Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Trójmiasto: 2010 rok to czas remontów ulic

Paweł Rydzyński
Z Placu Przyjaciół Sopotu zniknie Fontanna Jasia Rybaka.
Z Placu Przyjaciół Sopotu zniknie Fontanna Jasia Rybaka.
W Gdańsku - przebudowa wiaduktu na ul. Uczniowskiej. W Sopocie - remont Placu Przyjaciół Sopotu. W Gdyni - prace na Wzgórzu Św. Maksymiliana. To największe remonty w Trójmieście w tym roku. Ale na tym nie koniec planów władz trzech miast.

Zarząd Dróg i Zieleni w Gdańsku ma na ten cel trzy priorytety. Pierwszy to remont wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu ul. Uczniowskiej wraz z budową drugiej nitki. Obecny wiadukt jest w bardzo złym stanie technicznym. Jego rozbudowa jest strategiczna nie tylko z punktu widzenia powstania stadionu (znajdującego się tuż obok) i Euro 2012. Wiadukt stanie się w przyszłości elementem Trasy Słowackiego. Fragment Trasy pomiędzy ul. Marynarki Polskiej i al. Hallera, którego elementem ma być rozbudowany wiadukt, być może zostanie otwarty przed Euro 2012, choć zdecydowanie bardziej realną datą jest 2013 r. Jego rozbudowa planowana jest na lata 2010-11, szacowany koszt to 30 mln zł, z czego w tym roku w tym roku wydane będzie 10 mln zł.

Numer dwa na liście kluczowych inwestycji to remont ulic, które będą stanowić dojazd od hali gdańsko-sopockiej. Wiosną rozpocznie się - i potrwa do końca czerwca - remont ul. Gospody, Subisława i Rybackiej. Oprócz jezdni, wyremontowane zostaną także chodniki. Wzdłuż ul. Gospody powstanie ścieżka rowerowa. Całkowity planowany koszt tych trzech zadań to 4,2 mln zł.
W ramach przygotowania dróg do obsługi hali ma zostać wybudowane także rondo, które połączy ul. Rybacką, Gospody i "sopocką" ul. Łokietka. W przyszłości będzie elementem Drogi Zielonej (zakończenie budowy jej odcinka od hali do al. Grunwaldzkiej jest planowane na 2014/15 r., pod torami kolejowymi na Żabiance arteria zostanie poprowadzona tunelem). Zakończenie budowy ronda przed planowanym na lato otwarciem hali nie jest jednak pewne, dlatego Gdańsk przygotowuje w tej chwili plan "B". Zakłada,że w pierwszym okresie funkcjonowania hali będzie się do niej dojeżdżać bez wykorzystania ronda. Remont wspomnianych ulic na Żabiance będzie się jednak toczyć niezależnie od budowy ronda.

Trzecie z ważnych zadań, jakie na ten rok postawiło przed sobą ZDiZ Gdańsk, to zakończenie rewitalizacji Parku Brzeźnieńskiego. Koszt - 1 mln zł. W parku powstaną między innymi place zabaw.
6,4 mln zł zabezpieczono w budżecie ZDiZ na remont nawierzchni tzw. Głównego Ciągu, czyli Trakt św. Wojciecha - al. Zwycięstwa - al. Grunwaldzka. Z tych pieniędzy na pewno zostanie wyremontowany odcinek pomiędzy Huciskiem i ul. Toruńską, gdzie powstanie lewoskręt.
W drugiej połowie roku ZDiZ rozpocznie natomiast prace na Ołowiance. Żeby ułatwić spacerowiczom dotarcie do Filharmonii Bałtyckiej i Centralnego Muzeum Morskiego, zostanie wybudowany chodnik i oświetlenie wzdłuż ul. Wodopój w rejonie Wielkiego Młyna.

Rozwija się też w Gdańsku System Informacji Miejskiej. Nowy wygląd zyskują tablice z nazwami m.in. ulic i domów. W tym roku tablice SIM będą montowane w Jelitkowie, ZDiZ planuje także dalszą wymianę tablic na przystankach ZTM.

Prawie milion złotych na remont ul. Bema

Rozmowa z Mieczysławem Kotłowskim, dyrektorem ZDiZ Gdańsk.
Na remonty dróg z budżetu Gdańska w 2010 r. przeznaczonych będzie w sumie ok. 40 mln zł. Środki, którymi dysponujecie na 2010 r. są wystarczające, czy "jak zwykle za małe"?
- Oczywiście, gdyby pieniędzy było więcej, moglibyśmy zrobić więcej remontów. Ale to nie przekłada się tak łatwo. Nie da się np. w jednym momencie przeprowadzać remontów za 100 mln zł, bo wtedy całe miasto stanęłoby w gigantycznym korku.

W ramach remontu Głównego Ciągu powinno zostać zlikwidowane jedno z "wąskich gardeł".
- W planach jest budowa lewoskrętu w ul. Toruńską. Dzięki temu liczba pasów dla wyjeżdżających z centrum Gdańska w kierunku Oruni i Pruszcza zwiększy się z jednego do dwóch.

Jakie jeszcze odcinki Głównego Ciągu zostaną w tym roku wyremontowane?
- Mamy kompletny projekt techniczny, planujemy w roku 2010 wyremontować także m.in. fragment Powstańców Warszawskich oraz odcinek al. Grunwaldzkiej między Wojska Polskiego, Abrahama i Kołobrzeską.

W której części Gdańska drogi są w najgorszym stanie?
- Z zasady najgorzej jest w dzielnicach peryferyjnych. W przeszłości były tam drogi wiejskie, które po przyłączeniu tych terenów do miasta stały się drogami miejskimi. Żeby poprawić ich jakość, utwardzamy drogi kładąc płyty. Tak robiliśmy w Osowie, Kokoszkach, w tym roku płyty będziemy kłaść na drogach w Świętym Wojciechu. Robimy to w różnych dzielnicach, żeby mieszkańcy żadnej z nich nie czuli się pokrzywdzeni.

Duże inwestycje planowanych przez ZDiZ Gdańsk na 2010 r.
- modernizacja nawierzchni ul. Bema (termin realizacji do 3 maja) - koszt realizacji ok. 980 tys. zł
- modernizacja nawierzchni jezdni ul. Stokrotki (do 15 maja) - ok. 290 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Rakoczego, od ul. Wyrobka do ul. Bulońskiej (II kwartał) - ok. 600 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Wyzwolenia w obrębie skrzyżowania z Krasickiego (III kwartał) - ok. 250 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Witkiewicza (III kwartał) - ok. 220 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Wiesława od ul. Siennickiej do siedziby Straży Pożarnej (II/III kwartał) - ok. 250 tys. zł
- utwardzenie nawierzchni gruntowej ul. Zagroble (II/III kwartał) - ok. 250 tys. zł
- remont nawierzchni ul. Bratki (II/III kwartał) - ok. 200 tys. zł
- utwardzenie nawierzchni ul. Batalionów Chłopskich od ul. Stromej do ul. Wąwóz, Rzecznej od Batalionów Chłopskich do posesji nr 13, Stromej w obrębie skrzyżowania z Batalionów Chłopskich (II/III kwartał) - całość ok. 850 tys. zł
- remont fragmentu ul. Powstańców Warszawskich, pomiędzy Bema i Beethovena (terminu nie ustalono) - pula środków na ten cel mieści się w kwocie 6,4 mln zł na remont "Głównego Ciągu".
kontynuacja zagospodarowania zbiornika przy ul. Kielnieńskiej (inwestycja ma na celu przywrócenie walorów rekreacyjnych zbiornika oraz regulację stosunków wodnych. Wysokość nakładów w 2010 r. to 350 tys. zł

4,2 mln - tyle zł mają kosztować remonty dróg wokół hali gdańsko-sopockiej.

10 mln - tyle zł ma być w tym roku przeznaczone na remont wiaduktu na ul. Uczniowskiej.

1 mln - tyle zł pochłonie dokończenie rewitalizacji Parku Brzeźnieńskiego.

6,4 mln - tyle zł ZDiZ zarezerwował na remont nawierzchni "Głównego Ciągu".

Wzgórze najważniejsze - część remontów jeszcze przed przetargami

Prace drogowe w Gdyni będą się w tym roku koncentrować wokół rozbudowy Węzła Wzgórze Św. Maksymiliana.

Prace potrwają do marca 2011 r. Przewidują budowę wiaduktu kolejowego nad łącznicą Drogi Gdyńskiej z Władysława IV, wiaduktu drogowego wzdłuż wschodniej jezdni Drogi Gdyńskiej, kładki pieszo-rowerowej na ul. Władysława IV nad wyjazdem z tunelu oraz tunelu dla pieszych pod ul. Władysława IV i ul. Świętojańską (od przystanku SKM do Skweru Plymouth).

Inwestycja zakłada także remont obecnego układu drogowego, budowę nowych chodników i ścieżek rowerowych, zatok przystankowych, nowej sygnalizacji świetlnej oraz zmodernizowanie części istniejącej sygnalizacji, przebudowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, cieplnej, energetycznej. Wymieniona ma zostać także m.in. trakcja trolejbusowa.

Koszt przebudowy Węzła Wzgórze to prawie 60 mln zł. Połowatej kwoty pochodzi ze środków Unii Europejskiej.

Na prawie 17 mln zł wyceniono remont ul. Bosmańskiej. Prace mają się tam zakończyć w czerwcu. Położona zostanie nowa nawierzchnia, wyremontowane będą chodniki, powstanie ścieżka rowerowa. Przebudowana zostanie m.in. sieć kanalizacyjna i gazowa. Po remoncie zmieniona też zostanie organizacja ruchu.

Inną dużą inwestycją, planowaną na I połowę 2010 roku, jest remont ul. Orłowskiej. Oprócz remontu nawierzchni, przebudowana będzie m.in. infrastruktura gazowa i wodociągowa, zbudowana zostanie kanalizacja deszczowa. Inwestycja zakłada także remont oświetlenia. Całkowity koszt to ok. 8,5 mln zł. Termin zakończenia - czerwiec.

1,5 mln zł mniej kosztować będzie rozbudowa ulic wokół stadionu GOSiR. Do kwietnia ma się zakończyć przebudowa ul. Olimpijskiej, Sportowej i Wileńskiej. Zadanie obejmuje m.in. wykonanie oświetlenia, muru oporowego od strony lasu, przebudowę kanalizacji sanitarnej i wodociągu.
Założone terminy mogą jednak ulec zmianie z powodu srogiej zimy. Śniegi i mrozy dwa tygodnie temu wymusiły na ZDiZ Gdynia wstrzymanie remontu Estakady Kwiatkowskiego w rejonie ul. Hutniczej. Prace miały się zakończyć 31 stycznia. Wszelkie prace w pasie drogowym wstrzymał zresztą też ZDiZ Gdańsk.

Spośród inwestycji, których koszty nie są jeszcze znane, warto wymienić między innymi przebudowę skrzyżowania ul. Chylońskiej i Północnej (trwa nanoszenie poprawek w dokumentacji projektowej, do marca ma zostać wybrany wykonawca) i remont ul. Przebendowskich. W tym wypadku prace mają być prowadzone w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego przez miasto i CH "Klif". Póki co, miasto czeka na komplet dokumentacji z "Klifu". Gdy ją otrzyma, głosi przetarg.

Wielkich remontów nie będzie, płyty to dobre rozwiązanie

Rozmowa z Maciejem Karmolińskim dyrektorem ZDiZ Gdynia.
Za rozbudowę Węzła Wzgórze odpowiada Wydział Inwestycji Urzędu Miasta, rolą ZDiZ są mniejsze przedsięwzięcia. Czy plany ZDiZ na 2010 r. są ambitne?
- Można powiedzieć, że tak, bo środki, którymi dysponujemy, są na podobnym poziomie, co w poprzednim roku. Nie planujemy jakiś szczególnie dużych remontów, ale jest kilka ulic będących w złym stanie technicznym, na których w najbliższych miesiącach planujemy remont nawierzchni.

Gdańsk postawił na utwardzanie płytami betonowymi dróg w peryferyjnych dzielnicach. Gdynia robi tak samo?
- Tak. Kładziemy tzw. płyty YOMB (mówiąc w uproszczeniu, są to płyty betonowe "z dziurami" - red.). To materiał tani, a bardzo praktyczny. Dużo dróg utwardziliśmy płytami YOMB m.in. w Wiczlinie - np. ul. Suchą. Tam dodatkowym problemem było to, że w poprzednich latach drogi zostały zniszczone przez ciężki sprzęt, który budował nowe osiedla w tym rejonie. Położenie takich płyt to działanie doraźne, pozwalające na przykład za 10 lat wybudować docelową jezdnię.

Na których ulicach takie płyty pojawią się w najbliższym czasie?
- M.in. na ul. Jana z Tarnowa i ul. Zbrojnej.

Czy wskaże Pan jakiś rejon Gdyni, który byłby szczególnie zaniedbany z punktu widzenia infrastruktury drogowej?
- Moim zdaniem, nie ma konkretnego rejonu, w którym byłoby szczególnie źle. Oczywistym jest, że gdybyśmy mieli więcej pieniędzy, to i remontów byłoby więcej.

Duże inwestycje drogowe planowane w Gdyni na rok 2010
- przebudowa ul. Unruga od skrzyżowania z ul. Podgórską, zakres prac obejmuje m.in. budowę nowych zatok przystankowych, jezdni, chodników, ścieżki rowerowej, oświetlenia, sygnalizacji (realizacja do końca marca) - ok. 4,9 mln zł
- budowa ul. Radosnej. Wykonanie nawierzchni ulicy, miejsc postojowych i chodników, budowa kanalizacji, przebudowa istniejącego wodociągu, budowa oświetlenia ulicznego, przebudowa sieci trakcyjnej (do końca maja) - 840 tys. zł
- budowa dróg w rejonie ul. Stryjskiej i Przemyskiej, Rungurskiej. Wykonano wytyczenie geodezyjne. Do końca marca nastąpi ogłoszenie przetargu.
- przebudowa ul. Nasypowej z budową kanalizacji deszczowej w ul. Unruga. Zostanie wykonana nowa nawierzchnia ulicy i chodniki, kanalizacja deszczowa (do końca czerwca) - koszt jeszcze nieznany.
- utwardzenie ul. Jana z Tarnowa i Zbrojnej płytami betonowymi oraz budową kanalizacji deszczowej. Pierwsza część ma się zakończyć w lutym, druga w czerwcu. Kanalizacja będzie zbudowana wzdłuż ul. Jana z Tarnowa - ok. 835 tys. zł.
- parking przy ul. Kościelnej. Inwestycja w trakcie odbioru. Wykonano plac parkingowy z kostki betonowej dla 10 samochodów - 410 tys. zł
- budowa parkingu przy ulicy Stryjskiej. Wykonanie drogi manewrowej, miejsc postojowych i chodników z kostki betonowej, ścieżki rowerowej, montaż zamykanych 10 boksów rowerowych, budowę sieci kanalizacji deszczowej i oświetlenia oraz trawniki (do końca kwietnia) - 452 tys. zł
- remonty ul. Zielonej, Lipowej w rejonie nr 37, Alzackiej, Błękitnej, Chwarznieńskiej (koszty i terminy jeszcze nieznane).

Sopot: Plac Przyjaciół i cała reszta

Największą inwestycją nadzorowaną przez ZDiZ Sopot będzie w 2010 r. remont Placu Przyjaciół Sopotu.

Całość prac ma się zakończyć w czerwcu 2011 r. Pierwsze prace rozpoczną się już w tym tygodniu (przekazanie placu budowy wykonawcy robót planowane jest na 4 lutego). Do wakacji remontowana będzie część od tunelu do wejścia na molo, a od września - część od strony "Monciaka". W czasie wakacji i oblężenia Sopotu przez turystów prace nie będą prowadzone.

Na całość prac przewidziane jest 13 mln zł. Wymieniona zostanie m.in. sieć wodociągowa i sanitarna, położone będą granitowe płyty i szara kostka. Na placu staną stylizowane ławki i śmietniki, a także nowe oświetlenie.

Z placu, co wzbudza wiele kontrowersji, zniknie fontanna Jasia Rybaka - władze kurortu jeszcze nie zdecydowały, gdzie rzeźba zostanie przeniesiona (pod uwagę brany jest m.in. Park Północny). Samorządowcy twierdzą, że wygląd rzeźby nie pasuje do nowoczesnego centrum Sopotu. W wakacje będzie można jednak jeszcze zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie koło "Jasia" - demontaż fontanny planowany jest na jesień.

Co poza tym? Sopot dorzuca też w 2010 r. swoje pięć groszy, a ściślej - ok. 700 tys. zł na poprawę dojazdu do hali leżącej na granicy z Gdańskiem. Od strony Sopotu utwardzona zostanie ul. Władysława Łokietka i wybudowany będzie chodnik prowadzący do przystanku Szybkiej Kolei Miejskiej Sopot Wyścigi. Takie są zapisy "drogowego" porozumienia Gdańska i Sopotu z początku 2009 r.

Ul. Łokietka będzie się kończyć na rondzie przy hali, które ma wybudować Gdańsk.
W tym roku Sopot planuje też m.in. wymianę nawierzchni i chodników na Placu Rybaków (540 tys. zł), ul. Mierosławskiego (550 tys. zł, położona zostanie kostka granitowa), Fiszera (500 tys. zł), Herberta (400 tys. zł). Nowy asfalt ma być położony na ul. Łowickiej, remontowana będzie też ul. Dąbrowskiego.

W sopockim budżecie 900 tys. zł zapisano na ten rok na modernizację chodników. Remonty będą prowadzone wzdłuż m.in. al. Niepodległości, ul. 3 Maja, Książąt Pomorskich, Lipowej, Mickiewicza i Haffnera (przy ul. Morskiej).

1,6 mln zł będzie kosztować budowa nowej ścieżki rowerowej, poprowadzonej wzdłuż ul. Rzemieślniczej.

Dojazd do hali na granicy po plastrze miodu, ale tylko przez najbliższy rok

Rozmowa z Wojciechem Ogintem, zastępcą dyrektora ZDiZ Sopot.
Jak będzie wyglądała tymczasowa ul. Władysława Łokietka, prowadząca do gdańsko-sopockiej hali?
- Zostanie ona zbudowana z kruszywa łamanego. Zostanie zastosowana tzw. geokrata. Mówiąc obrazowo, jest to duży "plaster miodu" o wysokości ok. 20 cm, w który wsypuje się kruszywo.

Jak długo będzie to funkcjonowało?
- Budowę docelowej ul. Łokietka planujemy na 2011 r.

Remont Przyjaciół Sopotu to największe tegoroczne wyzwanie dla ZDiZ Sopot?
- Zdecydowanie tak. Przekazanie placu budowy planujemy na 4 lutego. Czy wtedy rozpoczną się prace, zależy jednak od pogody.

Plac Przyjaciół Sopotu to jedno, natomiast wielkich remontów ulic w kurorcie na razie nie ma w planach. Czy może się jednak zdarzyć, że w ciągu roku plany mogą się zmienić?
- Tak. Wszystko zależy od tego, czy uda się pozyskać środki rządowe, m.in. z programu "schetynówek", oraz fundusze z Unii Europejskiej, na rozbudowę dróg. Mam na myśli zarówno pełną modernizację ul. Łokietka, jak i remonty m.in. al. Niepodległości, Malczewskiego, Bitwy pod Płowcami... Na wszystkie te zadania jest przygotowana dokumentacja, zatem w momencie, gdy uda się pozyskać zewnętrzne finansowanie, będziemy mogli ogłaszać przetargi budowlane.

Jest Pan usatysfakcjonowany wielkością środków, jakimi dysponuje na ten rok ZDiZ Sopot?
- Środki są podobne do roku ubiegłego, pieniądze na najważniejsze przedsięwzięcia są zabezpieczone.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki