Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trójmiejscy posłowie Koalicji Obywatelskiej o portach. Czy rzeczywiście jest tak źle?

Łukasz Kamasz
Łukasz Kamasz
Podczas niedawnego wystąpienia prezesa PiS Jarosława Kaczyńskiego w Kórniku, były premier podkreślił, że jeżeli chodzi o zakup węgla, rząd obecnie zmaga się z wąskim gardłem w polskich portach. W opinii prezesa PiS, za problem odpowiedzialna jest Platforma Obywatelska, która miała „wyprzedać część nabrzeży tych portów”. Tadeusz Aziewicz i Agnieszka Pomaska w Gdyni protestowali przeciwko, podkreślając, że państwo ma blisko 100. proc udziałów we wszystkich polskich portach. Problem w tym, że za przeładunek odpowiadają firmy prywatne, bo państwowe zarządy portów nie prowadzą takiej działalności.

Trójmiejscy posłowie KO odpowiadają na zarzuty prezesa PiS

Przypomnijmy, że podczas wystąpienia w Kórniku prezes PiS wskazywał na problem przy zakupie węgla i wąskie gardło w polskich portach.

- Ich moc przeładunkowa jest duża i ciągle rośnie, ale ogromna część nabrzeży tych portów została sprzedana. Kto jest sprzedał? Myśmy je sprzedali? Nie! Sprzedała je Platforma Obywatelska - wskazywał szef PiS.

Ze słowami prezesa PiS nie zgadzają się trójmiejscy posłowie Koalicji Obywatelskiej - Agnieszka Pomaska i Tadeusz Aziewicz. Jak podkreślali na specjalnie zwołanej konferencji prasowej, o żadnej wyprzedaży polskich portów nie może być mowy, ponieważ Skarb Państwa nadal ma blisko 100 proc. udziałów we wszystkich polskich portach.

- Podczas wystąpienia prezesa PiS usłyszeliśmy, że Platforma Obywatelska jest winna rzekomej utraty dostępu do morza przez Polskę - mówiła Agnieszka Pomaska, posłanka KO. - Tymczasem rzeczywistość wygląda zupełnie inaczej, Skarb Państwa posiada blisko 100 proc. udziałów we wszystkich polskich portach. Niestety w tych spółkach zasiadają nominaci Prawa i Sprawiedliwości, tam gdzie zasiadają, stan tych spółek jest katastrofalny.

Chociaż oczywiście zarządy portów należą do Skarbu Państwa, to już spółki eksploatacyjne to prywatne podmioty komercyjne należące do firm z całego świata. Wszystkie terminale w Gdyni są prywatne, w Gdańsku jeden pozostaje pod częściową kontrolą państwa. Pozostałe są prywatne. Zarządy portów nie prowadzą jakiejkolwiek działalności przeładunkowej.

- To są udziały w spółkach - zarządach portów, które nie zajmują się przeładunkami. Są właścicielami infrastruktury oddanej w 30-letnie dzierżawy spółkom prowadzącym terminale przeładunkowe - w zdecydowanej większości prywatnych - napisał w odpowiedzi na zarzuty Marcin Horała, wiceminister infrastruktury.

Dane przeładunkowe udostępniane przez trójmiejskie porty nie potwierdzają też innych zarzutów. Port w Gdańsku jest obecnie jednym z największych portów na Bałtyku. W 2015 r. przeładowano w nim 35 mln ton towarów, w 2021 już 53 mln ton towarów. A jak wygląda sytuacja w porcie w Gdyni? W 2015 r. przeładowano w nim 18 mln ton, a w 2021 r. już 26 mln ton towarów.

Z kolei poseł Koalicji Obywatelskiej z Gdyni - Tadeusz Aziewicz, zaznaczał, że w jego ocenie, stan polskich stoczni, podczas rządów Prawa i Sprawiedliwości, z roku na rok się pogarsza.

- Śledzę tzw. proces odbudowy przemysłu stoczniowego w Polsce i generalnie wszystkie stocznie zależne od Skarbu Państwa notują straty - mówił Tadeusz Aziewicz, gdyński poseł KO. - Ich sytuacja jest gorsza niż w momencie, gdy PiS przejmował władzę. W 2017 roku pani premier Szydło mówiła o odzyskaniu Stoczni Wojennej poprzez odkupienie jej od syndyka. Czas pokazał, że ta firma z roku na rok generuje coraz większe straty i żeby się ratować wyprzedaje ziemie. Tak wygląda ta odbudowa w praktyce.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak globalne ocieplenie zmienia wakacyjne trendy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki