Trójmiejskie porty szykują się do inwestycji. Miliardy na nowe terminale i modernizację

S.Szadurski, J.Sieński
W porcie wewnętrznym w Gdańsku powstaną nowe terminale G.Mehring
Gdyński port od tego roku przyspiesza z potężnym programem inwestycyjnym. Tylko do 2014 r. władze portu planują łącznie wydać ponad 451 mln zł, tylko w tym roku 146 mln zł, w kolejnych latach odpowiednio prawie 205 mln zł i niemal 101 mln zł.

- Do połowy roku spodziewamy się uzyskać pozwolenia na budowę dla takich inwestycji, jak przebudowa nabrzeża Szwedzkiego i zagospodarowanie nabrzeża Bułgarskiego - mówi Walery Tankiewicz, wiceprezes portu ds. infrastruktury i zarządzania mieniem. - Ogłosimy wtedy przetargi i będziemy szukać firm, które wykonają niezbędne prace do 2014 r.

W przypadku nabrzeża Szwedzkiego przystosowane ma ono zostać, podobnie jak już inne rejony portu, do obsługi statków o zanurzeniu 13 m. Nabrzeże Bułgarskie zostanie dobudowane, uzbrojone, powstanie tam też nowa ulica - Logistyczna. W dalszej perspektywie, w latach 2014-2020, nakłady w infrastrukturę portową, współfinansowane przez Unię Europejską, mają być jeszcze większe i według przewidywań zarządców portu liczone będą już nie w setkach milionów złotych, lecz miliardach.

Wystarczy tylko wymienić projekt kolejnego pogłębienia portu do 15,5-16 m i związany z tym plan zakupu od Stoczni Marynarki Wojennej nabrzeża Gościnnego, które trzeba wyburzyć, aby umiejscowić większą obrotnicę dla statków. Szacunkowy koszt całości tych prac to 400-500 mln zł. Zarząd portu współpracować chce ponadto z PKP Polskimi Liniami Kolejowymi przy okazji kompleksowej modernizacji infrastruktury kolejowej stacji Gdynia Port. Koszt oceniany jest na 650 mln zł.

Wszystko na temat trójmiejskich stoczni

Nadal aktualny jest także plan przenosin terminalu promowego na nabrzeże Polskie. Inwestycji tej podejmie się Stena Line, operator połączenia promowego z Gdyni do Karlskrony.

Realizacji planów sprzyja znakomity wynik finansowy za 2011 r., drugi w historii spółki. Zysk sięgnął 95 mln zł, to przeszło dwa razy więcej niż w roku 2010. Także bardzo dobrze wygląda poziom przeładunków. 15,91 mln ton to wskaźnik o 8 proc. wyższy niż w dwunastu miesiącach 2010 r.

- Jesteśmy podbudowani tą sytuacją, w przypadające na ten rok 90-lecie spółki wkraczamy w dobrych humorach - mówi Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Port zarobił 95 mln zł przy przychodach na poziomie 233,6 mln zł. Trzeba zaznaczyć, że na tak dobry wynik przełożyły się głównie zyski z prywatyzacji. Sprzedano Morski Terminal Masowy i spółkę holowniczą WUŻ, port zarobił na tych transakcjach na czysto 57 mln zł.

Pokaźne inwestycje będą realizowane także w porcie gdańskim. Inwestorami są firmy polskie i zagraniczne oraz Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA.

Wojciech Łakomski, wiceprezes ds. finansowych ZMPG SA, przypomniał, że w porcie wewnętrznym trwa już rozbudowa Gdańskiego Terminalu Masowego, przylegającego do nabrzeża Bytomskiego. Inwestorami są Malteurop Polska z francuskiej Grupy Malteurop, największego na świecie producenta słodu dla browarnictwa, i Copenhagen Merchants, firma handlująca zbożami. Na terenie terminalu będą zlokalizowane nowe silosy na ziarno, mające pojemność 35 tys. ton, suszarnia i system przeładunkowy. ZMPG SA zbuduje dodatkowe stanowisko przeładunkowe, co wpłynie na wzrost obrotów towarowych w porcie o 350- 500 tys. ton. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie 400 tys. ton ziarna. Ma być oddany do użytku w lipcu tego roku. W tym roku ma zacząć się przedłużanie nabrzeża Przemysłowego i pogłębienie stanowiska przeładunkowego dla statków.

Na bezpośrednim zapleczu nabrzeża Węglowego inwestor z Finlandii ma zbudować bazę przeładunkową asfaltów i chemikaliów. Zarząd portu zmodernizuje też nabrzeże Obrońców Poczty Polskiej, aby usprawnić rosnące tam przeładunki kruszyw, dokonywane przez spółkę operatorską Siark-port. Na obszarze przylegającym do nabrzeża Oliwskiego będą wyburzone stare obiekty portowe. Na odzyskanym terenie zostaną ułożone nowe nawierzchnie i torowiska kolejowe w zmienionym układzie. Na Wolnym Obszarze Celnym Północnoatlantycka Organizacja Producentów z Warszawy rozpoczęła budowę chłodni składowej i terminalu przeładunkowego ryb mrożonych.

Obszarem dużych inwestycji będzie Port Północny. ZMPG SA, wspólnie ze spółką Naftoport, budują już nowe stanowisko przeładunkowe T 1 w Bazie Paliw Płynnych. Inwestycja ma wartość około kilkunastu mln zł. Oczekiwana jest ostateczna decyzja nowego zarządu Przedsiębiorstwa Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" SA w sprawie planowanej budowy paliwowej Bazy Magazynowo-Przeładunkowej - wartość ok. 800 mln zł. Belgijska firma Sea-Invest i Arcelor Mittal Poland SA mają zbudować wielki Terminal Przeładunkowo-Składowy Ładunków Masowych Suchych. Inwestycja warta będzie ok. 40 mln euro. Natomiast pomiędzy pirsem terminalu kontenerowego DCT Gdańsk SA a pirsem Rudowym, za ponad 800 mln zł ma być zbudowane drugie nabrzeże, o długości 650 m, dla największych, oceanicznych statków kontenerowych.

Codziennie rano najważniejsze informacje z "Dziennika Bałtyckiego" prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Wrócą handlowe niedziele?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie