Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trolejbusy i tramwaje wodne zasilane eko paliwem wytwarzanym z odpadów z wysypiska śmieci? Specjaliści OMGGS analizują możliwości

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
Karolina Misztal
Ekologiczne paliwo dla trolejbusów i tramwajów wodnych? "Czas na zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem mniej emisyjnym i bezpieczniejszym dla klimatu" - mówił Mariusz Sadłowski, koordynator ds. energetyki w OMGGS. Eksperci z Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot sprawdzają możliwości wykorzystania skroplonego gazu (LNG) i biogazu (bio-LNG) do produkcji czystej energii.

Prace nad upowszechnieniem zielonej technologii w metropolii prowadzone są w ramach międzynarodowego projektu Liquid Energy. Współpracują przy nim m.in. przedstawiciele uniwersytetów, parków naukowo-technologicznych, a także specjaliści z zakresu energetyki oraz branży paliwowej z Niemiec, Polski i Litwy.

Eksperci z OMGGS analizują możliwości wykorzystania bio-LNG, jako: zapasowego źródła energii zasilającej sieci trolejbusowe (na potrzeby Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni), ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych (na potrzeby Żeglugi Gdańskiej) oraz jako źródła wykorzystania odpadów do produkcji paliwa (dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku).

- Polska odchodzi od paliw kopalnych, dlatego niskoemisyjne alternatywne źródła energii są pilnie potrzebne - mówił Mariusz Sadłowski, koordynator ds. energetyki w OMGGS. - Eksperci nie mają wątpliwości, że kluczową rolę w dekarbonizacji gospodarki odegrają tzw. zielone gazy, w tym biometan pozyskiwany z odpadów organicznych. Czas na zastąpienie paliwa tradycyjnego paliwem mniej emisyjnym i bezpieczniejszym dla klimatu.

Ekologiczne trolejbusy i tramwaje wodne

Według specjalistów wykorzystanie paliwa bio-LNG do zasilania sieci trakcyjnej gdyńskich trolejbusów to korzyści środowiskowe. Ponadto zwracają oni uwagę, że jest to bardzo ekonomiczne, patrząc na obecny wzrost cen energii elektrycznej.

- Zasilanie sieci trakcyjnej przy wykorzystaniu agregatów kogeneracyjnych zasilanych bio-LNG ma pozytywny efekt środowiskowy ze względu na brak emisji gazów cieplarnianych do atmosfery podczas spalania - oznajmiła dr inż. Alicja Lenarczyk, ekspertka OMGGS. - W wyniku procesu skraplania bio-LNG gaz jest oczyszczany m.in. z dwutlenku węgla oraz związków siarki, dlatego jest uważany za czyste paliwo.

Dodatkowo dla Zakładu Utylizacyjnego w Gdańsku proponują budowę stacji LNG do zasilania śmieciarek, ładowarek i koparek.

- Odzyskany z kwater składowiskowych, następnie osuszony i oczyszczony (pozbawiony siarkowodoru) biogaz po procesie wzbogacenia może być stosowany do napędu silników w ciężkich pojazdach użytkowych (na przykład w śmieciarkach) - mówi dr inż. Alicja Lenarczyk. - Paliwo bio-LNG charakteryzuje się dużą szybkością tankowania oraz możliwością uzyskiwania przez pojazdy dużych zasięgów (1500-1600 km) na jednym tankowaniu. Niewykorzystane przez Zakład nadwyżki mogą być odsprzedane na rynku, co może okazać się opłacalne, biorąc pod uwagę wzrost cen gazu.

Ekologiczne paliwo

Eksperci pod uwagę biorą również możliwość wykorzystania LNG i bio-LNG jako ekologicznego paliwa dla tramwajów wodnych. Wstępnie do analizy został wybrany statek "Opal", który jest jednym z zaproponowanych przez Żeglugę Gdańską. Obecnie są m.in. sprawdzane koszty modernizacji zarówno starych, jak i zakupu nowych silników.

W ramach projektu Liquid Energy trwają prace nad lokalizacjami biogazowni utylizacyjnych i rolniczych, które mogą produkować biopaliwo na terenie Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Jak podaje OMGGS, powstaje także mobilna stacja tankowania skroplonego biogazu (bio-LNG) lub gazu ziemnego (LNG), o zaledwie 3,5-tonowej dopuszczalnej masie całkowitej.
9[polecane]21932399[/polecane]
Zalety stosowania LNG i bio-LNG:

  • biogaz jest pozyskiwany z odpadów, a więc zalicza się do odnawialnych źródeł energii,
  • LNG i bioLNG są zdecydowanie mniej szkodliwe dla środowiska, niż tradycyjne paliwa - emitują znacznie mniej szkodliwych tlenków azotu i cząstek stałych,
  • dzięki dużej gęstości energii (ciekły stan skupienia w temperaturze około minus 162 st. C), są wydajniejsze i łatwe do transportowania,
  • umożliwiają zasilanie rezerwowe, a także wykorzystanie gazu tam, gdzie nie ma rozbudowanych sieci gazowych.

Projekt Liquid Energy jest współfinansowany z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Powstaje w ramach Programu Współpracy Transgranicznej Interreg Południowy Bałtyk 2014-2020. Ta prototypowa inwestycja jest budowana na zamówienie Instytutu Morskiego Uniwersytetu Morskiego w Gdyni, który jest jego liderem.

W pierwszych 11 miesiącach 2020 r. największy udział w polskim eksporcie autobusów elektrycznych miały Niemcy i Włochy.

Polskie autobusy elektryczne najlepsze w Unii Europejskiej. ...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki