowa trwała 3 lata i pochłonęła 885 mln zł. Jak zmieniał się tunel przez ostatnie 5 lat? Zobacz zdjęcia!

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku obchodzi 5. urodziny!

Tunel im. ks. abpa Tadeusza Gocłowskiego – bo tak brzmi oficjalna nazwa przeprawy – otwarto 24 kwietnia 2016 r. symbolicznym podniesieniem szlabanu przez prezydenta Pawła Adamowicza oraz przedstawicieli hiszpańskiej spółki OHL, budującej obie nitki. Prace przy tunelu rozpoczęły się w 2013 r. Za jego wydrążenie odpowiadała 2 200-tonowa „Damroka”, której przebicie się z jednego brzegu na drugi zajęło 12 miesięcy! W sumie budowa pochłonęła 885 mln zł.

19 października 2014 r. zorganizowano pierwszy dzień otwarty, w którym uczestniczyło kilkanaście tysięcy zwiedzających.

Kliknij i sprawdź, jak zmieniał się Tunel Pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Przeprawa ma już 5 lat!

27 tys. pojazdów na dobę

Dziś trudno wyobrazić sobie sprawną komunikację bez funkcjonowania tunelu. Jak wylicza Gdański Zarząd Dróg i Zieleni, dziennie przejeżdża nim ok. 27-29 tys. pojazdów.

– Nie trzeba bujnej wyobraźni, by zdać sobie sprawę, jak wyglądałby ruch w Gdańsku bez szybkiej i komfortowej, podwodnej przeprawy – mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka prasowa GZDiZ.

– Ze statystyk wynika, że przez 5 lat przejechało tunelem ok. 44 mln samochodów. To tak, jakby każdy mieszkaniec kraju miał okazję jechać nim co najmniej raz albo każdy mieszkaniec Gdańska blisko 100 razy.

Nie sposób zliczyć wszystkich urządzeń, a także oprogramowania, które tworzą system zarządzający obiektem. To naszpikowany nowoczesną techniką i skomplikowany układ urządzeń:

  • elektronicznych,
  • wentylacyjnych,
  • przeciwpożarowych,
  • odwodnieniowych.

W strefie technicznej tunelu znajdują się:

  • dwie stacje transformatorowe,
  • zasilacze awaryjne UPS,
  • spalinowe generatory prądu.

Całkowita moc pobierana przez wszystkie urządzenia tunelu wynosi ok. 1,2 MW – to tyle, ile zużywa ok. 1 000 gospodarstw domowych! Wszystko po to, by przejazd odbywał się płynnie, a co najważniejsze – bezpiecznie.

– Od czasu otwarcia, GZDiZ przeprowadził tu serię kilkunastu ćwiczeń i szkoleń. Najbardziej spektakularne ćwiczenia ratowniczo-gaśnicze przeprowadzono w nocy z 26 na 27 października 2019 r. – przypomina rzeczniczka GZDiZ. – Wzięły w nich udział 6 zastępów PSP, 3 radiowozy policji oraz ambulans PRM. Ich celem było sprawdzenie w praktyce procedur zawartych w dokumentacji bezpieczeństwa, działania urządzeń oraz systemu wykrywania pożaru i wentylacji.

Przejazd rowerowy tunelem pod Martwą Wisłą. Tunelowi pod Mar...

Ćwiczenia w Tunelu pod Martwą Wisłą. Eksperyment i badania [...

Tłumy na Dniu Otwartym tunelu pod Martwą Wisłą [WIDEO]

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku ma być gotowy wiosną 2016 r...

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie