18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Triple-E Maersk Mc-Kinney Moeller: największy i najbardziej wydajny statek na świecie [ZDJĘCIA]

oprac. na podstawie mat. firmy Maersk
Mierzący 400 metrów długości statek klasy Triple-E jest prawdziwym gigantem branży transportu morskiego. Firma Maersk Line zamówiła aż 20 takich jednostek. Pierwszą z nich, Maersk Mc-Kinney Moeller, którą od środy, 21 sierpnia, cumuje w gdańskim Deepwater Container Terminal, dostarczono w czerwcu 2013 roku.

Największe pływające dotąd po oceanach całego świata statki MaerskLine to jednostki klasy E o długości 396 metrów i ładowności 15 500 TEU. Zdetronizował je Maersk Mc-Kinney Moeller - nie tylko największy statek dowolnego typu będący dziś w eksploatacji, ale też najdłuższy i najszerszy kontenerowiec, jaki można wykorzystać biorąc pod uwagę obecne ograniczenia portowe. Widoczne rozmiary statku – tylko cztery metry długości i trzy metry szerokości więcej niż największy statek znajdujący się dotąd na służbie w firmie Maersk (klasa E) – nie oddają jednak jego rzeczywistej wielkości.

Tajemnica gigantycznych rozmiarów Triple-E leży w pojemności. Wnętrze statku znacznie powiększono - ma szerszy kadłub i bardziej wypukły dziób. Kształt klasy Triple-E jest bardziej zbliżony do litery U, co czasem określa się mianem „wanny”. Tak zaprojektowana jednostka mieści dodatkowy rząd kontenerów, co daje łącznie 23 rzędy od burty do burty w porównaniu do 22 na jednostce klasy E. Ładowność jest większa o 16 procent, czyli 2500 kontenerów. Gdyby 18 000 kontenerów, które może przewieźć Maersk Mc-Kinney Moeller ustawić jeden za drugim (każdy rozmiarów meblowozu), powstałaby linia o długości 110 km. Gdyby ustawiać je jeden obok drugiego, całkowicie wypełniłyby nowojorski Times Square. Warstwa po warstwie górowałyby nad billboardami, światłami i wieloma budynkami. Ich wysokość wyniosłaby 136 metrów, czyli prawie dziewięć razy więcej, niż mierzył King Kong.

Triple-E jest zoptymalizowany pod względem wydajności, dzięki czemu dostarcza więcej towarów, zużywając mniej paliwa po niższych kosztach. Bo mimo swojego rozmiaru statek nie zużywa dużo paliwa i emituje minimalną ilość CO2. Tajemnica tkwi w specjalnie zaprojektowanym „dwupłetwowym” układzie napędowym, w którym zastosowano dwa silniki i dwie śruby. Jednostka wyposażona też w ważący 75 ton i zajmujący 35 m kw i układ odzyskiwania ciepła odpadowego. Jego koszt to, bagatela, około 10 mln dolarów. Firma Maersk szacuje jednak, że zależności od ceny ropy inwestycja zwróci się w ciągu 5-10
lat.

LICZBY
- długość: 400 m
- wysokość od linii zanurzenia - 73 metry
- szerokość całkowita: 59 metrów
- zanurzenie: 14,5 metra
- nośność: 165 000 ton
- liczba pojemników chłodzących: 600
- prędkość maksymalna: 23 węzły
- ciężar stalowej konstrukcji statku: około 55 000 ton. Nie uwzględnia to wagi wody balastowej, ładunku itd.
- załoga: 22 osoby
- cena bazowa: 190 milionów dolarów
- Dwie śruby wymagają dwóch silników, z których każdy ma następujące parametry: ciężar: 910 ton, moc: 43 000 KM
- Zużycie paliwa: 168 gramów oleju opałowego na jedną kilowatogodzinę energii
- Firma Maersk Line obsługuje ponad 100 tras i zawija do portów w niemal każdym kraju na świecie. Trasy handlowe obsługuje obecnie ponad 600 jednostek, z czego około 200 stanowi własność Maersk Line, a reszta czarterowana jest od firm leasingowych.

TRIPLE-E

"Economy of scale, Energy Efficient, Enviromentally improved", czyli ekonomia skali, energetyczna wydajność i przyjazność środowisku to idee przyświecające konstruktorom statku

CIEKAWOSTKI
* Jeden 20-stopowy kontener ma pojemność 33 m sześc. i może pomieścić około 10 100 iPadów. W teorii statek Triple-E mógłby za jednym razem przewieźć około 182 miliony iPadów – czyli prawie tyle, by wręczyć jeden z nich każdemu mieszkańcowi Brazylii.
* Śruba statku ma średnicę 10 metrów i waży 70 ton. W procesie odlewania śrub umieszcza się na nich 500-tonowe ciężarki, aby zrównoważyć wypór stopu, który ma temperaturę nawet 1 190 stopni Celsjusza. Odlewanie śrub trwa tylko 10 minut, ale potem stygną one aż przez 10 dni.
* Każde z 685 ogniw łańcucha kotwicy waży 234 kg. Całkowity ciężar kotwicy i łańcucha to 158 ton. Jest to tyle, ile waży płetwal błękitny, największe znane zwierzę.

FAKTY
- Firma Maersk Line odbierze pierwsze pięć (z 20) jednostek Triple-E w 2013 roku; statki te wykorzystywane będą na trasie Azja-Europa (AE10). Zastąpią tu inne jednostki, które wykorzystane zostaną na innych trasach, gdzie z kolei zastąpią jeszcze inne statki. Proces ten określany jest mianem kaskadowania.
- Trasa AE10 łączy Azję z Europą Północną przez Kanał Sueski. Porty leżące obecnie na tej trasie to Busan i Kwangyang (Korea Południowa), Hong Kong, Ningbo, Szanghaj i Yantian (Chiny), Singapur; Tanjung Pelepas (Malezja), Port Tanger (Maroko), Rotterdam (Holandia), Bremerhaven (Niemcy), Gdańsk (Polska), Aarhus (Dania) i Göteborg (Szwecja)
- Firma Maersk ma największy udział rynkowy ze wszystkich linii kontenerowych obsługujących trasę Azja-Europa – transportuje 20 procent ładunków kontenerowych z Azji do Europy i 18 procent w przeciwnym kierunku
- Trasa Azja-Europa to najbardziej ruchliwa trasa obsługiwana przez Maersk. Stanowi jedną czwartą działalności firmy, a jej wartość wynosi kilka miliardów dolarów

Treści, za które warto zapłacić!
REPORTAŻE, WYWIADY, CIEKAWOSTKI


Zobacz nasze Magazyny: REJSY, HISTORIA, NA WEEKEND

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki