- Na przejazdach zamontowanych zostanie aż 20 aktywnych urządzeń - mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora Zakładu Linii Kolejowych PKP PLK w Gdańsku. - Będzie to sygnalizacja świetlna, a także zapory, półzapory. Dziś jest to jeden z głównych czynników, sprawiających, iż pociągi ze względów bezpieczeństwa muszą zwalniać i przejazd na Hel trwa dłużej.
PKP Polskie Linie Kolejowe chcą już w czerwcu podpisać umowę z wykonawcą inwestycji. Pieniądze są zabezpieczone, przekazał je marszałek województwa z Regionalnego Programu Operacyjnego.
Przetarg na modernizację linii kolejowej Reda - Hel
- W wakacje sporządzony zostanie projekt techniczny robót, a w październiku modernizacja mogłaby się już rozpocząć - mówi Leszek Lewiński. - To o tyle logiczne, że w wakacje na tej trasie i tak niemożliwe byłoby prowadzenie takiej inwestycji. Natężenie ruchu pociągów w porównaniu z okresem poza sezonem rośnie wtedy co najmniej trzykrotnie, w niektórych tygodniach dziesięciokrotnie, a są dni, że i pięćdziesięciokrotnie. Na Hel zmierzają wtedy nie tylko pociągi z Gdyni, lecz także mnóstwo składów dalekobieżnych z całej Polski.
Zdaniem Leszka Lewińskiego inwestycja potrwać może nawet dwa lata. To dlatego, że w przyszłoroczne wakacje także trzeba będzie przerwać znaczącą część robót.
- Choć z analizy ofert wynika, że niektórzy wykonawcy deklarują rok jako możliwy termin ukończenia prac - zaznacza Lewiński. - W takim wypadku remont potrwałby od października do listopada 2012 r.
PKP PLK, sprawdzając oferty potencjalnych wykonawców, bardzo duży nacisk kładą na to, aby zaplanowane od października prace były wykonywane technologią jak najmniej uciążliwą dla pasażerów.
Pomorze: 3 mld zł na inwestycje na kolei w najbliższych latach
- Jest to główne kryterium w rozstrzyganym właśnie przez nas przetargu - mówi Leszek Lewiński. - Poszukujemy wykonawcy, który będzie prowadził inwestycję, ale w trakcie jej trwania zapewni możliwość przejazdu torem z Redy na Hel o takich porach, w których ludzie jeżdżą pociągami do szkoły i pracy. Zdajemy sobie sprawę, że będzie to bardzo trudne, bowiem jest to na przeważającym jej przebiegu jednotorowa linia kolejowa. Tymczasem rozjazdy wykonuje się po kilka dni, prace te będą w związku z tym musiały toczyć się głównie w weekendy. Nie mam też wątpliwości, iż w niektórych fazach inwestycji zorganizować będziemy musieli zastępczą komunikację autobusową - dodaje.
Wojskowa kolejka między helskimi fortyfikacjami
W ramach inwestycji zmodernizowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych zostaną wszystkie perony na stacjach od Redy do Helu. Sam czas przejazdu dla najszybszych składów, którymi ludzie dojeżdżają z Półwyspu Helskiego do pracy czy uczelni wyższych w Trójmieście, skróci się o pół godziny.
- Nowoczesne szynobusy, które kursują na trasie Gdynia - Hel, szybko się rozpędzają i mogą jeździć szybciej niż dziś - mówi Leszek Lewiński. - Niestety, stan torowiska im to uniemożliwia.
iPolitycznie - Czy słowa Stefańczuka o Wołyniu to przełom?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?